Avatar billede starfighter55 Novice
01. april 2009 - 22:34 Der er 14 kommentarer og
1 løsning

Saml selv Pc.....

Hej....

Jeg har brug for noget prof hjælp til at bygge en pc op fra bunden af... Har selv lidt erfaring med saml selv gl pc'er... Er lidt i tvivl med hensyn til en ny pc... Ville høre om der er nogen som kan råde og vejlede mig... Jeg har fået købt mig en cpu QX9650 og kunne egentlig godt tænke mig at følge den helt til døren med hensyn til bundkort, grafikkort, ram, godt kabinet med afkøling og af aluminium... Har lidt svært ved at finde det rette hardware som heller ikke sluger for meget el..
Er der nogen som har gode forslag..????????

MVH starfighter55....
Avatar billede MathiasDue Nybegynder
01. april 2009 - 22:36 #1
det er sku svært sådan lige at samle en pc, når man ikke er oplyst om hvad den skal koste/kunne..
Avatar billede starfighter55 Novice
01. april 2009 - 23:06 #2
Hej......

Jeg tænkte på i ca pris at den skal ligge på 10.000-20.000 med skærm...
Hvad den skal kunne, den skal bare kunne følge op på min cpu QX9650 uden at der i resten af hardwaren er en flaskehals... Men samtidig vil jeg også tænke på el-forbruget....
Avatar billede tubbe2 Nybegynder
02. april 2009 - 00:19 #3
Med de specs du foeventer, skal du nok regne med en strømforsyning på 700-800W, hvis du skal køre det optimalt (regner med, at du skal ha et kraftigt GFX, 295GTX/HD4870 X2), du kan nok presse det ned på en 600W som er energieffektiv..
Avatar billede Inqk Nybegynder
02. april 2009 - 02:15 #4
Hvis du vil have en energi effektiv computer skal du sælge din processor og istedet købe en E7x00 Core 2 Duo, E8x00 hvis du vil have mere performance. Grunden er simpelt, Core 2 Duo bruger ca. halvt så meget strøm som Core 2 Quad, hvilket er essentielt når der skal skabes en energi effektiv pc. Dernæst skal du holde det enkelt. Dvs. en HD, en DVD-drev, en floppy/card reader og max 2 rammoduler. Mht. til grafikkortet vil et kort som Geforce 9800GTX+ være interessant. Dette kort ligger ydelses og strømforbrugsmæssigt imellem Radeon 4850 og 4870. Det helt interessante er at du med det rigtige mærke kan nøjes med en 400 watts strømforsyning istedet for 450 watt som Nvidia har sat som minimum. På den måde vil du kunne få en rigtig god gamer uden at betale det hvide ude af øjene, både i drift og i indkøb.
Avatar billede starfighter55 Novice
02. april 2009 - 17:35 #5
Jeg var faktisk blevet fortalt at en cpu E8500 ville kunne presses til at køre ligeså godt som min egen QX9650, men nu har jeg fået QX9650 billigt og kunne godt tænke mig at få den installaleret  i en pc.. Så har jeg også mulighed for i fremtiden at overclocke den hvis det skulle blive nødvendigt..
Jeg kan godt se det er svært helt at holde lavt el-forbrug med den core quad extreme.. Men der må være forskel på feks. GTX 295 og HD 4870x2 i forbrug..???
Jeg havde tænkt mig et bundkort som det nye blackups fra foxconn, har set det i en test.. Testen fortæller bare ikke noget om forbruget andet end det sparker røv..
Mine intentioner med den pc er at jeg har noget som kan yde noget nu og også senere hen.. Så jeg ikke sidder om et år og skal opgradere men har det som stadig kan køre de nye spil..
Håber i kan forstå hvad jeg vil frem til..

