Avatar billede pedn2k Nybegynder
02. april 2009 - 14:54 Der er 3 kommentarer og
1 løsning

2 Wan på samme Router

Hej Eksperter

Har fået en lille ide, som jeg vil have lidt feedback på.
Sidder pt. på et delt lokalt bolig-netværk med internet og har ingen adgang til hverken porte eller router. Kunne godt tænke mig at få en aktiv forbindelse, så jeg kan lave noget remote access bla. Så jeg overvejer at bestille noget net fra fullrate og køre de 2 forbindelser på fullrate routeren. Mit bolig-net kører med egen dhcp server og det hele så spørgsmålet er bare om routeren kan finde ud af at bruge begge forbindelser til mine computere.
Avatar billede osdata Nybegynder
03. april 2009 - 06:38 #1
Du kan bruge en Trustgate 5/31 der har WAN og WAN2.

Ole Stanstrup
O.S. Data
Avatar billede mbilgrav Nybegynder
03. april 2009 - 10:04 #2
Hej

Dual WAN har sine naturlige udfordringer.
Mest af alt så kommer det an på route table i routeren.
Man skal kun have en defaultgateway - har man to gange 0.0.0.0 route vil den i praksis sende den første pakke ud af gw1 og anden pakke ud af gw2. aka roundrobin loadbalanceing og dette vil typisk virke meget dårligt eller slet ikke.
Mange routers har mulighed for L/B som beskrevet samt/eller mulighed for backup WAN, hvor man simplethen poll'er en IP på nettet og installere 0.0.0.0 route udfra om den svarer eller ej.

Så dette skal du beslutte med dig selv, altså om du kan godtage at du kun kan bruge den ene WAN, og dermed kun den anden som backup.
Der er masser af routers og firewalls der kan dette.

HTH
Avatar billede pedn2k Nybegynder
03. april 2009 - 11:17 #3
#1 Den ser rimelig dyr ud (I forhold til den gratis der følger med fullrate abb)

#2 Og det er selvom mit bolignet ikke kører over wan porten? Jeg har nemlig som udgangspunkt ikke brug for en router til bolignettet. Lige nu kører jeg med en zyxel wlan router hvor dhcp er slået fra og den kun er koblet til gennem ethernet porten.
Avatar billede mbilgrav Nybegynder
03. april 2009 - 21:01 #4
om du har router eller ej, er faktisk ikke afgørende.
Det afgørende er route-teble. også set udfra din PC eller Server, eller hvad det ny er du ønsker RAS adgang til.
Såfremt du bruger win32, kan du tage en CMD og skrive "route print"
her vil du se hvor du sender pakker hentil som du ikke kender- dvs din def gateway aka 0.0.0.0 route
Hele ideen med RAS er jo netop at du ikke kender din IP son du kommer fra, hvorfor du er afhænging af din 0.0.0.0 route skal pege samme sted som du kommer ind.