Avatar billede michaelthomsendk Nybegynder
30. marts 2009 - 11:30 Der er 5 kommentarer og
1 løsning

Se om der allerede er en SQL på maskinen

Kære Ekspert

Jeg er ved at lave noget installation.

1.
Hvordan ser jeg om der allerede er en MS SQL Server på maskinen?
Altså selve serveren - ikke client eller andre tools.

2.
Er der situationer hvor det kan skade at installere en ny MS SQL Express 2005 med navngiven instans?

På forhånd tak.
Avatar billede arne_v Ekspert
30. marts 2009 - 14:42 #1
Du burde kunne slaa op i registry og evt. supplere med at kigge lidt om det relevante dir er der.

Hvis der allerede er en SQLServer i en eller anden version, saa ville jeg vaere meget tilbageholdende med at installere en ny version.

Men at oprette en ny database instans burde vaere helt OK.
Avatar billede michaelthomsendk Nybegynder
30. marts 2009 - 15:28 #2
Tak

Men "HKEY_LOCAL_MACHINE\SOFTWARE\Microsoft\Microsoft SQL Server" findes også når client eller tools er installeret.
Og 2000 og 2005 opretter nøgler på hver sin måde.
Så jeg har ikke kunne finde et fælles "håndtag".

Ja det med dir har jeg overvejet, men jeg kan jo ikke være sikker på at den er lagt ind i den normale mappe. At gennemsøge hele maskinen efter sqlsevr.exe er lidt voldsomt.

Hilsen Michael
Avatar billede arne_v Ekspert
30. marts 2009 - 15:54 #3
Hvad indeholder:

HKEY_LOCAL_MACHINE\SOFTWARE\Microsoft\Microsoft SQL Server\Instances

og

HKEY_LOCAL_MACHINE\SOFTWARE\Microsoft\Microsoft SQL Server\Instance Names\SQL

hvis der kun er installeret client ??
Avatar billede arne_v Ekspert
30. marts 2009 - 15:55 #4
(ovenstaaende er 2005)
Avatar billede michaelthomsendk Nybegynder
06. april 2009 - 15:01 #5
Tak arne :-)
Vælger nu en anden tilgang.
Smid et svar.
MT
Avatar billede arne_v Ekspert
06. april 2009 - 15:11 #6
ok