Avatar billede lx2ba Novice
06. april 2009 - 09:42 Der er 14 kommentarer og
1 løsning

Hvordan aflader jeg et nyt genopladeligt batteri (- uden at tage det i brug)?

I brugsanvisningen til mit nye kamera (Traveler Super Slim XS 10) står der:
"...Så for at optimerekamerafunktionen og batteridriftstiden anbefaler vi, at du oplader og aflader batteriet helt mindst én gang før brug."
Jeg har forhørt mig hos Traveler Hotline, hvor jeg blot fik et fjollet svar:
"Du lader det bare op, - og så aflader du det ved at tage det brug i kameraet!"

Da jeg gjorde opmærksom på det modstridende i hans vejledning og den trykte, så fik jeg blot endnu en opfordring til at tage det i brug.

Nu er jeg golfspiller (med batteridrevet bag-vogn), og dér har jeg flere gange oplevet, at et nyindkøbt batteri bliver tidligt "træt"! Der synes ikke at være almindelig enighed om, hvordan man skal behandle et nyt genopladeligt batteri.

Jeg vil meget gerne høre, om der her er nogen, som ved hvordan...?  :<?
06. april 2009 - 10:08 #1
http://www.batteri.dk/ - og der omkring ???
Avatar billede lx2ba Novice
06. april 2009 - 10:18 #2
Tak! karise_larry > foreløbig har jeg kun fundet dette:
"Q: Hvad er bedst i forbindelse med opladning af genopladelige batterier, at lade dem aflade helt før man genoplader, eller at oplade hver gang man har brugt dem, dvs. "klatlade"?
A: Det er bedst at "tømme" batteriet helt, før det genoplades, så holder det længere.",- og det bragte mig ikke længere, idet det jo netop er dén problematik, jeg går efter. Hvordan GØR man det i praksis. Kan man for eksempel aflade det ved at slukke for laderen med batteriet siddende deri?
Avatar billede lx2ba Novice
06. april 2009 - 11:06 #3
Godt nok! Nu har jeg stillet spørgsmålet til BatteriForeningen (info@batteri.dk). Så ser jeg, hvad der kommer ud af det  :<)
Avatar billede t-bee Novice
06. april 2009 - 11:27 #4
Det er desværre tit rigtigt dårligt formuleret i manualer, der som oftest er oversat fra andre sprog, af folk der ikke helt kender sammenhængen. Det jeg tror der menes er, at du skal starte med at lade batteriet helt op, placere det i kameraet, og dernæst have kamereat tændt/bruge det til det løber tør. Det jeg tror man forsøger at undgå er, at man lader op, bruger kameraet lidt, lader igen osv. Det er et meget almindeligt forbrugsscenarie, men en gang i mellem, og altså især første gang, er det en god idé, at lade kameraet løbe helt tør for strøm, førend det oplades igen.
Avatar billede lx2ba Novice
06. april 2009 - 11:40 #5
Hej t-bee > Det er også sådan nogenlunde, at jeg har forstået det; men så er der jo lige den lille humle, at kameraet automatisk slukker efter 1-3 minutter for at spare på batteriet ;<(
Det gør jo dit forslag til en kun lidt anvendelig metode, med mindre jeg vil sidde og tænde/slukke i (måske) en mindre uendelighed.
Tak for interessen - og din tid :<)

Jeg kommer tilbage, når jeg har hørt fra BatteriForeningen!
Avatar billede t-bee Novice
06. april 2009 - 11:42 #6
Du kunne måske sætte det til at optage video til kortet er fuldt, der kan gå en del tid med det går jeg ud fra, så er det nok ikke mere end nogle gange man skal sætte det i gang på ny.
Avatar billede lx2ba Novice
06. april 2009 - 11:50 #7
Det kunne måske være en god idé!
Avatar billede lx2ba Novice
12. april 2009 - 01:20 #8
t-bee > læg et svar
karise-larry > desværre så virkede batteri.dk ikke
Avatar billede t-bee Novice
12. april 2009 - 22:06 #9
Fedt det virkede! Det er nu ærgeligt de ikke helt overvejer situationen når de skriver manualer.
Avatar billede lx2ba Novice
13. april 2009 - 09:27 #10
Ja, - eller i det mindste sørger for at Hotline assistenten har noget med  ;<(
Tak for hjælpen, - jeg optog ca. 18 min. video, - og så var 1 GB SDkortet fuldt. Det afspillede jeg så tre fire gange, og så var batteriet dér, hvor jeg gerne ville have det!
Avatar billede lx2ba Novice
15. april 2009 - 22:10 #11
> karise_larry  (til information):

På hjemmesiden, som du henviste til fandt jeg ikke noget brugbart, og nu har jeg fået et svar, der lyder sålunde:

"BatteriForeningen kan desværre ikke svare på dit spørgsmål vedrørende det specifikke batteri, men for gode råd om batterier se:  www.batteri.dk under fanen "batterier" og herefter "gode råd om batterier". BatteriForeningen henviser desuden til den brugsanvisning der fulgte med kameraet.

Med venlig hilsen

Frederik Madsen
v/Nanna Biener
BatteriForeningen - Foreningen af danske producenter og importører af tørbatterier"
;<(
Avatar billede batterystore Nybegynder
27. april 2009 - 17:14 #12
Brug og vedligeholdelse af genopladelige batterier:

Ved nye batterier skal der påregnes minimum 3. - 5. op- og afladninger, førend batterier er på fuld kapacitet.

NiMh = Nickel-MetalHydride og Li-ion batterier kan man stor fordel aflades 3. - 5.. gang inden opladning.

Genopladelige batterier skal aflades og oplades mindst 1 gang hver anden måned for at opretholde en god kapacitet.

Anvend altid en intelligent batterioplader.
Avatar billede lx2ba Novice
27. april 2009 - 17:30 #13
Hej! Jamen det er jo lige netop dette her jeg har spurgt om:
"NiMh = Nickel-MetalHydride og Li-ion batterier kan man stor fordel aflades 3. - 5.. gang inden opladning. "
Hvordan gør man det????
Avatar billede batterystore Nybegynder
28. april 2009 - 10:10 #14
Da der ikke er aflader i opladerne idag, er den bedste måde du kan aflade dine batterier på, er at lade dem løbe tør, dvs. indtil at feks. dit kamera melder om lavt batteri.

Li-ion og NiMh. batterier tåler ikke dybde afladning, derfor er der ikke afladerfunktioner i de app. du køber idag.
Avatar billede lx2ba Novice
28. april 2009 - 10:25 #15
OK! Det var netop DEN oplysning jeg savnede ("...den bedste måde du kan aflade dine batterier på, er at lade dem løbe tør, dvs. indtil at feks. dit kamera melder om lavt batteri.") - og som t-bee forelog i denne tråd. MEN det ville jo unægteligt have været bedre, om man kunne tage sig sammen til at give den besked på både www.batteri.dk  som i brugsanvisning, for det er altså FOR krypisk når producenten angiver:
"...Så for at optimere kamerafunktionen og batteridriftstiden anbefaler vi, at du oplader og aflader batteriet helt mindst én gang før brug."
- og at man ikke på hotline reagrer på en henvendelse desangående!  ;<(
Tak for ALLE indlæg!
Birger