Avatar billede reffub Nybegynder
14. april 2009 - 13:27 Der er 19 kommentarer

fordeling af harddisk drev

Jeg har på min computer 2 store harddisk drev, kan jeg lave dem om til 1 lille og 1 meget stor.

Feks. nu har jeg 2 x 300gb
Kan det laves om til 1 hardiskdrev på 100gb og et drev på 500gb ?

Hvordan bære jeg mig af med det.
Avatar billede CCodam Nybegynder
14. april 2009 - 13:39 #1
Det kræver at din SATA controller understøtter RAID, helt bestemt RAID0 i dit tilfælde...

Det skal dog nævnes at når man køre RAID0, så mister man alt sin data, bare en af diskene står af, dog forøges hastigheden...

Hvis du oplyser hvilket bundkort du har, så skal jeg undersøge det for dig...
Avatar billede Slettet bruger
14. april 2009 - 13:53 #2
Avatar billede Slettet bruger
14. april 2009 - 13:54 #3
Ellers kan du bruge "bootit" www.helgec.dk/bootit.html
Avatar billede CCodam Nybegynder
14. april 2009 - 14:05 #4
#2/3 Så vidt jeg kan se, så omhandler dette kun partitionering af en enkelt disk, og ikke "sammensmeltningen" af 2 diske...
Avatar billede off-line Nybegynder
14. april 2009 - 14:12 #5
Som jeg forstår spørgsmålet, kan det ikke lade sig gøre.
Raid 0 giver jo heller ikke 2 diske på henholdsvis 100 0g 500 GB.
Desuden vil Raid 0 til en almindelig bruger være alt for risikabelt. For som ccodam skriver, kan man miste alt.  Så skal man have sikkerheden med, skal man køre Raid 0+1 med 4 diske. Og hastigheden er ikke af betydning til hjemmebrug.
Men det er jo heller ikke det der bliver spurgt om.
Hvad vil du forøvrig med den fordeling? En disk på 300 GB med en
masse data, kræver jo netop en backup disk, hvis du ikke vil
risikere at miste alt i eet hug hvis disken går ned. Tænk at miste f.eks. 200-250 GB data, film mm. Hvor bittert!
Avatar billede off-line Nybegynder
14. april 2009 - 14:15 #6
Det handler om 2 diske a 300 GB. Det er derfor det ikke kan lade
sig gøre.
Avatar billede CCodam Nybegynder
14. april 2009 - 14:43 #7
#5 Raid 0 med 2x300GB harddiske, vil give 600GB du kan partitionere lige præcis som du vil, og du kan derfor godt lave en 100GB partition og en 500Gb partition...

Jeg har selv 2x500GB diske kørende i RAID0 med 100GB(System)/900GB(Data) fordeling, og det har kørt fint de sidste 2år, så farlig er RAID 0 altså heller ikke!

Det er meget sjældent at en disk går helt ned, men det anbefales selvfølgelig at man tager backup af de mest vigtige data...

Men anyways om man mister 1disk og 300GB data, eller 1disk der medføre tab af 600gb data, er næsten lige alvorligt...
Avatar billede Slettet bruger
14. april 2009 - 17:15 #8
"Så vidt jeg kan se, så omhandler dette kun partitionering af en enkelt disk, og ikke "sammensmeltningen" af 2 diske"

Det har du da helt ret, utroligt at varmen allerede er gået en til hovedet
Avatar billede off-line Nybegynder
15. april 2009 - 00:53 #9
Det er nu ellers dagligdags her på E. at brugere jamrer over mistede data fordi de ikke havde taget backup.
Realiteten er jo, at en harddisk kan køre fint gennem 8 år, men
så sandelig også kan gå ned inden for 8 dage. Og med 2 diske i Raid 0, er chancen for fejl øget med 100%
Så har man kun 2 diske i Raid 0, så er man spiller, og må være
parat til at miste alt, og hvem er det? Det er ikke nogen rationel løsning efter min mening.
Avatar billede CCodam Nybegynder
15. april 2009 - 01:32 #10
#9 Kommer helt an på hvordan man ser på det :)

Hvis du har 2x300GB diske der køre normalt hvert for sig, og disk1 crasher efter 5 år, så har du mistet 150GB data

Hvis du derimod har 2x300GB disk kørende i RAID0, og disk1 crasher efter 5 år, så har du mistet 300GB data

Du mistede stadig først data, da disk1 gik ned, at det så var 300GB i stedet for 150GB, er en anden sag, jeg kan desværre ikke se den store forskel på 150GB og 300GB?

Lige meget hvad skal man huske at tage backup af sine vigtige ting, og gør man dette, så er Raid0 lige så sikkert som ingen ting :)
Avatar billede off-line Nybegynder
15. april 2009 - 12:44 #11
Jo vist så, men jeg mente, at den ene disk skulle være backup for
den anden, sådan, at hvis den ene disk går ned, har man ikke mistet nogen data da de også ligger på den anden disk.
Risikoen for at 2 diske går ned samtidig er jo ekstrem lille.
Vi er jo enige om, at man bør tage backup, men problemet med
Raid 0 løsningen er jo så, at spørgeren skal købe endnu en disk,
og den skal være stor, hvis den skal være backup for 600GB.
For det er vel musik og film der skal gemmes med så store diske,
og dem vil spørgeren selvfølgelig ikke miste.
Men jeg giver selvfølgelig så ikke spørgeren en løsning på hans
spørgsmål. Min kommentar er også bare ment som en advarsel:)
Avatar billede CCodam Nybegynder
15. april 2009 - 13:42 #12
#11 Jeg køre en Raid0 (2x500GB) løsning, det betyder IKKE at der er 1TB data, som jeg tager backup af...

Jeg tager kun backup af vigtigt data, med 600GB så er jeg sikker på der er en del data, som man nemt kan få igen og/eller godt kan tåle at miste...
Avatar billede off-line Nybegynder
15. april 2009 - 13:54 #13
Ja det kan du da have ret i. Men jeg tænkte på, at film og musik,
kan være meget svært og kostbart at få fat i igen.
Jeg har selv fra Vidobånd godt nok, mistet stykker fra svensk
TV-teater af Lars Norén - han er efter min mening lige så god som
Bergmann - og dem får jeg nok aldrig igen. Det er jeg meget trist over. Men ok, man kan jo nu til dags brænde det bedste på DVD, og
det er jo herligt:)
Avatar billede CCodam Nybegynder
15. april 2009 - 14:36 #14
#13 Musik, kan jeg følge dig med alle de online butikker, ITunes m.m.
Men film kan jeg ikke se? Man har jo alligevel alle originalerne, og selvom det muligvis er et lorte job, så kan man altid få dem ind igen :)
Avatar billede off-line Nybegynder
15. april 2009 - 14:46 #15
JOOH, hvis det er film man har købt. Men hvis de er optaget fra
TV, så har man et problem:)
Avatar billede off-line Nybegynder
15. april 2009 - 14:48 #16
reffub - Du er meget velkommen til at deltage i dit spørgsmål :)
Avatar billede CCodam Nybegynder
15. april 2009 - 14:54 #17
#16 Jeg tror ikke du dør, fordi du mister Titanic eller en episode af Desperate Housewives, men lad nu det ligge, vi må hellere stoppe vores snik snak ;)
Avatar billede off-line Nybegynder
15. april 2009 - 15:01 #18
OK:)
Avatar billede off-line Nybegynder
21. april 2009 - 12:18 #19
Respons fra spørger?