Avatar billede starfighter55 Novice
14. april 2009 - 14:52 Der er 7 kommentarer

Bundkort, Gfk-QX9650

Hej.........

Jeg har en cpu QX9650, hvilket bundkort og grafikkort skal jeg bruge... Det skal samtidig også være el-besparende.
Jeg har nødvendigvis ikke behov for at oveclocke, vil hellere fokusere på noget kvalitet og noget som ikke bulder afsted på el-måleren-...

Starfighter55...
Avatar billede CCodam Nybegynder
14. april 2009 - 15:04 #1
#0 Så skulle du ikke have valgt en QX9650, ikke lige frem den meste strømsparende processor med en TDP på 130Watt

Men du skal bruge et bundkort med sokkel LGA775, et P45 chipset ville være at foretrække, med mindre det skal være micro-atx/onboard gfx?

Hvad skal du bruge computeren til? hvad skal grafikkortet kunne præstere?
Avatar billede starfighter55 Novice
14. april 2009 - 23:05 #2
#1.. Jeg ved godt QX9650 bruger mere end andre cpu'er men min tanke er at hvis jeg nu kunne holde resten af hardwaren på et lavt strømforbrug.. F.eks så mange af de nyere grafikkort forbruger mindre men yder stadig mere, men er bare i tvivl om hvilket model og mærke det skal være..??

Jeg skal bruge pc til dvd-redigering, backup af film, flere programmer kørende samtidig, er træt af min pc står stille når jeg presser den lidt og så skal jeg kunne spille nyere spil som crysis....

Jeg har luret lidt på et bundkort blackops fra foxconn, men det er også det dyrere... Er det noget du kender til????
Avatar billede CalE Nybegynder
14. april 2009 - 23:38 #3
jeg syntes det er et kig værd for dig at undersøge Asus P5 serien, der er mange af dem og fælles for dem er deres EPU program som hele tiden tilpasser din hardware til hvad du fortager dig, du kan endda beregne hvor meget CO2 du har sparet miljøet for, de er billige, omkring en 1000kr og så er det brandhamrende godt til når du virkelig skal præsterer i form af crysis eller lign. med hensyn til valg af grafikkort vil jeg hellere anbefale dig at bruge diverse programmer til at "downclocke" når du ikke har brug for den energi der skal til at køre 3d/DirectX 10/10.1 osv.. jeg har god erfaring med nvidias eget systemtool program der lader dig oprette profiler til hver enkelt spil/program. f.eks. overclocker jeg det lidt når jeg skal trække store spil og ellers kører det på strømsparefunktion når jeg bare sidder på mit desktop, helt automatisk, det er efter min overbevisning mere et spørgsmål om software/BIOS indstillinger og ikke hardware, det kan altsammen skrues og tweakes efter behov nu om dage.. jeg vil også give CCodam ret i det med din cpu, kan du nå at bytte den tilbage og så investere i core 2 duo serien. De kører med fantastisk ydelse deres strømforbrug taget i betragtning og for det andet er det endnu ikke nødvendigt med quad da det er meget få programmer der udnytter alle fire kerner, og skal det være -  så er I7 og I5 meget meget bedre til den tid..
UHa jeg får nogen over nakken med min Quad påstand. Men det er min logik :)
Avatar billede CCodam Nybegynder
15. april 2009 - 01:26 #4
Det er ærgeligt at man kun kan benytte sig af Nvidia's HybridSLI, hvis man har en AMD Platform :S
http://www.nvidia.com/object/hybrid_sli_desktop.html

Med HybridSLI HybridPower, benytter du det onboard grafikkort til everyday tasks (dvd-redigering, backup af film, flere programmer kørende samtidig), mens det dedikerede grafikkort træder ind, så snart du åbner grafikkrævende applikationer (Crysis m.m.)

Perfekt til opgaven, og hvis du havde haft en AMD CPU, så havde det bare været ud og købe et bundkort med en Geforce 8200/8300 chipset, og et GTX285 grafikkort :/
Avatar billede CalE Nybegynder
15. april 2009 - 02:51 #5
Det må jeg sige.. havde jeg ingen anelse om. :) elsker at blive klogere, bare ikke på amd haha ;) - Håber han får samlet noget godt udstyr, så kunne man måske få lidt inspiration :D
Avatar billede Inqk Nybegynder
15. april 2009 - 14:21 #6
CaIE.

Fuldstændig enig. Intels Core 2 Quad har kun set dagens lys fordi Intel SKAL have et alternativ til AMDs Phenom. Ligesom i7 kun har set dagens lys for at Intel kan have en quad processor med et ydelsesforspring i forhold til Phenom2.

Som kritisk forbruger er det ihvertfald svært at se nogen argumenter for skifte dual core ud med quad core.

"skal det være -  så er I7 og I5 meget meget bedre til den tid.."

Det tror jeg ikke engang bliver tilfældet :)
Avatar billede starfighter55 Novice
16. april 2009 - 21:11 #7
#4 Det ser total cool med det hybridpower, men jeg er en af de der, der holder sig til intel.. HVORFOR kan man ikke få det til intels cpu'er... Kunne du komme i tanke om noget tilsvarende til min cpu må du meget gerne sige til...???

#3... Det med at at tweake og downclocke forstår jeg mig slet ikke på... Jeg må nok hellere starte med det simple først, en masse hardware der passer sammen... Det lyder interessant med Asus EPU, jeg vil i hvert fald se på det...

Jeg brænder egentlig total meget for at få fyret den QX9650 af i et godt bundkort... I7 er jo klart det nye nu og der vil altid tales for nyt, men jeg er sikker på finder jeg først en godt bundkort og gfk samt ram og kabinet så skal jeg ikke spændere flere penge de næste par år...

Flere og flere programmer begynder også at understøtte 4 kerner, og understøtter de kun 2, aå sparer jeg strøm der...He He..

Hvor finder jeg kvalitet henne med hensyn til bundkort, ram og gfk.. Gerne noget der arbejder godt sammen.. Så kunne jeg måske sporer mig frem til noget som kan bruges til min QX9650...???