Avatar billede spectrenectar Nybegynder
25. marts 2009 - 21:04 Der er 4 kommentarer og
2 løsninger

Overordnet vurdering af www.painters.dk

Hej

Jeg står med en hjemmeside der nærmer sig hastigt at være færdig.
Sidens formål er at lade kunstmalere uploade deres billeder til udstilling samt få kommentarer på disse.
Siden har også chat, forum, gæstebøger, blogs, post, ...

Adressen er http://www.painters.dk

Jeg ønsker så dybdegående kritik som muligt på følgende punkter:
- Design
- Layout
- Brugervenlighed
- Opfyldes formålet?
- Features

~Niels~
Avatar billede SizZLeR Nybegynder
25. marts 2009 - 23:38 #1
Lad os starte fra toppen:

Generelt:

Undlad brug af for mange forskellige farver, skrifttyper og str. det giver et forvirrende indtryk.

Hold det i 3-4 skriftstørrelser og 1-2 farver plus 2 nuancer af hver (cirka, det afhænger af designet naturligvis).

Brug DIV eller tabeller til for, at arrangere elementerne, brug evt baggrundsfarver til, at holde tingene grafisk adskilt.

Menuen (øverst til venstre)

- Skriftfarver er svære at læse
- Dubletter
- Rækkefølgen er ikke logisk

Vælg en skriftfarve og brug den på alle menupunkterne.

Revider menupunkterne, f.eks. "Feedback", "Kritik" og "Kontakt", der kunne "Feedback" og "Kritik" jo reelt udgå, da disse jo er dækket ind under "Kontakt".

"Udstil online" kunne evt også fjernes da den vel sagtens er en del af "Kontakt" området?

Gæstebøger er en døende race og bliver sjældent anvendt, de fleste steder oplever man, at de er erstattet af forum og blogs, det kan dog nok variere iht de brugere der tiltrækkes siten.

Imidlertid vil jeg dog foreslå, at udelade denne til at starte med.

Sorter rækkefølgen, evt. udfra den rækkeflg man forventer en ny bruger vil ønske, at klikke.

For mig ville årsagen til mit besøg ligge i, at se nogle værker, hvis jeg selv maler vil det være muligheden for, at komme i kontakt med Painters og få mine egne ting på.

Eftersom jeg antager du satser på flest "kiggere" har jeg lavet flg. forslag:

Hjem/Forside
Kunstværker
Gallerier
Malere
Kreativitet (ved ikke hvad den henviser til?)
Forum
Konkurrencer
Kontakt

Logon området

- Fremstår en kende rodet
- Savner konsistens
- Fylder for meget

Når en ny bruger kommer til vil han ikke overse login området selvom dette minimeres en del.

Den store ok-knap er undværlig, den er meget klodset i forhold til resten og stjæler en god del opmærksomhed.

Skift den evt med en standard html knap eller blot et tekstlink.

"Opret bruger" og "Glemt kode" kunne med fordel gøres væsentligt mindre og flyttes hen under felterne til login.

"Husk kode" bør også gøres mindre.

Med disse redigeringer vil det tænkeligvis være muligt, at flytte det hele lidt til højre, så det ikke står oveni den grønne spiral og derved vil overskueligheden skærpes yderligere.

Menuen (vandret)

- Skrifttype og størrelse gør skriften lidt gnidret

Brug evt en mindre/tyndere outline på teksten.

Content området

- Rulletekst for lang og vanskelig at læse
- "Læs mere" er skjult?
- Thumbnails i forskellige størrelser
- Brugeroplysninger (eks seneste logins) optager megen plads
- Nyhedsspalte for smal

HTML rulletekster har aldrig været rigtig populære, de scroller ikke rigtig glidende og er derfor svære at læse.

Til længere tekster vil jeg til enhver tid fraråde en rulletekst, det gør det besværligt, at optage den info den rummer, fordi man er tvunget til, at gøre det i det tempo den kører med og misser man noget må man vente til den kører næste gang. :-(

Teksten bag "Læs mere" vil jeg mene burde stå synlig hele tiden, det er jo den egentlige forsidetekst/resume der kort og præcist fortæller hvem painters er.

