Avatar billede egon-pedersen Nybegynder
06. juli 2001 - 00:58 Der er 8 kommentarer og
4 løsninger

kan man annulere et banklån

Jeg har lavet et banklån i BG-Bank for 2 dage siden, hvor jeg lånte 9000,- kr. hvilket ikke var det der var aftalt. Men da jeg var inde for at skrive under sad min bankrådgiver i møde. Jeg skrev under (dum som jeg var) og ringede igår til hende for at beklage mig, eftersom vi havde en aftale om at jeg skulle låne 10.000,- (+ gebyr på 700) Dette var helt iorden, men så ville hun bare have yderligere 700,- kr. i gebyrer.

Mit spørgsmål lyder så på:
Kunne man ikke annulere det første banklån, og oprette et nyt istedet.

Vil blive meget glad for eventuelle link til lovgivning omkring dette.
Avatar billede perj Nybegynder
06. juli 2001 - 01:00 #1
Avatar billede perj Nybegynder
06. juli 2001 - 01:04 #2
Du kunne også spørge:
http://www.netvokat.dk
Avatar billede perj Nybegynder
06. juli 2001 - 01:05 #3
Avatar billede peterkopi Nybegynder
06. juli 2001 - 01:32 #4
Det bedste du kan gøre er da at kontakte din bankrådgiver igen og gøre hende opmærksom på, at I 1) først indgår en mundtlig aftale om et lån på kr. 10.000,- + gebyr. 2) Dernæst laver hun et lån på kr. 9.000,- (inkl. gebyr?). Da hun ikke har forklaret sig, har hun begået et helt almindeligt aftalebrud. Du har som kunde krav på at få at vide, hvorfor du ikke må låne det ønskede beløb. Hvis din økonomi i øvrigt er i orden, og din bankforvirrerinde fastholder det første lån og det ekstra lånegebyr, må du jo bede om et møde med filialbestyreren så I kan få afklaret problemet. For hun har jo IKKE leveret den aftalte ydelse til dig. Sidst men ikke mindst: En mundtlig aftale er lige så god som en mundtlig. Men det bliver hendes ord mod dit...
Med dette i baghovedet kan du da godt søge efter paragrafferne på de tidligere henviste sider, men rent juridisk er det ikke så indviklet.
Avatar billede perj Nybegynder
06. juli 2001 - 01:35 #5
peterkopi >>
Jeg kan godt lide denne formulering: En mundtlig aftale er lige så god som en mundtlig. ;-)
Avatar billede mal Nybegynder
06. juli 2001 - 02:47 #6
Han mener skriftlig ..... det er rigtig MEN som han skriver har du et problem hvis hun siger 9 ... gå ned og snak med dem, jeg tror / håber at de er fornuftige.

7,8% i gebyr for at låne 9.000 ... det er fandme FOR meget, det er mere end du taber når du låner en million, til 6% i rente
Avatar billede halifax Nybegynder
06. juli 2001 - 03:31 #7
Her gælder almindelig aftalelov. Det bliver ord mod ord, når det ikke er skriftligt.
Selvfølgelig kan banken forhøje det første lån med kr. 1.700,00 og frafalde stiftelsesprovision og ekspeditionsgebyr (minimum kr. 700,00).
Det er kun et spørgsmål om bankens vilje (vil den erkende der er begået fejl \"banken laver aldrig fejl\") eller rådgiverens mod til at lave forhøjelse med frafald af gebyr (får jeg så skæld ud af chefen!)
Hvis du eller har ret og et nogenlunde forhold til banken bør du nok bede om at samtale med bankbestyreren.
Avatar billede microtec Nybegynder
06. juli 2001 - 09:14 #8
peterkopi har fuldstændig ret i at en en mundtlig aftale er lige så god som en skriftlig.

Det er bare svært at bevise den muntlige.

Her bliver det så godt som umulig, da der også foreligger en underskrift på aftalen om de 9000 Kr.

Tal med de Bank-rådgiver om det. Har hun/han lavet en fejl, bør hun/han også være villig til at rette den uden omkostninger for dig. i modsatte fald ville jeg omgående skifte til et andet pengeinstitut (og det fortæller du naturligvis, hvis det ikke går som det skal).
Avatar billede microtec Nybegynder
06. juli 2001 - 09:24 #9
Til dit spørgsmål:

Nej, man kan ikke \"annulere et banklån\", men du kan indfri det. Altså betale det tilbage nu og her.
Det er der bare ikke nogen ide i, da du så skal betale stempel og stiftelsesgebyr igen for at optage et nyt lån.

Banken har haft udgifter til stempel (afgift til staten).
Som kompromis, kunne du måske foreslå at du betaler stempel for forhøjelse at lånet. Stiftelsesprovision og gebyrer skal du dog under ingen omstændigheder betale. De skal IKKE tjene ekstra på at lave en fejl.
Avatar billede Slettet bruger
06. juli 2001 - 09:42 #10
Tal med din bankrådgiver om at få det rettet op så du for det udbetalt, som du skal bruge, det er jo småpenge der mangler, hvis vedkommende er fleksibel, så er der ikke nogen problemer med dette. Det kan ikke betale sig at starte den hel store  juridiske maskine for de småpenge.
Avatar billede microtec Nybegynder
06. juli 2001 - 09:58 #11
kharder >> Du har fuldstændig ret.
Det er dog utroligt at bankrådgiveren overhovedet kan finde på at kræve \"yderligere 700,- kr. i gebyrer\".

De har vist ikke hørt om kundepleje i BG-Bank. Måske har bankrådgiveren lavet fejl, måske har kunden udtrykt sig uklart, men det er dog småpenge det koster at umødekomme kunden (og dermed få en succeshistorie ud af det).
Avatar billede Slettet bruger
06. juli 2001 - 10:33 #12
Nej, men dem er der desværre nogle af ;(