Avatar billede Slettet bruger
30. marts 2009 - 19:21 Der er 22 kommentarer og
1 løsning

Ekstern harddisk. Siger mærkelige lyde

Hej.

Jeg har været ude for et lille uheld med min eksterne hd.
Dn røg ned for et bord (ca. 1 m.) Umiddelbart var der ikke sket noet
og den startede da også som tidligere da satte den til min com.
Men efter at have slukket min ekst. hd siger den en mærkelig lyd i 30 sec oh så stopper den, og computeren registrere den ikke..
Er den til at smide ud?:(
Avatar billede haverslev Novice
30. marts 2009 - 19:35 #1
Hvis det er "klik" lyd eller "skrat" lyd den siger, så er den til skrotkassen og du kan desværre ikke hent data ud af den.
Avatar billede Slettet bruger
30. marts 2009 - 19:38 #2
Pis!..
Tak for svaret!
Avatar billede Slettet bruger
30. marts 2009 - 19:51 #3
STOP! Det kan MÅSKE lade sig gøre, at redde noget af din data. Lad da for guds skyld vær med at smid den ud.

Send den til mig, så tager jeg et kig på den, og fortæller dig hvad der kan lade sig gøre. Gør det gerne gratis.
Avatar billede Slettet bruger
30. marts 2009 - 20:00 #4
hvad vil du kunne gøre?:S
Avatar billede Slettet bruger
30. marts 2009 - 20:07 #5
Mere end du måske tror. Folk har desværre en hel forkert opfattelse af hvordan en HD virker.

Er en HD f.eks. lufttæt?
Avatar billede haverslev Novice
30. marts 2009 - 20:23 #6
Du kan KUN lave en harddisk der siger skrat eller klik lyde, ved at montere ny print/læsearm - jeg har prøvet mange gange og det er kun lykkedes 1 ud af 10 gange at hente data ude.
Der er et firma (finder lige navn osv) der analysere din disk gratis og hvis de kan læse disk pladerne, så kan du få dine data ud til en overkommelig pris
Avatar billede haverslev Novice
30. marts 2009 - 20:25 #7
Hvis dine data er vigtige, så se her.
Det koster ikke noget at lade dette firma kigge og
http://www.badata.dk/

Deres priser:
http://www.badata.dk/priser.htm
Avatar billede Slettet bruger
30. marts 2009 - 20:36 #8
Jeg kender til 4 årsager (du nævner 2?) som kan forårsage "click-of-death"

1. SA kan ikke læses
2. Preamp er "stækt"
3. Board er "stækt"
4. Hovedet er færdigt

Så det er altså ikke kun print/hovedet. Fordi det ikke er lykkedes for dig, haverslev, betyder jo ikke, at det ikke kan for andre.

Jeg har givet et tilbud, endda et ganske gratis, mere kan jeg ikke tilbyde. Så er resten op til dig skibber...
Avatar billede haverslev Novice
30. marts 2009 - 20:46 #9
Du tror da ikke, at jeg skriver div. ting bare for sjov :)
Selvfølgelig er der flere andre årsager, men det korte af det lange - de væsentlige ting der er beskadiget ved fald, er læsehoved og pladerne - that life.
Jeg ER garanteret ikke så dygtig som dig, jeg kan desværre ikke udføre mirakler :)
Avatar billede Slettet bruger
30. marts 2009 - 21:03 #10
De diske du har prøvet med, hvilke print/læsehoveder har du da prøvet at udskifte med?

