Avatar billede ribe Nybegynder
06. juli 2001 - 08:32 Der er 23 kommentarer og
1 løsning

søgemaskine til egne hjemmesider

jeg savner en søgemaskine til bibel-skolens hjemmesider
bibelskolen.homepage.dk
jeg har prøvet med ATOMZ men den er efter min afprøvning ubrugelig da den er meget ustabil. den søger ikke på samme måde hver gang, nogle gange søger den kun på en af hjemmesiderne og ikke alle de andre, nogle gange søger den ned i de mapper der er, andre gange gør den det ikke

det jeg ønsker er en stabil søgemaskine, der også søger i de mapper der er på stedet
Avatar billede microtec Nybegynder
06. juli 2001 - 09:07 #1
ATOMZ søger jo kun på de sider DU giver den lov til.
Har du tilmeldt alle undersiderne?
Har du meta-links i din kode, som forbyder søgemaskiner at indexsere undersiderne?
Avatar billede perj Nybegynder
06. juli 2001 - 10:42 #2
Jeg har anvendt Atomz.com i ca. 1,5 år uden problemer overhovedet. Min opfattelse er også at den er meget stabil.

Hvad med at prøve med Google.com
Avatar billede perj Nybegynder
06. juli 2001 - 10:46 #3
Du kunne også prøve denne her.
http://www.freefind.com
Avatar billede perj Nybegynder
06. juli 2001 - 10:51 #4
Min opfattelse er at den bedste dog er: http://mondosoft.com - men den er meget dyr.
Avatar billede microtec Nybegynder
06. juli 2001 - 11:08 #5
ribe >> Det nummer du laver her med en ekstra bruger-profil er ikke tilladt.

I http://www.eksperten.dk/spm/84748 hed du \"skolen\" nu kalder du dig \"ribe\".

Begge spørgsmål handler om en søgemaskine til bibel-skolens hjemmesider.

Slet den ene bruger profil ;o)
Avatar billede ribe Nybegynder
06. juli 2001 - 11:13 #6
hej microtec og peri tak for jeres svar, jeg må gøre et eller andet forkert med ATOMZ så hvis en af jer vil give mig en hjælpende hånd, så vil det være dejligt.
jeg mener ikke at jeg har meta-links i mine koder der forbyder søgemaskinen at indexere mine hjemmesider
om jeg har tilmeldt alle undersiderne, ved jeg ikke, der hvor jeg skulle taste URL ind for det sted der skal søges på har jeg skrevet
http://users.cybercity.dk/~ccc47015
hvordan skal jeg skrive det for at få den til at indexere og søge i alle under mapperne?
Avatar billede microtec Nybegynder
06. juli 2001 - 11:24 #7
Prøv at tilføjje følgende i toppen af dine HTML-dokumenter:

<head>
  <meta name=\"robot\" content=\"all index follow\">
  <meta name=\"robots\" content=\"all\">
  <meta name=\"allow-search\" content=\"yes\">
</head>

Dit fortæller at alle søgemaskiner må søge dine sider i gennem. \"follow\" fortæller at de skal følge links til undersider.

Du kan evt. også tilføje alt det her:
<head>
  <meta name=\"searchtitle\" content=\"Skriv en tittel for siden her\">
  <meta name=\"description\" content=\"Beskriv sidens indhold her\">
  <meta name=\"keywords\" content=\"Skriv, s&#8250;ge, ord, med, komma, mellem, her\">
  <meta name=\"robot\" content=\"all index follow\">
  <meta name=\"robots\" content=\"all\">
  <meta name=\"allow-search\" content=\"yes\">
</head>

Det gør det lidt lettere for alle søgemaskiner at indexsere dine sider. Du opnår en bedre plasering på de fleste søgemaskiner.
Avatar billede microtec Nybegynder
06. juli 2001 - 11:25 #8
Jeg kikkede lige koden til din side.