Thumbnails'ene burde evt køres i en tabel og billederne skulle fikseres til en max højde og bredde således, at alle billeder holder sig indenfor f.eks. 70x70 pixels el. hvad du nu finder passende.

Sagen er, at du derved kan skabe grafiske linjer, så alle billedernes sider følger hinanden og ikke "hopper og danser". ;-)

"Seneste logins" osv optager uhyre megen plads pga thumbnails og så vidt jeg kan se stjæler de megen bredde som ville være bedre udnyttet til nyhedsspalten.

For at vise f.eks. de 5 seneste logins vil jeg anbefale en liste med brugernavnene som man kan klikke på for, at se vedkommendes profil.

"Nyeste malere" synes jeg er ok med billede på, dog vil jeg foreslå at begrænse denne til at vise f.eks. de første 3 stk.

Til "På chatten" vil jeg foreslå en almen brugerliste, evt erstatte dette med en "Online liste" og så have en markering på dem som er på chatten.

Nu ved jeg ikke hvor omfattende en chat der er behov for, men evt kunne en "Shoutbox" måske være en løsning?

Nyhedsspalten mangler bredde og den står temmelig langt nede på siden.

Evt kunne oversigten over seneste emner, tråde osv rykkes ud til højre i en spalte derude, sammen med brugerlister osv.

Derved vil nyheder være mere iøjenfaldende og det er som jeg ser det dem og så de thumbnails af malerier som vil være det der skifter fra gang til gang når jeg besøger siten?

Forandring fryder og det er det der holder folk til i længden, så de ting der forandrer/fornyer sig skal helst stå meget synligt fremme så man med det samme ser at "der er sket noget" siden sidst. :-)

Håber du kan bruge det og at det ikke er for "hårdt" lagt ud. :-)

En god ting som jeg selv har brugt rigtig meget da jeg startede med at lave web er, at samle en masse inspiration rundt omkring, klikke ind på forskellige sites og der hvor man ved første øjekast siger "WAUW!!" der lurer man detaljerne af.

De grundlæggende er ca. dem jeg har forsøgt at beskrive som det første, altså ang valg af skrifttyper, farver, størrelser osv.

Du må have rigtig held og lykke med siten. :-)
Avatar billede spectrenectar Nybegynder
27. marts 2009 - 20:04 #2
Først vil jeg bare lige sige tusind tak! - der var virkelig noget jeg kunne bruge :)

"Menuen til venstre" er godt nok ikke en menu og det ved jeg ikke om du fandt ud af men ikke desto mindre har jeg nu skrevet "Painters er:" ovenover for at fortælle folk hvad det er de ser. Teksten er ment som noget der skal give blod på tanden, altså friste folk til at bruge siden og ikke mere. Du kan ikke direkte klikke på linksne men du kan finde alt der står nævnt rundt omkring.

"Logon området" ja, jeg har kigget lidt på det og forsøgt at arrangere det anderledes men jeg kan altså ikke få det gjort mere kompakt uden at det rykker sidens indhold længere ned.
Jeg kan godt se at OK knappen er klodset men jeg bruger den ret konsekvent på siden?

"Menuen (vandret)" Har også kigget på dette.

"Content området"
Har lavet lidt om på rulleteksten men overvejer at erstatte det med noget flash.
Thumbs til malerier er nu kvadratiske.
Nyheder er nu en del bredere. Jeg overvejede at flytte nyeste indhold ud til fotos af brugerne men beholdt den hvor den var da det er noget der ændrer sig oftere end nyheder.

"Håber du kan bruge det"
Det kan jeg i hvert tilfælde. Jeg siger tak endnu en gang. Bedste kritik jeg nogen sinde har fået ;)
Avatar billede SizZLeR Nybegynder
27. marts 2009 - 20:22 #3
Jeg er særdeles glad for, at høre du kan bruge det, for det at jeg ikke havde skrevet en masse om de ting som jeg synes er gode og i orden skyldes udelukkende, at jeg ikke så grund til at bruge spalteplads på de ting som ikke jeg mente behøvede at ændres på. ;-)

Det med menuen overvejde jeg faktisk godt, men pga. punkterne blev jeg i tvivl, ikke mindst fordi du skrev at siden ikke var helt færdig, men lige på trapperne, så strejfede tanken mig, at menulinks måske blot ikke var tilføjet endnu.

