Avatar billede kromix Nybegynder
02. april 2009 - 10:15 Der er 2 kommentarer

Routning Forsvinder Layer 3 switch

Vi har en GS-2750 (med nyeste firmware) der periodisk holder op med at route

Opsætningen er som følger
PC1 har default gateway på GS-2750
GS-2750 har default Gateway på vores internet gateway/VPN server
alle er på samme segment

Problemet:
Hvis jeg logger på med vpn og prøver at ping -t PC1 får jeg ikke noget svar.
Starter jeg en ping på GS-2750 samtidig kommer der svar på begge pings.

jeg har sniffet trafikken på de to berørte porte og kan se at pingen når frem til PC1 og svaret fra PC1 kommer ind på GS-2750 men svaret bliver ikke sendt videre til VPN/serveren
når jeg så pinger GS-2750 kan jeg se pakken med svare fra PC1 begynder at bliver sendt ud af GS-2750 til VPN serveren

Den kommer også op hvis jeg prøver at tilgå http eller telnet så det er altså ikke kun ping der kan "vægge" den

Jeg har prøvet at genskabe fejlen på en anden GS-2750 dog ikke samme config den lukker helt ned og kommer ikke op når jeg pinger og jeg kan ikke komme på den med http eller telnet heller ikke gennem management porten

Er der nogen der har en forklaring eller et forslag til hvor man skal kigge?
Avatar billede sameaim Nybegynder
02. april 2009 - 14:34 #1
Hvorfor har PC1 GS'eren som default-gateway, hvis de alle er på samme IP segment?
Har du andre IP segmenter som termineres i GS'eren?

Men ellers har jeg lidt svært ved at gennemskue, hvad du helt præcist mener med "når jeg så pinger GS-2750 kan jeg se pakken med svare fra PC1 begynder at bliver sendt ud af GS-2750 til VPN serveren".
Mener du at hvis du pinger PC1 fra vpn, så kommer der intet svar - men pinger du GS-2750 fra VPN, så kan du også pinge PC1 bagefter?

Det lyder som en software fejl, eller defekt hardware.
Mht. dit forsøg på at genskabe fejlen, så lyder det til at være en manglende route.
Avatar billede kromix Nybegynder
09. april 2009 - 14:00 #2
undskyld den lange svar tid jeg er lige blevet far :)

Jeg vil gerne bruge GSeren som default gateway da den har fat i et andet segement

Jeg sniffer traffiken på de to porte så der kan jeg se hvilken pakker der kommer ind og ud på GSeren

det er sker er at jeg laver en "Ping -t "Ip:PC1" " og den giver ikke noget svar til at starte med, i sammen øjeblik jeg start en ping op mod GSeren begynder begge pings at få svar... det behøver ikke være den samme pc der laver begge pings

Det du siger med en manglende route da jeg genskaber fejlen... den har kun en route og det er default route... men jeg vil chekke om den kunne have smidt den