Avatar billede mikael869 Nybegynder
25. marts 2009 - 12:43 Der er 8 kommentarer og
1 løsning

Hvilket gratis OS skal jeg vælge?

Hej Eksperter!

For et par dage siden fik jeg tilbudet om at få en "gammel" server af en ven. Jeg takkede ja tak, men har ingen forstand på dette område.

Er der nogen der kan forklare hvilket gratis OS der vil være optimalt til fildeling, hjemmeside og måske streaming? Må meget gerne være let at opsætte og kunne samarbejde med WinXP

Mvh Mikael
Avatar billede snabeljan Nybegynder
25. marts 2009 - 13:08 #1
Hej Mikael!

En Linux distribution (Red Hat, Ubuntu ell. lign)

http://www.ubuntu.com/products/whatisubuntu/serveredition/features
http://www.redhat.com/rhel/server/details/

På ovenstående kan du se at de begge indeholder det du skal bruge :)

/jan
Avatar billede mikael869 Nybegynder
25. marts 2009 - 13:35 #2
Hej Jan

Som sagt er jeg en nybegynder til dette, men serveren er fra 2003-2004, gør det nogen forskel for valget eller er det underordnet? Og vil det også være muligt at opsætte noget FTP på dem?
Avatar billede arne_v Ekspert
25. marts 2009 - 13:49 #3
Mine forslag:
  Centos
  Debian
  FreeBSD
Avatar billede Slettet bruger
25. marts 2009 - 20:46 #4
De fleste Linuxvarianter har faktisk alt det du skal bruge "out of the box". Det er bare lige et spørgsmål om at få det hele konfigureret. Det er det let at finde hjælp til på nettet.

Debian og Ubuntu har et meget rost pakkehåndteringssystem (program til at installere programmer). Men Centos som arne_v foreslår oven for, og som er gratisversionen af Red Hat Enterprise Linux er selvfølgelig også et godt produkt.
Avatar billede mikael869 Nybegynder
27. marts 2009 - 21:41 #5
Okay tusind tak for de forskellige navne. Vil prøve lidt forskelligt, og når jeg har bestemt mig kan det godt være jeg skriver herinde for hjælp til det :P

Indtil så længe, må i have det godt!

Mvh Mikael
Avatar billede mikael869 Nybegynder
27. marts 2009 - 21:46 #6
Lige en anden ting. Hvordan giver jeg points? Kan ikke finde ud af det nye design :/
Avatar billede arne_v Ekspert
28. marts 2009 - 02:23 #7
Der skal ligges nogle svar først.

Men jeg kan jo starte.

Når alle har lagt svar kan du fordele point.
Avatar billede Slettet bruger
28. marts 2009 - 12:48 #8
Jeg springer over.
Avatar billede snabeljan Nybegynder
08. april 2009 - 15:36 #9
Da var du heldig :)