Avatar billede arcanex Nybegynder
26. marts 2009 - 16:46 Der er 17 kommentarer og
1 løsning

Nye ram og bedre ydelse

Hejsa.

Jeg står i den situation at jeg gerne vil opgradere mine ram til noget hurtigere. Men kom i tvivl om det allerede er de hurtigste jeg har i allerede, da det med fsb forvirrer mig :)

Mit setup er:

MB: Asus p5k ailifestyle : http://www.edbpriser.dk/Products/Listprices.asp?ID=381936&searchArea=&Soegeord=

Cpu: Core2Duo 6400 @ 2.13ghz

Ram: 4x512 ddr2-800 6400

Gfx: Geforce 8800 gts (320mb)

Ville det være en god idé at købe

4gb (2x2gb) DDR3 10600 1333mhz, som kører samme fsb som bundkortet eller har jeg forstået det forkert?

Håber i kan hjælpe ;)
Avatar billede arcanex Nybegynder
26. marts 2009 - 16:50 #1
Ah kunne se at min cpu kun kører 1066mhz på fsb´en, så nytter det vel ikke noget at købe ram som kører hurtigere end det gør det?
Avatar billede haverslev Novice
26. marts 2009 - 17:20 #2
Umiddelbart se dit bundkort ikke ud til at understøtte ram, højere end  PC 6400 / 800Mhz
Asus`s hjemmeside er meget langsom at komme ind på, men her er en anden:
Understøttet hukommelse hastigheder (DDR2-667 / DDR2-800 )
http://translate.google.dk/translate?hl=da&langpair=en|da&u=http://www.afterdawn.com/hardware/product_details.cfm/3224/asus_p5k_ailifestyle_series&prev=/translate_s%3Fhl%3Dda%26q%3DASUS%2BP5K%2BAiLifestyle%2BSeries%26tq%3DASUS%2BP5K%2BAiLifestyle%2BSeries%26sl%3Dda%26tl%3Den
Avatar billede arcanex Nybegynder
26. marts 2009 - 18:02 #3
Nej det er rigtigt, det kan jeg godt se, så kommer det jo af sig selv :)

Men vil egentlig gerne have svar på om det er rigtigt nok som jeg har forstået det at et bundkort + cpu som kører 1333mhz på fsb´en, at det er bedst at have ram som også kører 1333mhz?
Avatar billede haverslev Novice
26. marts 2009 - 18:13 #4
Du kan godt sætte ram i der kører en højere frequens, f.eks 1066mhz - PC2-8500
Men du vil ikke få glæde af dem, da den selv vil drosle dem ned så der kun køres med 800mHz
Avatar billede arcanex Nybegynder
26. marts 2009 - 19:25 #5
Ja det forstår jeg, men hvis vi nu siger jeg har bundkort og cpu som understøtter hurtigere ram og som kører 1333mhz, så er de "bedste" ram de som også kører 1333mhz eller har jeg misforstået det?
Avatar billede haverslev Novice
26. marts 2009 - 19:39 #6
Du kan faktisk få ram op til 2000mHz - men det er en andensnak :)

Men du kan kun sætte ram i der passer til DDR2 soklerne

1333mhz er DDR3 ram og passer ikke i DDR2 sokler
Avatar billede arcanex Nybegynder
26. marts 2009 - 20:01 #7
Okay tror du misforstår mig ;)

Jeg ved godt 1333mhz er ddr3, det jeg gerne vil vide det er om det kører bedst når man kører med samme fsb på bundkort og cpu, som man kører med på rammene, eller det er en anden måde det skal regnes ud på?

Hvis jeg har en cpu og bundkort som kører 1333mhz i fsb, så er det bedre at kører med ram som kører 1333mhz, da de så kører i samme tempo og der ikke er nogle "flaskehals" der?
Avatar billede haverslev Novice
26. marts 2009 - 21:10 #8
Istedet for at jeg skriver en hel masse ang. dette, så kig her:

http://www.directron.com/fsbguide.html

http://www.eksperten.dk/spm/667590
Avatar billede arcanex Nybegynder
27. marts 2009 - 10:01 #9
Okay, har været inde på http://www.directron.com/fsbguide.html
men synes ikke det besvarede mit spg. Men så må jeg spørge nogle andre, synes ellers det er et meget simpelt ja eller nej spørgsmål om jeg har forstået det korrekt, eller det kun er ½ delen af 1333mhz eller 1/4 som den behøver.
Avatar billede arcanex Nybegynder
27. marts 2009 - 10:01 #10
Hov, mente jeg havde været derinde før jeg skrev mit indlæg :)
Avatar billede drenriza Nybegynder
27. marts 2009 - 13:52 #11
Du kan godt købt ram der kører hurtigere end 800mhz og bruge dem til dit bundkort. Hvis du køber ram der kører f.eks 1066mhz drosles de ned til 800mhz. ligemeget hvad.

Hvis du overclocker til 801mhz kan du kun udnytte 800mhz.

Svar på spøglsmåler er.
At CPU er meget hurtigere end ram, så skaf de hurtigeste til billigeste penge. Om ram og cpu kører lige stærkt er ikke super vigtigt, fordi din cpu ville altid være hurtigere end dine ram. Så igen skaf de hurtigeste ram til billigeste penge.
Avatar billede drenriza Nybegynder
27. marts 2009 - 13:59 #12
Avatar billede drenriza Nybegynder
27. marts 2009 - 14:03 #13
hvor er det dog irriterende at man ikke man rette et indlæg.
Avatar billede haverslev Novice
27. marts 2009 - 14:05 #14
SE #4
Avatar billede haverslev Novice
27. marts 2009 - 14:06 #15
Og det skulle så også have været et svar :)
SE #4
Avatar billede arcanex Nybegynder
27. marts 2009 - 16:39 #16
Tak for svaret Drenriza og også til dig haverslev, men det jeg gerne vil er at næste gang jeg skal ud og købe dele til min computer og samle den, at jeg er klar over hvilke ram der er de hurtigste til det bundkort og cpu jeg nu køber.

Så kan i svare mig på f.eks. at hvis jeg køber et bundkort og cpu som kører 1333mhz, hvilke ram der så ville være de hurtigste? Uden OC self.
Avatar billede haverslev Novice
27. marts 2009 - 16:48 #17
Det kommer helt an på, hvad det bundkort kan køre i bus hastikhed.
et er hvad cpu fsb kører, noget andet er ram hastigheden.

f.eks dette:

http://www.gigabyte.com.tw/Products/Motherboard/Products_Overview.aspx?ProductID=3005

Dual Channel DDR3 1666+ MHz
Delivering native support for DDR3 memory up to 1666MHz, GIGABYTE Ultra Durable 3 motherboards allow users to easily reach higher memory frequencies at lower voltages; achieving higher memory performance with lower power consumption to run even the most memory intensive applications such as high-definition video and 3D games with ease.
* DDR3 1666+ is supported with combination of AM3 processors and qualified memory modules, please refer "Memory Support List" for detail memory support information.
Avatar billede arcanex Nybegynder
27. marts 2009 - 17:10 #18
Okay, håbede på der var et simpelt svar som at hvis jeg har i bundkort som kan kører 1333mhz i fsb´en og en cpu som også kan kører 1333mhz i fsb´en, så var det bedst at have 1333mhz ram.

Men tak for svarene.