Du kan ikke bare tag hvad som helst, så det klart, at det ikke er lykkedes for dig.
Avatar billede haverslev Novice
30. marts 2009 - 21:10 #11
Det ER jeg selvfølgelig helt klar over, har arbejdet med edb/hardware osv. siden 84 -  og selvfølgelig er det samme print/hoved der sættes i (vi har en rø*fuld af samme type diske
og som sagt det er kun lykkedes mig at få ca. hver 10`ende igang, mine kollegaer har ca. samme Statistik :)
Avatar billede Slettet bruger
30. marts 2009 - 21:19 #12
Nåh. Der var jeg ikke født endnu. ;)
Avatar billede haverslev Novice
30. marts 2009 - 21:21 #13
Hehe, født i 1955 :)
Avatar billede Slettet bruger
30. marts 2009 - 21:23 #14
Men undrer mig stadig over den dårlige statistik. Har set og hørt bedre. :-)
Avatar billede haverslev Novice
30. marts 2009 - 21:31 #15
Meget muligt, vi har været nød til at opgive på nogle diske og efterfølgende sende dem til http://www.ibas.dk/
Men KUN på diske der lagde vigtige oplysninger på og som ikke var taget back-up af :)
Avatar billede Slettet bruger
30. marts 2009 - 22:31 #16
Hvad er dine erfaringer med ibas?
Avatar billede Slettet bruger
30. marts 2009 - 22:33 #17
Altså mine dataer er musik og lidt skole ting ogsådan.. det er ikke det vigtigste.. men det er surt at miste. Men tak for tilbudene..
Avatar billede Slettet bruger
30. marts 2009 - 22:33 #18
Og svarne..
Avatar billede haverslev Novice
31. marts 2009 - 07:54 #19
Hvad er dine erfaringer med ibas?
Gode og proffesionelle, men de kender også prisen for det :)
Derfor har vi søgt efter alternativer.

skibber91 :
Hviis du er tilfreds med svarene og ikke har mere at spørge om, så lukker spørgsmålet ved at sætte flueben i "Accepter dette svar" ud for svaret, hos den/dem du ønsker skal have points og derefter klikke på "Accepter svar og afgiv point" nederst.  :-)
Avatar billede off-line Nybegynder
31. marts 2009 - 20:36 #20
haverslev - jeg er ikke i tvivl om din kompetence på området,
men kan spørgeren ikke være svineheldig, og gogge den HD lidt,
så den kan køre et sidste løb? Man læser jo så meget mærkeligt,
som at fryse en HD mm. Men det gælder måske ikke ved tab fra et bord?
Avatar billede haverslev Novice
31. marts 2009 - 21:07 #21
Selvfølgelig kan alt lade sig gøre, en blind høne kan jo også finde et korn som man siger :)

Men jeg vil sige udfra de hardiske jeg har set, der både har været i bærebare og som her, extern hardisk, at sådan et fald går hårdt ud over læsehovedet - det slår simpelthen ned i selv skiven og så er det typisk at den giver "klik lyden" fra sig.
Den kan godt spinde disken rundt, men armen med hovedet kører blot ud/ind over disken uden at registrere noget som helst.
Efter nogle kørerture (klik lyde) så stopper den selv automatisk og der sker desværre ikke mere.

Hvis derimod at den sige noget al.a "skrat" lyd når den startes, så er det som regel læsehovedet der røre selve skiven og det er faktisk endnu værre i data rcovery øjemed, for så ødelægges selv overfladen på skiven og du kan ikke reetablere nogle data overhovedet. I sådan et tilfælde, så er det med at få stoppet omgående og ikke sætte støm på disken mere.
Hvis det så er meget vigtige data der er på disken, så er det kun firmaer som f.eks Ibas der har udstyret til at redde langt de flest data ud af sådan en disk. :)
Avatar billede off-line Nybegynder
31. marts 2009 - 21:16 #22
Tak for Info:)
Avatar billede Casper Schou Praktikant
13. oktober 2016 - 11:14 #23
Hej Måske lidt sent at skriver dette svar, men bedrer sent end aldrig.
Når en disk laver klik lyde er det læsehovederne inde i disken der er defekte og som skal udskiftes dette SKAL gøre i cleanroom faciliteter, man skal stoppe brugen med det samme da vedvarende brug / tilslutning kan skade skiverne i disken og lave det der i fagsproget hedder headcrash hvilket betyder at læsehovederne laver ridser i overfladebelægningen på skiverne som i de fleste tilfælde vil reducere chancerne for at lave en 100% datagendannelse..hvis data er vigtige så lad være med at rode med det selv men kontakt et professionelt så mit Computer112.dk vi laver altid en GRATIS analyse af disken hvor efter du vil få en fast prise som er bindende fra vores side. ønsker du ikke disken lavet af os og evt. vil bruge et andet firma skyldes der intet..