Avatar billede samwisegamgee Novice
11. april 2009 - 22:15 Der er 21 kommentarer og
2 løsninger

Ny HDD i Fujitsu-Siemens A1645G

Jeg har en bærbar Fujitsu-Siemens A1645G, som jeg ønsker at sætte ny harddisk (WD Scorpio Blue - 320GB) i.
Problemet er nu, at PC'en ikke kan detektere den nye harddisk.
Jeg skal altså på en eller anden måde fortælle PC'en at der er en ny harddisk i, men hvordan?

Jeg har prøvet at boote på "Drivers & Utilities" og "Product Recovery CD-ROM" samt at trykke F6 under windows installationen og i alle tre tilfælde kommer den blot op og melder, at en harddisk ikke kan detekteres.

Jeg har desuden prøvet at lede efter software der kan hjælpe PC'en med at se den nye harddisk, men jeg har ikke fundet noget jeg kan bruge, så hvis det er vejen frem, så vil jeg gerne have et direkte link, tak. :-)
Avatar billede bit-phreak Nybegynder
11. april 2009 - 22:55 #1
hop ind i bios og find noget der hedder et eller andet ala "native sata support" det skal du slå til så kan windows installationen se din disk uden du behøver en 3dje parts sata drievr
Avatar billede samwisegamgee Novice
11. april 2009 - 23:29 #2
Hmm, synes ikke at jeg kan finde noget i den retning.

Harddisken er i øvrigt en EIDE harddisk, men jeg synes heller ikke, at der er noget i retning af "native EIDE support".

Bios for "Primary IDE Master" er således: http://img12.imageshack.us/my.php?image=img91742.jpg
Avatar billede off-line Nybegynder
11. april 2009 - 23:46 #3
Er du sikker på, det er en Ide HD? er der jumpere bag på den?
Hvis det er Ide, skulle der ikke være noget problem, så skal den
stå under "Main" i Bios.
Men der skal selvfølgelig være noget på den før den kan ses på
skærmen. Boot op med din win CD, så du kan formatere den.
Avatar billede samwisegamgee Novice
12. april 2009 - 00:30 #4
Computeren jeg har er sådan en: http://ts.fujitsu.com/Resources/25/1258072952.pdf

Og harddisken jeg vil sætte i er sådan en: http://www.betafon.dk/eBprod11.asp?idWL=0&idMN=&idCS=&idPG=hddata25&idGB=WestDigi&idGUID=# (320GB)

Jeg har ikke ændret noget i Bios, så hvis teorien er, at den skulle virke med samme opsætning som den oprindelige, så fejler teorien.

Som jeg skrev i begyndelsen, så har jeg prøvet at boote på "Product Recovery CD-ROM", som er Windows CD'en. Jeg har også prøvet at boote på en almindelig Windows CD, som ikke er en Fujitsu-Siemens Recovery CD, men i begge tilfælde kan den ikke detektere harddisken.
Jeg kommer til det punkt, hvor jeg skal trykke Enter for at vælge at installere Windows (altså inden mulighed for at formatere) og når jeg har trykket Enter, så er det, at den siger, at harddisken ikke kan detekteres og eneste mulighed herefter er at afslutte.
Avatar billede off-line Nybegynder
12. april 2009 - 02:11 #5
Jumperen bag på Ide harddisken skal stå til master.
I Bios Main skal der stå "Auto detect"
Du kan også se under Boot der står noget om harddisken.
Underligt, hvis der er problemer med det.
Avatar billede samwisegamgee Novice
12. april 2009 - 06:34 #6
Der ér slet ikke nogen jumper på harddisken - hverken den oprindelige eller den nye. De ser således ud (den nye er WD 320 GB og den oprindelige er den fuldt indkapslede):
http://img412.imageshack.us/my.php?image=img92023.jpg
http://img18.imageshack.us/my.php?image=img92043.jpg
http://img27.imageshack.us/my.php?image=img92063.jpg

Under "Boot Settings" i Bios er der følgende muligheder:

> Boot Settings Configuration
> Boot Device Priority

Under "Boot Settings Configuration" er der følgende muligheder:

> Quick Boot [Enabled]
> Quiet Boot [Enabled]
> Bootup Num-Lock [Off]

Under "Boot Device Priority" er der følgende muligheder:

> 1st Boot Device [CD/DVD Drive]
> 2nd Boot Device [Hard Drive]
> 3rd Boot Device [Removable Dev.]
> 4th Boot Device [Intel UNDI, PXE-2.]
Avatar billede bit-phreak Nybegynder
12. april 2009 - 09:03 #7
hmmm troede at det var en sata disk. og det var derfor du skulle lede efter native sata support.

umiddelbart burde den virke med det samme du kommer den i din laptop. er du 100% på at den virker. den kunne jo være DOA
prøv evt at tjekke den i en anden computer
Avatar billede samwisegamgee Novice
12. april 2009 - 10:00 #8
Jeg har selv tænkt tanken, at den måske ikke virker, men jeg kan i hvert fald mærke, at skiven i harddisken drejer rundt når PC'en startes, så umiddelbart er jeg mest tilbøjelig til at tro, at det er et konfigurerings-/driver spørgsmål.

