Avatar billede gunga Nybegynder
05. april 2009 - 17:59 Der er 11 kommentarer

Harddisk plads!

Hej,

Jeg har 2 fysiske harddiske (2 x 500 GB).

Når jeg går ind i egenskaber for hver partition, får jeg følgende oplysninger:

HD1 (500 GB)
C: 40 GB (Kapacitet: 40 GB / Anvendt: 18 GB / Ledig: 22 GB)
D: 460 GB (Kapacitet: 460 GB (425 GB) / Anvendt: 102 MB / Ledig: 425 GB)

HD2 (500 GB)
E: 500 GB (Kapacitet: 500 GB (465 GB) / Anvendt: 810 MB / Ledig: 465 GB)

Både partition D og E er helt tomme (har ekspresformatteret dem), så hvorfor er der så stor forskel på kapaciteten og den ledige plads på disse partitioner, når der ikke er nogen data på dem? Burde der ikke være mere plads på dem ifølge kapacitetsinfo?
Avatar billede Slettet bruger
05. april 2009 - 18:07 #1
hd1 er delt op i 2 pationer 1 partion er på 40gb og 460gb derfor er der forskel.
Avatar billede gunga Nybegynder
05. april 2009 - 18:10 #2
Hej gupe, du  misforstår mig.

Mit spørgsmål går ikke på C partitionen men på D og E.

D har en kapacitet på 460 GB, men der er kun 425 GB ledig?
E har en kapacitet på 500 GB, men der er kun 465 GB ledig?

Hvorfor denne forskel i kapaciteten, når der slet ikke er nogen data på disse partitioner?
Avatar billede gunga Nybegynder
05. april 2009 - 18:51 #3
Hej igen,

Skulle måske lige nævne at jeg lige har siddet og rodet med partitioneringer.

Inde under Enhedshåndshåndtering kan jeg se, at der er en gul trekant ved min IDE controller under Lagerenhedscontroller!

Der står: "Windows kan ikke indlæse enhedsdriveren til hardwaren. Driveren er muligvis beskadiget eller mangler. (Kode 39)"

Windows kan ikke løse problemet. Hvad gør jeg nu?
Avatar billede gunga Nybegynder
05. april 2009 - 19:00 #4
Har Lagerenhedscontrolleren noget med harddisken at gøre eller selve bundkortet?
Avatar billede off-line Nybegynder
05. april 2009 - 22:29 #5
Jeg så der var en anden bruger, som havde problemer med kode 39.
Han blev hjulpet af brugeren haverslev med denne her:
Klik på Start - klik på Kør > skriv:Regedit - OK
Gå ned til HKEY_LOCAL_MACHINE\SYSTEM\CurrentControlSet\Control\Class\{4D36E965-E325-11CE-BFC1-08002BE10318}  ( findes kun en mappe der begynder med: 4D36E965 )
Hvis 'Upperfilters' eller 'Lowerfilters' står der, så slet dem.  -  Genstart Pc`en.
Avatar billede justrace Novice
05. april 2009 - 22:38 #6
Det er jo sådan at 1 GB = 1024 MB. Derfor forskellen.
Avatar billede gunga Nybegynder
06. april 2009 - 15:00 #7
off-line: Jeg har fundet 'Upperfilters' og 'Lowerfilters', men jeg er ikke meget for at rode i Reg. databasen, hvis ikke jeg er 100% sikker på, at det lige netop er dét, der er problemet, som du beskriver det.

justrace: Jeg ved godt, at 1 GB = 1024 MB, men jeg kan stadig ikke få regnestykket til at passe.

D: 425 GB ledig x 1024 = 435 GB og altså IKKE 460 GB!!!
E: 465 GB ledig x 1024 = 476 GB og altså IKKE 500 GB!!!

Jeg gad godt vide, om lagerenhedscontrolleren har noget med bundkortet eller harddisken at gøre?
Avatar billede off-line Nybegynder
06. april 2009 - 15:31 #8
Det er ok. Men det er nu ikke min recept, men som jeg skrev,
var det fra brugeren haverslev, som er en meget erfaren bruger.
Avatar billede Slettet bruger
06. april 2009 - 16:47 #9
fat (file allocation table) bruger også noget plads til at skrive hvor de forskellige filer ligger på hden.
Avatar billede Slettet bruger
06. april 2009 - 18:54 #10
Plus papirkurv, og systemgendannelse, og dvale også bruger plads på systemdisken.
Avatar billede gunga Nybegynder
06. april 2009 - 20:49 #11
Nu har jeg fået bekræftet, at det rent faktisk forholder sig sådan, at man altid skal trække ca. 7% fra det opgivne antal GB, da HD-producenterne regner med 1000 MB til en GB, men Windows regner jo med 1024 MB. Dermed giver jeg point til justrace.

Jeg har dog stadig et problem med Lagerenhedscontrollereen, som stadig har et gult udråbstegn i Enhedshåndtering, men jeg opretter en ny tråd til dette.

Tak for svar.