Du tilføjer bare de enkelte linie under din egen:
<head>
  <meta http-equiv=\"Content-Type\" content=\"text/html; charset=iso-8859-1\">
  <meta name=\"Author\" content=\"hans\">
  <meta name=\"GENERATOR\" content=\"Mozilla/4.76 [en] (Win98; U) [Netscape]\">
  <title>home</title>
</head>
Avatar billede ribe Nybegynder
06. juli 2001 - 11:25 #9
hej microtec
du har ret jeg har to brugerprofiler, årsagen er den at jeg har flere steder på internettet, både ved stofa, cybercity og danbbs
jeg er klar over at man ikke kan have flere brugerprofiler på samme sted, men jeg kan ikke se at der er noget til hindre for at have en brugerprofil for hvert sted man har på nettet, hvis det er forkert af mig så ændre jeg det selvfølgelig
Avatar billede microtec Nybegynder
06. juli 2001 - 11:27 #10
Du har glemt at give din index-side en ordentlig tittel. Den hedder bare \"home\". Det er ikke ret godt for søgemaskinerne. De indekserer først selve titlen, derefter metatags (dem jeg nævnte ovenfor) og til sidst sidens indhold.
Avatar billede microtec Nybegynder
06. juli 2001 - 11:29 #11
ribe >> Jeg går ikke så meget op i det, men jeg tror du på et tidspunkt oplever at der er 500 mennesker, der råder \"SNYD\" efter dig.
Avatar billede ribe Nybegynder
06. juli 2001 - 11:37 #12
microtec
tak for dine svar jeg sletter den ene, jeg ønsker ikke at være ufair eller at der er nogen der skal have en grund til at kunne sige jeg snyder.
jeg vil nu afprøve de ting du har skrevet og hvis det virker får du de 200 p !
Avatar billede ribe Nybegynder
06. juli 2001 - 11:51 #13
hej microtec
jeg har nu printet dit svar ud og set nærmere på det og jeg har et par spørgsmål
du giver mig tre forskellige tilføjelser, hvilke af dem skal jeg bruge?
jeg går ud fra at jeg kan indsætte dem som en html indsæt øverst på siden
er det alle mine hjemmesider der skal have dette tilføjet eller er det kun home.html der er over 3000 hjemmesider på bibelskolen, så hvis jeg skal gennem dem alle så ....... uha!
Avatar billede microtec Nybegynder
06. juli 2001 - 12:02 #14
I dag har du et afsnit i din kode der ser sådan ud:

<head>
  <meta http-equiv=\"Content-Type\" content=\"text/html; charset=iso-8859-1\">
  <meta name=\"Author\" content=\"hans\">
  <meta name=\"GENERATOR\" content=\"Mozilla/4.76 [en] (Win98; U) [Netscape]\">
  <title>home</title>
</head>

Det afsnit ændre du til:

<head>
<meta name=\"searchtitle\" content=\"Skriv en tittel for siden her\">
  <meta name=\"description\" content=\"Beskriv sidens indhold her\">
  <meta name=\"keywords\" content=\"Skriv, søge, ord, med, komma, mellem, her\">
  <meta name=\"robot\" content=\"all index follow\">
  <meta name=\"robots\" content=\"all\">
  <meta name=\"allow-search\" content=\"yes\">
  <meta http-equiv=\"Content-Type\" content=\"text/html; charset=iso-8859-1\">
  <meta name=\"Author\" content=\"hans\">
  <meta name=\"GENERATOR\" content=\"Mozilla/4.76 [en] (Win98; U) [Netscape]\">
  <title>home</title>
</head>
Avatar billede microtec Nybegynder
06. juli 2001 - 12:04 #15
Øh, \"3000 hjemmesider\".
Der er da ikke links fra din start side til så mange under sider. Heller ikke link´s til en side med link´s til mange sider.
Søgemaskinen finder frem til dine underliggende sider ved at følge links. Den kan ikke gætte sig frem til at der ligger nogle dokumenter i mappen, som der ikke re links til.
Sådan virker alle søgemaskiner.
Avatar billede microtec Nybegynder
06. juli 2001 - 12:09 #16
Ikke for at gører dig ked af det, men opbygningen af dit site er ikke egnet til så mange sider. Højest 10-15 sider.
Det bliver umuligt at vedligeholde. Det skulle have været opbygget med en database og CSS. Så havde du kun skullet rette et enkelt sted nu :o(
Avatar billede ribe Nybegynder
06. juli 2001 - 12:14 #17
tak til microtec, dit svar har givet mig noget at tænke på!
Avatar billede demib Nybegynder
15. juli 2001 - 18:22 #18
Jeg er ked af at se, at du har fået så forkerte svar som du har her :(

Du skal under INGEN omstændigheder tilføje de to foreslåede koder:

<meta name=\"robot\" content=\"all index follow\">
<meta name=\"robots\" content=\"all\">

Syntaxen forkert. Det vil sige at koden ikke overholder standarden for hvordan den skal skrives.

Og selv hvis de var skrevet rigtigt har de ingen indflydelse på det du ønsker at opnå. Det er kun hvis koderne anvendes til at forhindre robotterne adgang, at de har en reel betydning.

Deruoder er der andre af de foreslåede koder somd esværre er det rene vrøvl. Søgemaskinerne indekserer ikke koden:

<meta name=\"searchtitle\" content=\"Skriv en tittel for siden her\">

Til gengæld har microtec glemt at huske dig på at skrive den allervigtigste kode på din side, i forhold til søgemaskinerne, nemlig sidens title, som også skrives i HEADEREN.

<TITLE>Skrriv sidens titel</TITLE>

Og for at det ikke er nok, bruger microtec også HTML-formateret danske tegn. DET skal du ikke gøre. Danske tegn skal skrives helt normalt - ikke formateret som HTML!

Alt i alt må jeg desværre konstatere at du har fået nogle rigtig dårlige \"gode\" råd i her. Jeg håber at disse råd ikke har øget alt for meget skade på dit website.