Jeg har desværre ikke mulighed for at prøve den i en anden maskine.
Avatar billede Slettet bruger
12. april 2009 - 11:45 #9
kunne den være for stor til maskinen 80GB versus 320GB
Avatar billede samwisegamgee Novice
12. april 2009 - 12:45 #10
Det forekommer mig, at normalt hvis en harddisk er større end PC'en kan håndtere, så kan harddisken stadig detekteres, PC'en kan så blot ikke udnytte hele størrelsen?!
Avatar billede off-line Nybegynder
12. april 2009 - 13:43 #11
Har du også prøvet med stikket i stikkontakten?
Avatar billede samwisegamgee Novice
12. april 2009 - 13:49 #12
Hvis du mener 220V strømforsyningen til computeren, så har den været brugt hele tiden, ja. Ellers må du lige forklare hvilket stik du mener.
Avatar billede off-line Nybegynder
12. april 2009 - 13:53 #13
Ja det er den, fordi jeg tænkte på, om din strømforsyning kunne
trække en så stor HD.
Avatar billede samwisegamgee Novice
12. april 2009 - 14:10 #14
Nu ved jeg ikke om den originale harddisk er en særligt strømsvag en, men den jeg har købt fra Betafon har samme maks forbrug på 2.5W som en på 80GB.

Jeg har i øvrigt ikke andre USB- eller indstikskort der bruger strøm samtidig, så der er ikke i den henseende tale om en belastning af det maksimale strømforbrug.

Jeg vil iøvrigt lige takke Jer for Jeres vedholdenhed. Jeg håber at det giver pote i sidste ende. :-)
Avatar billede off-line Nybegynder
12. april 2009 - 14:21 #15
"Jeg har i øvrigt ikke andre USB- eller indstikskort"
Er det en USB HD?
Avatar billede samwisegamgee Novice
12. april 2009 - 15:01 #16
Nej, harddisken jeg ønsker at få til at virke er en intern EIDE harddisk.

Jeg mente blot at jeg ikke har noget tilsluttet USB-portene eller indstikskortporten - så som et trådløst modem, som skulle bruge strøm samtidig og måske dermed samlet set trække mere strøm end systemet kan klare.
Avatar billede off-line Nybegynder
12. april 2009 - 15:51 #17
Nå ok. Men Hvis disken er i orden, og computeren har strøm nok -
hvis den altså har, så skal du kunne se disken både under Main i
bios, og under Boot. Nu har jeg ikke selv prøvet at skifte disk på en bærbar (Jeg har 2 stationære jeg sel har bygget) men den kan vel slet ikke sættes forkert i?
Avatar billede samwisegamgee Novice
12. april 2009 - 17:34 #18
Nej, harddisken kan ikke sættes forkert i. Den er kodet i benene som andre IDE harddiske.

Det er måske ved at være en "dead end" det her. :-(

Hvis andre har nogle gode ideer til en løsning på problemet, så hører jeg meget gerne fra Jer.
Avatar billede samwisegamgee Novice
30. april 2009 - 18:50 #19
Jeg beklager, at det har taget så lang tid, inden der skete mere, men efter at have prøvet harddisken i en anden computer, hvor den heller ikke virkede, tog jeg den tilbage til forretningen.

De kunne heller ikke få den til at fungere ordentligt, så de bestilte en ny til ombytning, da de ikke havde flere på lager.
Og i dag kom den endelig og den virker sørme.

Så det korte af det lange er, at jeg gerne vil give bit-phreak og off-line 100 point hver for gode input og udvist vedholdenhed, så hvis I smider et svar, så får I pointene.
Avatar billede bit-phreak Nybegynder
30. april 2009 - 19:12 #20
svar kom her :D
Avatar billede off-line Nybegynder
30. april 2009 - 19:42 #21
Og et her:)
Avatar billede samwisegamgee Novice
30. april 2009 - 20:22 #22
Tak for det. :)
Avatar billede off-line Nybegynder
30. april 2009 - 21:07 #23
Takker for point:)