Avatar billede Himbear Nybegynder
22. marts 2009 - 17:57 Der er 3 kommentarer og
1 løsning

Getty Images og fotolicens

For nogle måneder siden fik jeg et brev fra Getty Images, som et firma som sælger fotos over nettet. De kræver x.xxx kr for et billede jeg har liggende på min hjemmeside.

Billedet de henviser til er ikke et foto, men en tegning jeg har lavet Illustrator for mange år siden, men jeg har brugt et af deres billeder som reference-foto, men ikke købt billedet. Tegningen er ikke lavet til kommerciel brug, men faktisk kun for at øve mig lidt. Senere har jeg så lagt den op på mine hjemmeside for at henvise til den i min portfølje.

Jeg har forklaret dem hvordan det forholder sig, men de kræver stadig betaling.

Normalt køber jeg altid de billeder jeg skal bruge, men denne tegning er lavet før jeg blev selvstændig og jeg havde ingen anelse om at det var et brud på deres regler.

Søger man efter lignende tilfælde, så kan man se at der er rigtig mange som har fået lignende breve, og nogle sammenligner det med afpresning. Ved i hvordan jeg står i forhold til loven? Og hvad vil i råde mig til at gøre?
Avatar billede Keld Nielsen Forsker
22. marts 2009 - 20:59 #1
Hvis din tegning ligger meget tæt op af det oplæg som diu har brugt til "inspiration" har fotografen ret til betaling for overtrædelse af ophavsretten.

Det har intet at gøre med at du ikke havde kendskab til reglerne.

Du kan evt. tage kontakt til CopyDan Billedkunst.
Avatar billede Himbear Nybegynder
10. november 2009 - 00:25 #2
Jeg vil lukke tråden. Smid et svar, hvis du vil have point.
Avatar billede Keld Nielsen Forsker
10. november 2009 - 07:29 #3
Nej - det var mere en hjælp til dig.

Men pas på ophavsretten - den kan være dyr at overtræde!
Avatar billede Himbear Nybegynder
10. november 2009 - 11:55 #4
Ok, tak :-)