Avatar billede rasmusr Nybegynder
06. juli 2001 - 14:19 Der er 38 kommentarer og
1 løsning

HDD dør!!

Hej.

Jeg har en computer som jeg lige har fået skiftet harddisken i fordi den var død (computeren kunne ikke finde den i opstarten).
Jeg fik sat en ny harddisk i og det fungere fint i en uge så nu er den også død!!!

Hvad er årsagen til at dette sker og hvad skal jeg gøre ved den nye HD som er død?
Avatar billede retaxes Nybegynder
06. juli 2001 - 14:23 #1
Har du været inde i pc og rodet med noget, se efter om kabler sidder på plads.
Tæller den ram op, eller lyser nogle af lamperne?
Avatar billede retaxes Nybegynder
06. juli 2001 - 14:24 #2
Se efter om ledninger er knækket (ku være årsag til at den anden var død).
Det er uhyre sjældent at en HD dør efter så kort tid!
Avatar billede rasmusr Nybegynder
06. juli 2001 - 14:29 #3
Den første HD (som sad i den da jeg købte den) var bare død en dag jeg startede computeren op. (den er ca. 3 år gammel. Det er en AMD 300 MHz.)
Satte så den nye HD i (og ja der var jeg jo ligesom nødt til at rode inde i puteren) og var sikker på at ledningerne sag rigtigt i bægge ender.
Nu er det så sket igen. Jeg tænkte på om det kan være en fejl i strømforsyningenden som giver den for meget strøm så den brænder sammen. Eller en fejl i bundkortet måske?
Avatar billede james_t_dk Juniormester
06. juli 2001 - 14:33 #4
Er du sikker på at det ikke er dit BIOS batteri der er dødt?

Prøv at gå ind og opdatere din BIOS, så finder den disken igen og det køre fint en tid, til maskinen har afladet kapasiteter og batteriet igen.
Avatar billede james_t_dk Juniormester
06. juli 2001 - 14:34 #5
Har du prøvet disken i en anden maskine?
Avatar billede retaxes Nybegynder
06. juli 2001 - 14:35 #6
Det er klart at hvis der har været overspænding, så kan tingene gå itu, men det ville også gå ud over andre ting i PC, en anden ting kunne være at strømforsyningen er død, har du mulighed for at måle spændinger ville du være sikker!

Lyser lamperne, kører blæseren på CPu og i strømforsyningen?
Beeper den i starten?
Avatar billede rasmusr Nybegynder
06. juli 2001 - 14:36 #7
Altså den finder fint cd-rom drev og den siger efter den er færdig med at loade bios\'en: system bood disk failior (eller hvordan det nu staves)

Prøvede at sætte en anden HD i min egen og det fungede jo fint, indtil den så også døde. Så jeg tror nu ikke at de to døde hd\'er fungere i andre maskiner nu.
Avatar billede rasmusr Nybegynder
06. juli 2001 - 14:38 #8
Den starter helt normalt op. Udover at den ikke finder HD\'en og siger system boot failior.
Avatar billede retaxes Nybegynder
06. juli 2001 - 14:39 #9
Det vil sige at problemet kun ligger ved din HD.
Kan du teste den med en bootdisk.
Hvis du kan og du har fdisk liggende på den, så skriv A:\\fdisk /mbr, det kunne tænkes at det kun var din bootrecord der er i uorden!
Avatar billede james_t_dk Juniormester
06. juli 2001 - 14:39 #10
Jeg tror at du har et BIOS problem, jeg tror ikke at det er diskene, dette kan du dog verificere ved at prøve diskene i en anden maskine.

Men prøv at gå ind i BIOS og auto detekte disken. Dine diske er selvfølgelig sat som master. Og du er sikker på at de ikke er blevet slettet ved et uheld.
Avatar billede rasmusr Nybegynder
06. juli 2001 - 14:41 #11
De har jo virket?
Avatar billede retaxes Nybegynder
06. juli 2001 - 14:43 #12
Ja, de har virket, men et bootspor kan drille! Den kan være inficeret med virus!
Avatar billede mr.intel Nybegynder
06. juli 2001 - 14:43 #13
dET KAN VÆRE DU HAR SAT DEN TIL FOR MANGE WATT
Avatar billede rasmusr Nybegynder
06. juli 2001 - 14:45 #14
Hvor mange watt hvordan?
Og så har det funget i 3 år. Sætter en ny hd i, den funker kun en uge?
Avatar billede rasmusr Nybegynder
06. juli 2001 - 14:52 #15
Hov.
Hvor mange watt hvordan?
For mange watt hvordan?

Skulle der stå. Sorry.
Avatar billede retaxes Nybegynder
06. juli 2001 - 14:55 #16
Det er ikke watt du skal bekymre dig om, 250 Watt er rigeligt til din pc.
Avatar billede james_t_dk Juniormester
06. juli 2001 - 15:05 #17
rasmusr>> har du prøvet at autodetecte din harddisk i BIOS? Hvis ikke gør det. Jeg tror ikke på at det er diskene. Prøv dem eventuelt i en anden maskine.
Avatar billede rasmusr Nybegynder
06. juli 2001 - 15:06 #18
Den kan ikke finde HD\'en med autodetect heller!
Avatar billede james_t_dk Juniormester
06. juli 2001 - 15:08 #19
rasmusr>> Kan du prøve den i en anden maskine?
Avatar billede rasmusr Nybegynder
06. juli 2001 - 15:09 #20
Ja men ikke lige foreløbig.

