Avatar billede andreas88 Nybegynder
05. april 2009 - 17:50 Der er 12 kommentarer

Q6600 CPU 95 grader celcius

Hej Eksperten,

Jeg købte i Marts 2008 denne computer hos TopData.dk - den har virket fint hidtil. På det seneste har jeg oplevet FPS drop i diverse spil som jeg ikke har oplevet det før. Jeg begyndte at fejlfinde og kom frem til, vha. Everest, CoreTemp m.fl., at mit grafikkort ligger på ~50-60grader - men dog også at min CPU(de 4 gerne i quadcoren) ligger på 90-95 grader.

Jeg slukkede pc'en, ventede et par minutter og startede BIOS op. Temperaturen lå på 65-70 ved start men steg over de næste par minutter til ~90grader hvor den lagde sig stabilt.

Jeg har ikke oplevet problemet i systemet mens pc'en er tændt, alt virker fint. Det er sådan set kun i spil jeg er begyndt at opleve drops og forringet ydeevne.

Vi kan vel sagtens blive enige om at den er alt for varm og det er et spørgsmål om tid før den brænder af og jeg skal ud og investere penge, så hvad kan jeg helt konkret gøre?

PC'en er samlet af TopData.dk, jeg har haft siden af og mærke på den påmonterede heatsink som er brandvarm, så jeg tror snildt på de knap 100 grader.

Jeg har tænkt lidt over, om jeg kan benytte mig af reklamationsretten hos TopData så fejlen kan ordnes med eventuelt en ny processor/heatsink/whatever.

Hvad vil i foreslå jeg gør?
Venter til den er kaput?
Bruger penge på kølesystemet m.m.?
Drager brug af reklamationsretten?

På forhånd tak,
Mvh Andreas Jonsson
Avatar billede Slettet bruger
05. april 2009 - 17:52 #1
Du skal helt klart kontakte TopData!
Avatar billede netkoen Nybegynder
05. april 2009 - 18:05 #2
Så længe den er samlet og leveret af dem og du ikke selv har skilt den ad, så lider computeren af en hel klar manglen, da din CPU højest skal blive 50 grader idle.

Det er op til Topdata at fikse problemet. Lige meget hvad de siger så må den ikke være så varm.

Jeg samlede selv den maskine jeg sidder på, desværre satte jeg CPU køleren forkert på, så CPU blev over 100 grader uden jeg vidste det. Fik dog løst problemet og den har kørt fejlfrit lige siden.

Men lad endelig værd med at rode med noget, nu når den er samlet fra topdata.
Avatar billede andreas88 Nybegynder
05. april 2009 - 18:15 #3
Jeg har også kontaktet TopData. Jeg har dog åbnet casen, men har ikke rørt ved nogle komponenter, fjernet noget, flyttet noget etc. Blot mærket om det virkelig kunne passe med den varme - altså om man réelt set kunne mærke de 95grader. Hvilket jeg synes man kunne.

Jeg har kontaktet dem og så må vi se. Reklamationsretten lever vel stadig i bedste velgående i mit tilfælde, selvom den har været åben?

Så må vi se hvad de foreslår. Garanteret noget med, at den skal sendes ind og jeg skal vente i ugevis på at få den tilbage i samme stand. :s
Avatar billede Slettet bruger
05. april 2009 - 19:00 #4
Det hjælper stort set aldrig at maile hvis det er det du har gjort. Det bedste er at ringe så man kan snakke direkte hvis du altså har mod på det.
Avatar billede andreas88 Nybegynder
05. april 2009 - 19:11 #5
Det har jeg masser af mod på. Har også tænkt mig at ringe i morgen. :) Så må vi se hvad de siger :s
Avatar billede Slettet bruger
05. april 2009 - 20:11 #6
Tror du bliver nødt til at sende den ind.
Avatar billede johnstigers Seniormester
05. april 2009 - 20:55 #7
Ring - men få det i aftaler på skrift!!!
Avatar billede andreas88 Nybegynder
05. april 2009 - 21:50 #8
Jeg melder tilbage her hvad jeg får ud af telefonsamtalen i morgen!
Avatar billede andreas88 Nybegynder
06. april 2009 - 23:31 #9
Jeg fik ringet til dem, og simpelt nok var der en masse støv på selve heatsinken der skulle fjernes. Jeg har nu en normal temperatur på ~35 idle ~45 load.
Avatar billede johnstigers Seniormester
07. april 2009 - 14:21 #10
;)

Du skriver du havde åbnet for kabinet, så det troede jeg du havde undersøgt.... :D
Avatar billede andreas88 Nybegynder
07. april 2009 - 16:19 #11
Yeah, der kan du bare se. Det var fordi det støv her lå mellem blæser og heatsink, og var sort, som blæseren, så det var faktisk svært at se da det camoflerede sig ret fint :) Men det er løst nu. Nu har jeg blot et nyt spørgsmål. Ved ikke om det kræver en ny tråd i sig selv.

Men min Q6600 kører 1600Mhz hvor den burde køre 2400Mhz. Jeg kan sagtens smide den op i Bios, men spørgsmålet er bare hvorvidt jeg skal pille ved strømtilførelsen ligeså, når jeg sætter ydeevne op til standard?
Avatar billede Slettet bruger
07. april 2009 - 20:43 #12
Det er nok bedre at du opretter en ny tråd. Så er der større change for at nogen vil skrive svar