Til Inqk.....
Kan godt forstå hvad du mener med det du siger , om at vælge noget helt andet lige nu og her.. Jeg vil bare smadder gerne få sat den QX9650 i et bundkort som kan køre den helt ud hvis det er nødvendigt...
Avatar billede tubbe2 Nybegynder
02. april 2009 - 21:00 #6
Nvidia 295GTX (under Specifications)
HD4870X2

Ang. det med at opgradere.. så burde du ha købt en I7 Extreme, for så behøver du ikke at opgradere i lang tid, da den arkitektur (Socket 1366) er fremtiden.
Avatar billede Inqk Nybegynder
02. april 2009 - 22:38 #7
Hvis du vil følge den "helt til dørs" som du siger, så skal du jo have fat i et Nvidia bundkort med 3 PCIE slots og købe 2 x 295GTX i SLI + en 285GTX til fysikken :)
Avatar billede starfighter55 Novice
02. april 2009 - 23:28 #8
Jeg købte den cpu sidste sommer og der kommer jo hele tiden nyt... QX9650 har jo masser af kraft som jeg sikkert ikke får fuldt udnyttet men jeg har en cpu som kan trække en del programmer samtidig... Jeg har siddet og læst på en test med grafikkort på pc-world... Den fortæller lidt om el-forbruget på 4870x2 og det sluger 80 watt mere end feks. GTX 280..

Til Inqk..
Du skriver et Nvidia bundkort, hvilken model tænker du på???
Det her har været min ønske pc...!!!

Cpu            QX9650
Bundkort      Blackops
Grafikkort    HD 4870x2
Psu            Antec Quattro 1000watt
Kabinet        Lian Li  PC-P80
Ram            Kingston Triple kit DDR3-2000mhz 3Gb..
HD 2.stk      WD  Raptor  300Gb  10.000 rpm
Skærm          Samsung  226BW...

Det har jeg gået og tænkt lidt over om det kan gøres anderledes med mere besparende grafikkort feks.  GTX 295 eller om det sluger lige så meget..  Ser det Helt ondsvagt ud det her eller er der bedre opsætning nu når jeg skal benyttet QX9650...
Er der nogen forslag til det...?????
Jeg synes det er svært at få den rette vejledning til hvordan jeg skal samsætte hardwaren...

Enten får jeg en extrem løsning fra en person ellers får jeg at vide at jeg skal ha noget helt andet...
Hvis der sidder en som gider samsætte en PC ud fra den cpu men måske med andet hardware er jeg meget åbent for det...???

På forhånd tak.....
Avatar billede starfighter55 Novice
06. april 2009 - 20:45 #9
lukker her....
Avatar billede Inqk Nybegynder
07. april 2009 - 02:30 #10
Hej.

Du må undskylde jeg ikke har svaret tidligere. Men spørgsmålet er hvor meget grafik-power du har behov for. Hvis du har en skærm på 17 tommer er det måske rigtig nok som du siger overkill med en 4870 X2. Tilgengæld er der ingen vej uden om hvis du regner med at købe en 22+ tommer skærm og stadigvæk vil spille i høj opløsning.
Avatar billede starfighter55 Novice
09. april 2009 - 22:05 #11
Hej...

Det er helt i orden, troede bare tråden var gået død....

Jeg har tænkt på den her skærm....http://www.edbpriser.dk/Products/Listprices.asp?ID=388414&searchArea=&Soegeord=

Ville et Asus ENGTX 285 top kort ikke kunne trække den skærm i fuld opløsning... Det bruger en del mindre watt i forhold til 4870x2 og lidt mindre end GTX 295 både i idle og load...

Men så er der jo det med direct x 10 og 10.1...... Skal man ha 10.1  for at køre god frps på nye spil...???
Avatar billede Inqk Nybegynder
10. april 2009 - 05:12 #12
Sålænge du holder dig fra Anti-aliasing så skulle Radeon 4870 1 GB eller GTX 260 Core 216 MB være nok til 1600 x 1200, som er max opløsning på den skærm som du linker til.
Avatar billede starfighter55 Novice
12. april 2009 - 19:29 #13
Hej........

Hvad med et motherboard, er der nogle gode erfaringer til core quad extreme cpu....??????
Avatar billede Inqk Nybegynder
14. april 2009 - 14:13 #14
Har ingen idé om et motherboard til en QX cpu. Men jeg kan da forestille mig du skal have en med meget høj fsb wall.

Jeg kan ikke huske hvor jeg har set det, men der findes forum hvor folk indsamler oplysninger omkring deres overclockede systemer, der vil du kunne se hvilke bundkort som typisk ligger højt mht. fsb wall.
Avatar billede starfighter55 Novice
16. april 2009 - 21:24 #15
#14... Ja jeg skal nok ha noget fsb på de 1600 eller der omkring... Jeg har prøvet at oprette nogen andre tråde omkring det at finde et bundkort og gfk.. Hvis du lige skulle komme i tanke om noget må du gerne sige til.....('-')...