Avatar billede micron Nybegynder
23. marts 2009 - 21:10 Der er 5 kommentarer

Problem med at boote

Hej folk her på eksperten,
her for nogle dage siden begyndte min zepto bærbare pludselig at lave blue screen og reboote efter få minutter efter den var startet op. Dette skete næsten konstant, dog lykkedes det nogle få gange at undgå dette, men det virkede meget tilfældigt hvornår. Jeg så på den fejl der så kom da windows igen startede op og så det var noget med en sysdata.xml og en anden fil som lå i samme mappe i temp mappen under lokale indstillinger.
Efter at have læst lidt på nettet så det ud til løsningen var at rydde ud i denne temp mappe - altså slette alt deri, hvilket jeg så gjorde.
Herefter da jeg så genstartede computeren og jeg får muligheden for at komme ind i bios osv. og der normalt kommer et win xp logo og windows begynder at starte op er der bare sort skærm og der sker absolut intet uanset hvor længe jeg venter. Jeg kan heller ikke trykke f8 og få boot menuen frem og vælge fejlsikret tilstand.
Jeg har så prøvet med en ubuntu live cd da en sådan har redet mig før i tiden. Jeg kan fint komme ind på ubuntu og se mine disks, men og har fulgt en guide til at force dem så jeg kan se deres indhold... problemet er bare at når jeg så åbner den viser den at der intet ligger på dem. Men kan se på pladsen på den hdd som mit styresystem lå på at der kun er 123 gb af 180 ledig, så alt data er der på, men kan bare ikke se det?

Nogen som har nogen idé til hvordan jeg kan komme videre, og forhåbentlig redde det forholdsvis vigtige data jeg har liggende på computeren?

På forhånd tak :)
Avatar billede Slettet bruger
23. marts 2009 - 21:26 #1
"og har fulgt en guide til at force dem så jeg kan se deres indhold" Hvis det har været nødvendigt for dig at bruge "-o force" for at mounte dine diske tyder det da på at du som start burde køre en gang "chkdsk /r /f" www.helgec.dk/chkdsk.html på din Vista installation, når det er gjort kan vi jo evt. tage den derfra
Avatar billede micron Nybegynder
23. marts 2009 - 21:32 #2
Jeg prøver at hente og køre den iso fra linket og prøve chkdsk derfra som beskrevet i linket.
Det er dog som jeg skrev en xp installation, men det bør vel ikke gøre nogen forskel?
Avatar billede micron Nybegynder
23. marts 2009 - 21:43 #3
Jeg har nu prøvet at boote fra disken og kommer også fint ind og vælger jeg vil boote med hjælp fra cd rom, jeg vælger herefter d: som er mit cd drev, og skriver Chkdsk... derefter bliver der skrevet 8 stk . og derefter en blå firkant og så går den ellers bare tilbage til d:/>
Avatar billede micron Nybegynder
23. marts 2009 - 22:16 #4
Jeg har en vista dvd til at ligge som jeg ikke bruger og har nu prøvet smide den i og gennem den har jeg åbnet kommandoprompten. Herfra kan jeg få adgang til mit c drev.
Ved en dir finder computeren kun en underlig mappe med et langt navn af bogstaver og tal og ikke andet. Men skriver jeg fx cd windows kommer jeg ind i min windows mappe og kan se indholdet og navigere rundt. Det samme gælder ved cd programmer her kan jeg se alle min programmer osv. Men når jeg prøver cd documents and settings kan jeg ikke få adgang. Der får jeg besked om at "filen eller mappen er beskadiget og kan ikke læses". Går ud fra dette har noget at gøre med at jeg ikke kan boote computeren via den xp installation som ligger på.

Hvad kan jeg gøre? Skal jeg evt prøve at installere vista på computeren også og se om jeg så kan få adgang til filerne når jeg ikke kan gennem ubuntu og ikke kan få adgang til den chkdsk der?
Avatar billede micron Nybegynder
23. marts 2009 - 23:18 #5
Okay... så er problemet vist mere eller mindre løst. Og vil lige for god ordens skyld skrive her hvordan hvis andre kommer i samme situation.

Jeg kunne ikke botte via min xp installations cd, så jeg prøvede en vista dvd jeg har liggende og fulgte med computeren. Denne kunne jeg så boote fra. Prøvede at vælge reparer men her fandt programmet intet eksisterende styresystem på min harddisk. Man kunne her vælge at manuelt finde den og på den måde browse fra denne computer. Her kunne jeg se min harddisk som styresystemet lå på ikke kunne åbnes og der stod heller ikke  x af y gb ledig som der gjorde ved en anden fungerende partition. Det var dog muligt at højreklikke på c drevet og vælge egenskaber. Her kunne jeg se den menu som normalt kommer frem og se hvad der var ledigt og ved at skifte fane til funktioner fik jeg mulighed for at lave en fejlsøgning. Valgte at den skulle søge og rette fejl. Herefter stod der pludselig hvor meget der var ledigt under styresystemets harddisk som ved den anden og jeg kunne åbne den og se alt der lå på den. Herefter genstartede jeg computeren og den bootede som normalt og kørte her automatisk en chkdsk, hvorefter systemet igen genstartede og jeg kunne logge ind som normalt.

Ser ud til en eller anden vigtig fil som holder styr på filsystemet var blevet ødelagt da jeg fik besked om at "Filen eller mappen er beskadiget og kan ikke læses" da jeg prøvede gennem kommandopromten at åbne documents and settings på mit c drev inden det igen virkede, mens jeg godt kunne komme ind i mapper som windows og programmer.

Nu virker det igen og jeg har taget backup af alle de vigtige ting der lå på computeren.

Note to self: Tag backup lidt oftere :)