Er ikke hjemme. Sidder ved en anden computer.
Avatar billede james_t_dk Juniormester
06. juli 2001 - 15:11 #21
OK. Prøv det når du kommer hjem, men hvis de er døde i den anden maskine, så vil jeg tro at det er dit power kabel, prøv eventuelt at bruge et andet power stik! Måske det er en løs forbindelse.
Avatar billede retaxes Nybegynder
06. juli 2001 - 15:18 #22
Alt sammen noget der er foreslået i forvejen!
Avatar billede james_t_dk Juniormester
06. juli 2001 - 15:27 #23
Du har ikke foreslået en anden maskine, har du retaxes, men ok, det med powerkablerne, det havde jeg overset, men du må give mig ret i (siden du selv foreslår det) at det er vist mest sandsynligt.
Avatar billede retaxes Nybegynder
06. juli 2001 - 15:33 #24
Det er klart at prøver man den i en anden pc så er der ting der kan udelukkes. Når man selv roder med sin pc er det meget at man ikke anskaffer sig et lille universalinstrument, det er så nemt at måle spændinger og de koster ikke ret meget i forhold til da jeg rep. TV & radio. Har faktisk lige købt mig et i Netto, det kostede kun 35 kr. og det virker fortrinligt. Ellers koster de va. 80 kr.
Avatar billede james_t_dk Juniormester
06. juli 2001 - 16:44 #25
men en kenkket ledning kan godt måle ok, og alligevel ikke du når den så skal bruges.
Avatar billede james_t_dk Juniormester
06. juli 2001 - 16:45 #26
kenkket = knækket
Avatar billede retaxes Nybegynder
06. juli 2001 - 16:58 #27
Klart nok, jeg tænkte mere på at man kunne måle om de spændinger, der skal være der iflg. manual, nu også er der!
Avatar billede rasmusr Nybegynder
06. juli 2001 - 17:56 #28
Nu sidder hd\'en i denne her maskine og fungere ok!

Hvad hulen er problemet så? Jeg prøve at sætte et andet strømkabel til og det hjalp ikke. Kan IDE kablet være årsag til denne mærkelige opførsel?
Avatar billede james_t_dk Juniormester
06. juli 2001 - 17:59 #29
JA.

Når harddiskene sidder i maskinen, kan du så høre at de starter op.

Hvis ja, så kan det være at du har et knækket IDE kabel.

Hvis du har et andet ide kabel foreksempel fra dit CD-rom drev, så prøv med det.
Avatar billede rasmusr Nybegynder
06. juli 2001 - 18:15 #30
Jeg har bunke IDE kabler liggende.

Men kan det ikke også være en virus i bioes\'en eller sådan noget?

Der ligger stadig alle data på HD\'en, så dem har jeg heldigvis ikke mistet nogle af.
Avatar billede retaxes Nybegynder
06. juli 2001 - 18:16 #31
Tænk på at Idekablerne er gennemboret af små kontakter, og det sker at man trækker for meget og for mange gange, det kan få kontakterne til at slippe, og 1 ledning er nok, så fungere det skod!
Avatar billede james_t_dk Juniormester
06. juli 2001 - 18:17 #32
Nej jeg tror ikke det er en BIOS virus, har aldrig hørt om en sådan.

Men du har kontrolleret kablerne på motherboardet og på disken, og disken er sat til Master, hvis den er master, så tror jeg du har et dårligt IDE kabel. Men jeg har selv oplevet at IDE kablet på motherboard siden bare ikke var sat ordentligt i.
Avatar billede rasmusr Nybegynder
06. juli 2001 - 18:19 #33
Ok.
Jeg prøver. Men det bliver ikke før i morgen.
Avatar billede retaxes Nybegynder
06. juli 2001 - 18:20 #34
Ok, vi venter på fortsættelsen!
Avatar billede rasmusr Nybegynder
07. juli 2001 - 17:18 #35
Har sat den i igen med et andet IDE kabel. Så må vi bare se hvor længe det holder den her gang.
Avatar billede rasmusr Nybegynder
08. august 2001 - 17:55 #36
Den har lavet det samme nummer igen!
Avatar billede retaxes Nybegynder
08. august 2001 - 18:18 #37
Det var ikke lang tid, problemet ligger et andet sted.
Fik du undersøgt om batteriet til bioskredsen er ok?

Det kunne være en fejl i bios!
Avatar billede rasmusr Nybegynder
23. september 2001 - 14:45 #38
Har købt en ny computer!
Avatar billede rasmusr Nybegynder
23. september 2001 - 14:46 #39
Tak for hjælpen anyway :o)