Avatar billede warberg78 Nybegynder
21. marts 2009 - 10:40 Der er 4 kommentarer og
1 løsning

Søgning i flere arrays med 2 kriterier

Jeg har forsøgt at arbjede med Lookup, match, indeks og choose for at lave en formel på baggrund af først afdelingsnavn og derefter varenavn i denne afdeling og returnere værdien i næste kolonne. Rent logisk ville jeg kombimere en vlookup og hlookup, men det kan man jo ikke, så kunne virkeligt godt bruge hjælp. Se eksempel på opstillingen herunder. (Beklager at tabellen ikke er så pæn, men varenavn står i kolonne 1, værdi i kolonne 2, derfter en tom kolonne og så igen varenavn i kolonne 4, værdi i kolonne 5 osv.)

Indkøb:            R&D:            Salg:

Alpha    1        Gamma  1        Delta    2
Gamma  27        Epsilon    27        Gamma  33
Omicron    27        Omicron    27        Psi    33
Beta    2        Delta    5        Omega    2
Psi    27        Omega    27        Omicron    33
Delta    27        Psi    27
Epsilon    27        Beta    27
Phi    27

Søgning:

Afdeling: Vare:  Værdi:
R&D      Delta        ?

I felttet under "Værdi" hvor der står et "?" skal jeg altså bruge en formel som i dette tilfælde returnerer værdien 5

Hvis dette skulle være en af de eneste begrænsninger som jeg har oplevet et Excel har ;-) ville jeg alternativt godt kunne acceptere at samle mine arrays vertikalt under hinanden

Glæder mig til at høre fra jer
Avatar billede excelent Ekspert
21. marts 2009 - 11:05 #1
prøv send en eks. fil så er det vist nemmere at gennemskue
Avatar billede warberg78 Nybegynder
21. marts 2009 - 11:13 #2
Den er mailet nu
Avatar billede warberg78 Nybegynder
22. marts 2009 - 21:29 #3
Tak for din løsning som var:

=LOPSLAG(R7;INDIREKTE(D7);2;FALSK)

Hvis du sender et svar så er der points på vej :-)
Avatar billede warberg78 Nybegynder
23. marts 2009 - 11:03 #4
Har oprettet et nyt spørgsmål, som er lidt i samme boldgade, så måske at du også en ide til hvordan det kan løses, se evt. her: http://www.eksperten.dk/spm/869192
Avatar billede excelent Ekspert
23. marts 2009 - 16:10 #5
velbekom