Avatar billede powerduck Nybegynder
24. marts 2009 - 21:22 Der er 5 kommentarer

Conditional formating - sum af flere rækker > 8

Hej.

Jeg har en oversigt over medarbejdere og opgaver
A        B  C
michael  6  7
ole      8  8
michael  3  1
hans      1  5
hans          4

Kan man lave en conditional formatting regel, der lyser rødt hvis summen i en række med samme navn i kolonnen er større end 8.

Altså hvis kolonne B (6 og 3) er røde i rækkerbe med "Michael" og  i kolonne C er rækkerne hans røde.
Avatar billede jens48 Ekspert
24. marts 2009 - 23:14 #1
Hvis du har dine navne og tal stående i A1:C6 skal du i b2 (altså hvor der står "6") under formattering skrive
=AND(COUNTIF($A$2:$A$6;$A2)>1;SUMIF($A$2:$A$6;$A2;B$2:B$6)>8) og kopiere denne formattering til felterne b2:c6
Avatar billede powerduck Nybegynder
25. marts 2009 - 20:31 #2
og det er ikke muligt at lave en generel regel? man skal lave reglen for alle felterne?
Avatar billede jens48 Ekspert
25. marts 2009 - 22:24 #3
Den regel jeg lavede er generel, dvs. den er ens for alle cellerne. Men den skal naturligvis tilpasses størrelsen af dit regneark. Jeg tager den lige igen med forklaringer:

=AND(COUNTIF($A$2:$A$6;$A2)>1;SUMIF($A$2:$A$6;$A2;B$2:B$6)>8)
eller på dansk
=OG(TÆL.HVIS($A$2:$A$6;$A2)>1;SUM.HVIS($A$2:$A$6;$A2;B$2:B$6)>8)

$A$2:$A$6 er området med navnene
B$2:B$6 er området med opgaver. Da der ikke er noget "$" tegn foran B kan den uden videre kopieres til kolonne C (anden kolonne med opgaver).
Avatar billede powerduck Nybegynder
28. marts 2009 - 12:46 #4
Ahh tak for det. det virker
Avatar billede jens48 Ekspert
29. marts 2009 - 22:25 #5
Det glæder mig. Du får et svar