Hvis du er intereseret i mere information om søgemaskineoptimering kan du besøge mit website på: www.joyzone.dk

Jeg kan også anbefale www.metamaten.dk der viser dig hvordan dine META-koder skal opbygges korrekt.

Kig for guds skyld indenfor et af ovenstående steder inden du begynder at ødelægge dit website med de tidligere indkomne forslag :)

Avatar billede ribe Nybegynder
16. juli 2001 - 06:57 #19
demib
tak for dine oplysninger, jeg har endnu ikke sat nogen af de foreslåede koder ind, dette er der to årsager til, 1-- jeg kan ikke rigtig finde ud af hvordan jeg gør, men jeg tror ikke at jeg kan gøre det i netscape composer, som jeg bruger, jeg skal nok bruge en af de programmer hvor man kan se koderne.
2-- jeg har ikke rigtig haft tid
endelig kan jeg sige at jeg har fået ATOMZ til at køre på en rimelig tilfridsstillende måde
jeg har været inde på www.joyzone.dk og jeg må nok sige at det virkelig er et MEGET sted, jeg er blot ked af at jeg ikke har lært dette sted at kende noget før, men sent er jo bedre end aldrig
Avatar billede microtec Nybegynder
17. juli 2001 - 11:53 #20
demib >> Det er nu ikke det rene vrøvl jeg har givet. Husk på at syntaxen kan være lidt forskellig fra søgemaskine til søgemaskine.
Det er sakset fra en beskrivelse af forskellige søgemaskiner.

Jeg har på intet tidspunkt hævdet at det var LØSNINGEN på problemet. Kun sagt at det evt. var en god ide at lave meta-tags, som fortæller at søgemaskinerne godt må indekserer siderne.
Jeg er ret sikker på at problemet er at der ikke er links fra forsiden til de mange undersider. Søgamaskinerne arbejder ved at følge links. Derfor kan den ikke finde undersiderne (med mindre man manuelt tilføjer dem alle).

Jeg har I et tidligere spørgsmål gjort opmærksom på at siderne manglede titler, så det er ikke glemt.

PS: Du kan aldrig komme til at ødelægge noget ved at benytte andre syntax for meta-tags. Det værste der kan ske er at de ingen virkning har.
Avatar billede demib Nybegynder
17. juli 2001 - 12:50 #21
Sorry, microtec, men det er altså stadig noget vrøvl. Det er fint at du er hjælpsom, bare kedeligt at de informationer du giver ikke er korrekte.

Og jo, forkert syntax kan helt sikkert ødelægge dine muligheder for optagelse i søgemaskinerne. F.eks. kan du med en forkert skrevet META-robot kode eller robots.txt file sagtens risikere, at det fortolkes som et \"Adgang forbudt\" uden at det var hensigten. Det er der masser af eksempler på.
Avatar billede microtec Nybegynder
17. juli 2001 - 13:12 #22
demib >> Taler du altid ned til folk på den bedrevidende facon?

Det er helt bevist at der både benyttes

  <meta name=\"robot\" content=\"all index follow\">

og

  <meta name=\"robots\" content=\"all\">

Som sagt er syntaxen forskellig på mange søgemaskiner. Det er forskellig syntax til 2 af de store søgemaskiner.
Du påsår at der findes en \"Standard\". Det gør der ikke. Man har forsøgt at lave en standard, men der er ikke mange der overholder den (selt ikke de store søgemaskiner).

PS: Du skulle overveje hvordan du taler til folk.

Avatar billede demib Nybegynder
17. juli 2001 - 13:25 #23
Du måp jo gøre som du selv finder bedst, jeg synes blot ikke at dine \"anbefaler\" skulle stå uimodsagt. Folk må jo så selv vælge hvem de stoler mest på :)
Avatar billede microtec Nybegynder
17. juli 2001 - 14:05 #24
demib >> Det er helt fint, at du korrigerer, hvis det jeg siger ikke er rigtigt. Du skal bare gører det på en ordentlig måde.

\"Jeg er ked af at se, at du har fået så forkerte svar som du har her\"

Og

\"Deruoder er der andre af de foreslåede koder somd esværre er det rene vrøvl.\"

Og

\"Alt i alt må jeg desværre konstatere at du har fået nogle rigtig dårlige \"gode\" råd i her\"

Det er simplethen ikke en seriøs måde at kommunikerer på.

Hvordan kan du påstå at meta-taget \"searchtitle\" ikke indexseres af en søgemaskine. Taget er beregnet til søgemaskiner. Ikke alle søgemaskiner benytter alle tag. Og mange benytter forskellig syntax. Der er desværrer ikke enighed om en standard, som du påstår.

Benyt evt. http://www.metamaten.dk/ til at lave mata-tags. Der er også en god forklaring til mange meta-tags (men langt fra alle).

PS: Jeg fastholder at det jeg har sagt er rigtigt.