Avatar billede dustbunny Nybegynder
28. marts 2009 - 21:56 Der er 7 kommentarer og
2 løsninger

Ekstra bil - lease, købe eller vinde :)

Hej Eksperter,

Det er efterhånden bøvlet at få hverdagen til at fungere med kun den ene bil vi har, og jeg har nu brug for et par råd fra jer.
Efter konen er startet på arbejde efter barsel, har vi fået problemer med at bringe/hente den mindste fra dagplejen.
Vi står og skal have anskaffet os endnu en bil, men er ikke interesseret i at købe brugt. (Må ikke have kørt ret mange kilometer hvis den skal være brugt) Grunden til dette er at vi tidligere har haft rigtig dårlige erfaringer med brugte biler, som faktisk kom til at koste mere i reperation end en ny ville have kostet.
Nu er spørgsmålet så lidt om der er nogen herinde der har erfaringer med at lease/leje biler. Her tænker jeg på pris. Hvad betaler man for, og hvad får man. Er det inkl. service aftale og forsikringer osv... Er helt på bar bund, men har hørt folk snakke om at det var bedre at lease/leje i en tid hvor det er blevet lidt sværer at sælge bil.
Hvis vi vælger at købe ny bil, skal det være en rigtig dame bil der kan kører langt på literen og ikke koste en formue. (Pris omkring de 160.000) Er der nogen der har et godt bud på en sådan bil? Har tænkt lidt på en elektisk bil, da jeg selv ikke har ret langt på arbejde. Mener jeg så noget i tv, hvor man kunne importere en Smart eller hvad den hed fra England for under 70.000 (incl. afgifter?)
Efterfølgende bliver spørgsmålet så hvad banken er med på, i disse tider med krise :)

Men hvis alt fejler må man jo tro på sit held :)
http://links.3minds.com/linkengine.aspx?LBMTs9w30w%2fmRLyVDXLzKLvrMHWK5ylDRnYcSZfsaaWK6%2bghHv5b%2fS7F6IvjSkCt
Har tilmeldt mig denne konkurrence, men er lidt i tvivl om hvor vidt det er fup eller om den er god nok. Hvis der er andre der kender konkurrencer hvor man kan vinde en bil, må i meget gerne poste dem.

Det er mange spørgsmål, og jeg har sat point højt for at kunne dele lidt ud.

/db
Avatar billede vonmag Nybegynder
28. marts 2009 - 22:31 #1
Tjah, hvis du tænker elbil, så er der jo Revaen på dette link: http://www.cityel-import.dk/

Desværre skriver de ikke hvor mange kilometer man kan forvente batteriet holder, de skriver bare to til fire år. Jeg så på et tidspunkt på en anden elbil, via en norsk forhandler (kan desværre ikke finde linket mere), de oplyste at man kunne forvente cirka 18.000 km på et batteri - dvs at udgiften per kilometer for batteri + opladning ligger pænt over 1 krone - det er noget dyrere end de fleste fossilt fyrede minier klarer. Selv hivs du tager med i betragtning at elbilen er fri for vægtafgift vil den nok være pænt meget dyrere pr km end en Toyota Yaris f.eks. (Du kan få en femdørs Yaris 1.0 der kører 18,5 km/l for 157.000 - og en femdørs Aygo Diesel der kører 24,4 km/l for 135.000). Det skal du lige have med i dine beregninger. Samt at elbiler er et ubeskrevet kort og derfor er ret usikre mht værditab.

Medmindre du køber en Tesla S selvfølgelig
http://www.teslamotors.com/models/index.php

- men så er du bare lige oppe på det dobbelte af hvad du havde tænkt, men lækker ser den ud - og jeg tror på at den holder værdien.

Kort sagt, var jeg i dine sko ville jeg nok tage det kedelige, konservative og sikre Toyotavalg - ikke fordi det er de fedeste biler i verden, men du finder næppe noget mere driftsikkert.
Elbilerne er vist ikke interessante endnu - medmindre man altså har penge til en Tesla.
Det skal lige siges, at jeg ikke selv kører Toyota, men det er fordi jeg altid overtager min mekanikersvogers aflagte brugtvognsprojekter, og han arbejder for Fiat og Mitsubishi. :-)
Avatar billede dustbunny Nybegynder
28. marts 2009 - 22:48 #2
Jeg skal da have en Ellert eller hvad de nu hedder... (http://www.cityel-import.dk/) Havde da helt glemt de fandtes :)
Nej jeg kan godt se, at man måske skulle vente lidt med at overveje køb af en El-bil. Så el bilen dropper vi...

Havde faktisk kigget lidt på Yaris, men ved ikke helt hvordan det er med priser på reservedele. Hvis det bliver en ny bil, skulle der selvfølgelig meget gerne gå noget tid inden det blev relevant, men alligevel :) Er det ik toyotaer der er ret peberet med deres service priser osv?
Avatar billede dustbunny Nybegynder
28. marts 2009 - 23:02 #3
Ja det skulle så ikke have været et svar...