Til dette kunne jeg foreslå en mere collage-agtig måde at sætte punkterne op på, du ved sådan hvor de står med variende skriftstørrelser og delvis ind over hinanden, på den måde er man ikke i tvivl som jeg var.

Om det så bare er mig der er lidt firkantet der er ikke utænkeligt, men for en bruger kan det være et irritations moment om han tror han kan klikke på noget og så han ikke kan.

Selvom det er en lille ting, så er det den slags småting der får brugere til at rykke videre, på det punkt er folk underlige. :-S

Tror det er lidt som at ringe til et firma og de ikke svarer, så kan man også blive sådan lidt fandenivoldsk du ved og tænke "Nå men når de ikke gider tage tlf så sælger de bare ikke noget til mig". ;-)

Jeg vil lige smutte ind at se painters efter de ændringer du har lavet. :-)
Avatar billede SizZLeR Nybegynder
27. marts 2009 - 20:34 #4
...fik lige kigget painters.dk og det har gjort meget de ting du har ændret, især "læs mere" og "forfra" ved rulleteksten som er blevet mindre stjæler ikke billedet nu. :-)

Mht den lodrette plads i logon området:

"<table cellspacing="0px" cellpadding="6px">
    <tr>
        <td>
            <form action="_do/login.php" method="post" onsubmit="return validateLoginForm();">
                <input type="hidden" name="login_thispage" value="/index.php?">
                <input class="login" type="text" name="login_name" id="id_login_name" value="Brugernavn" size="10" maxlength="17" onfocus="clearInput(this,'Brugernavn');" onblur="fillInput(this,'Brugernavn');">
                +
                <input class="password" type="password" name="login_pass" id="id_login_pass" value="********" size="10" maxlength="35" onfocus="clearInput(this,'********');" onblur="fillInput(this,'********');">
                <label for="id_login_remember">Husk:</label><input class="checkbox" type="checkbox" name="login_remember" id="id_login_remember">
                <input type="image" name="do_login" id="id_login_submit_ok" value="ok" src="_img/forms/ok_out.gif" alt="OK" onmouseover="this.src=fbut_ok_on.src" onmouseout="this.src=fbut_ok_off.src" onmousedown="this.src=fbut_ok_down.src" onmouseup="this.src=fbut_ok_on.src">
            </form>
        </td>
        <td>
            <a href="?page=3&cmd=newuser">Opret bruger</a><br>
<a href="#">Glemt kode?</a>
        </td>
    </tr>
</table>"

Der kan du se jeg har fremhævet cellpadding, det er cellemargin på cellerne i tabellen, den laver 6px indrykning ved top, bund, venstre og højre.

Evt prøv at lave denne mindre, måske starte med at sætte den til "0" og se hvordan det ser ud, for lige nu hvis du sætter en celle ind under felterne til login, vil der være 6px fra felterne til cellekanten nederst plus 6px i den næste celle fra cellekanten til "Opret bruger", i alt 12px hvilket er temmelig meget, en html str 2 verdana vil jeg tro fylder ca 12px i højden.

Så måske du kan hente den lodrette plads der. ;-)
Avatar billede spectrenectar Nybegynder
28. marts 2009 - 17:22 #5
Jeg værdsætter både ris og ros :-)

Jeg har gjort som du foreslog med den kollage. Syntes det var en god idé.

Og nu er login området helt anderledes. Jeg havde glemt at tænke på man bare kunne fjerne/mindske cellpadding.
Avatar billede SizZLeR Nybegynder
28. marts 2009 - 21:01 #6
Det er jeg gld for at høre og jeg har kigget på siten, jeg synes du har lavet det godt med Collage'en der, den fremsåtr mere "kunstnerisk" nu. :-)

Ja det med margins osv i html kan være en jungle og man overser eller glemmer nemt noget..

Jeg skal beklage hvis jeg har forklaret nogle ting "for grundigt", det er ikke fordi jeg tror du intet ved *g* men fordi jeg ikke ved hvilket niveau du er på. ;-)