Avatar billede andreas88 Nybegynder
07. april 2009 - 19:04 Der er 6 kommentarer

Q6600 fra 1.6Ghz til 2.4Ghz - strøm? volt?

Hej Eksperten.dk,

Jeg har på det seneste roddet en del med min PC og i dag fandt jeg til min overraskelse ud af, at min Q6600 Quadcore 2.4Ghz 'kun' kørte 1.6Ghz, (266,7x6).

Jeg fandt så ud af, at man i BIOS kunne ændre denne multiplier til x9, så den kommer til at køre de 2.4Ghz som processoren sælges som.

Spørgsmålet går så på, om jeg uden skrupler kan skrue op til den normale hastighed UDEN at ændre på strømtilførelsen, volt eller andet i den dur?

Jeg er lidt nervøs for, at de 2.4Ghz ydeevne kræver mere strøm og derfor kan risikere at bukke under, hvis der leveres for lidt strøm?

Hvis nogen kan oplyse mig om ovenstående vil jeg blive yderst glad :-)

PS: Jeg har slået de to funktioner fra, som gør at PCen selv underclocker til 1.6Ghz når der ikke er brug for det. Jeg ønsker nemlig en konstant 2.4Ghz processor som jeg har betalt for.

På forhånd tak!
Avatar billede thesheriff Nybegynder
07. april 2009 - 19:15 #1
Hvordan måler du din hastighed og hvilke funktioner er det du har slået fra?

Og hvorfor ønsker du, at din cpu trækker mere strøm end den behøver?
Avatar billede andreas88 Nybegynder
07. april 2009 - 20:20 #2
Hastigheden ser jeg med programmet CPU-Z, som viser 266x6 = 1600Mhz.

Jeg har slået C1E fra i bios, som efter sigende skulle gøre således at den selv clocker kernerne til den hastighed der kræves.

Jeg ønsker ikke at den trækker mere strøm, jeg ønsker blot at den kører det jeg har købt den til at køre - betyder det mere strøm, so be it :)
Avatar billede thesheriff Nybegynder
07. april 2009 - 21:06 #3
Jamen hvorfor vil du have, at cpu'en kører max hele tiden, når du ikke skal bruge det til noget??
Avatar billede andreas88 Nybegynder
07. april 2009 - 22:09 #4
Jeg føler bare lidt, at jeg bliver snydt når ikke jeg udnytter potentialet af hvad jeg har købt.
Avatar billede thesheriff Nybegynder
07. april 2009 - 22:19 #5
Det gør du jo også :)

Der er vel ingen grund til at køre med fuld knald, når du alligevel ikke laver noget?
Avatar billede Inqk Nybegynder
08. april 2009 - 02:02 #6
Prøv at starte et CPU intensivt program op mens du har CPU-Z åbent. Så vil du se multiplieren rykker fra 6 til 9, og dermed får du den fulde hastighed når du får behov for det.

Mht. Vcore skal du bare holde den på auto, så justerer bundkortet selv strømtilførsel i takt med om den kører 1,6 eller 2,4 Ghz.