Kom til at tænke på en gulplade bil, hvordan er reglerne for det egentlig. Kan det lade sig gøre, og hvor meget sparer man ved det... Nogen der ved det?

Måske jeg skulle oprette det som et spørgsmål for sig selv. :) Men vi prøver lige...
Avatar billede ravnemor Juniormester
28. marts 2009 - 23:51 #4
Jeg har faktisk lige undersøgt det samme mht privatleasing, da jeg fik tilbudt job langt væk i 1½-2 år.

Den umiddelbart billigste model jeg fandt er leasing af denne Matiz:
http://www.toftegaardbiler.dk/chevrolet/Chevrolet_Privat_leasing.pdf

Men det er rigtigt nok hvad han sagde til mig da jeg ringede, at det bedst kan betale sig at lease en dyrere bil. Fordi de minimum leaser for 3 år hos ham her. Og efter 3 år har man næsten betalt hvad bilen koster. Derfor kan det bedre betale sig med de dyre biler.

Du betaler leasingydelsen, grønafgifter og service til dem, men skal selv sørge for at forsikre den, og betaler selvfølgelig selv benzin og vask og evt. vinterdæk. 1. gangs ydelsen får du ikke tilbage.

Toyota kom til gengæld med et godt tilbud. Man leaser i feks 3 år. Har betalt feks ialt 200.000 og bilen koster måske 250.000. Hvis du ønsker at eje bilen derefter, betaler du bare de sidste 50.000, så er bilen din. Noget i den stil.

Hvis du vil have alle udgifter incl og KUN betale for benzinen og vask selv, kan jeg foreslå Budget rentacar. Jeg hentede tilbud fra Avis, Europcar, Hertz og Budget under rimelig ens forudsætninger, og Budget lå lavest i pris og depositum. De 4 steder får du derimod depositummet tilbage.

Spørg endelig hvis du vil vide mere.

Og det er indenfor de sidste 2 måneder jeg har undersøgt priser.
Avatar billede hmortensen Nybegynder
29. marts 2009 - 00:39 #5
Ang. den konkurrence du linker til. Prøv at læse betingelserne.

Uddrag:
"Vinderen udtrækkes d. 31. august 2010. Præmien har en værdi af 140.000 kr. og det er vinderens pligt at afregne skat af gevinsten. Vinderen får direkte besked. Konkurrencen om en Fiat 500 er aktiv i både Danmark, Sverige, Norge og Finland."

Som jeg læser det, om 1½ år har en, i en af nævnte lande, vundet en bil, som der også skal betales skat af.

Plus at man giver accept til at blive skrevet ind i forskellige firmaers kartoteker.
Avatar billede vonmag Nybegynder
29. marts 2009 - 10:13 #6
Hej igen. Angående Toyota og servicepriser, så ved jeg ikke hvad de ligger på, men reservedelene til netop Yaris er noget af det billigste du kan finde. I følge Bilmagasinet, så er reservedelsprisindekset på 86 på en Yaris, hvor 100 er gennemsnittet, så det er pænt under - og i øvrigt også koncernens billigste, en Aygo ligger på 94.

Desuden skal du kun regne med cirka 36 % afskrvining over tre år/60000km. Og så er der jo lige det at sandsynligheden for at den skal repareres ifølge alle statistikker er mindre end hos andre bilmærker. Såvidt jeg husker kan man ovenikøbet tegne en aftale ved købet, hvor alle servideudgifter er indregnet - og du får også en fast indbytningspris efter tre år, synes jeg har set en avisreklame om det for nylig, men er ikke sikker på, at det gælder alle modeller.
Avatar billede dustbunny Nybegynder
29. marts 2009 - 21:43 #7
Hej alle,

Vi har bestemt os for at prøve en Yaris. Var ude ved et par forskellige forhandlere i dag, og Toyota var åbenbart dem der var bedst til at sælge varen :) Vi faldt for ideen med en demo model der ikke har kørt ret mange kilometer, og hvor prisen er faldet meget i forhold til.
Så nu må vi håbe banken også kan lide vores planer...

Mht til konkurrencen, var det svært at modstå fristelsen efter en flaske rødvin. Jeg kan godt se at sandsyligheden for at vinde en sådan konkurrence er meget lille.

Tak for jeres svar.

ravnemor og hmortensen smid et svar og jeg deler point mellem alle.
Avatar billede ravnemor Juniormester
31. marts 2009 - 22:20 #8
Håber i får banken med på ideen. Tak for point :-)
Avatar billede dustbunny Nybegynder
31. marts 2009 - 23:33 #9
Mange tak