Avatar billede bente_fiber Nybegynder
11. april 2009 - 00:45 Der er 2 kommentarer

Scheduled backup til extern harddisk, debian etch

Hej.

Har en linux server kørende som kører en masse virtuelle maskiner. Dem vil jeg meget gerne have kopieret over, til en ekstern harddisk automatisk.

Da jeg ikke er den største haj til linux, er der måske nogle af jer der kan lede mig i den rigtige retning.

Meningen var, at jeg ville have en NAS-server kørende som via rsync synkroniserede de virutelle maskiner - men pga. mangel i budgettet, bliver jeg pt. nødt til at nøjes med en ekstern harddisk som backup-datasource for mine filer.

Kunne forestille mig at man skulle skrive et script som gjorde noget i stil med:

1) Mount extern harddisk
2) Tjek om filer er nyere og skal kopieres
3) Skriv i log
4) Unmount extern harddisk.

Igen - er ikke den skarpeste kniv i skuffen til Linux - så al hjælp sætter jeg pris på.

På forhånd tak!

Med venlig hilsen
Simon Sessingø
Avatar billede syncroniq Nybegynder
13. maj 2009 - 09:20 #1
Hey,

Jeg mener der er et program der hedder Rsync til linux der benyttes til den slags af stort set alle med de behov. Prøv og søg på google. Den opdatere kun ændrede filer.
Avatar billede kris75 Mester
29. januar 2011 - 13:22 #2
Hej
Fandt du nogensinde ud af hvordan man satte det hele op? Har også en debian server som jeg gerne vil have lavet backup af på en Nas server.
Mvh.
Kris