Avatar billede ebbesen Nybegynder
20. marts 2009 - 11:15 Der er 10 kommentarer og
1 løsning

Installering af programmer uden CD-drev

Jeg har købt en miniPC, altså en med 10" skærm, og den er jo som alle i den størrelse uden CD/DVD-drev.
Jeg kunne godt tænke mig at installere Officepakken på den, og en, der ved noget om de dele, fortæller mig, at jeg uden problemer kan kopiere skiven med denne over på en USB-stick og så installere herfra.
Kan det være rigtigt? Jeg har netop prøvet at installere fra en stick, og det kunne ikke lade sig gøre. Efter indtastning af koderne kom der en fejlmelding, at inst.filen ikke var OK.
Avatar billede MichaelWJ-IT Nybegynder
20. marts 2009 - 11:22 #1
Hej..
Ja det kan du godt..

Prøv at pakke filen/Filer f.eks. i ZIP/RAR og kopier den (Zip/rar)-fil over på USB´en og dernæst kopier (Zip/RAR)-fil over på computer og pak ud..
Avatar billede sleeper Nybegynder
20. marts 2009 - 11:33 #2
Hej

Det er ikke noget problem at kopiere en office cd ned på et usbstik, og ´flytte det over.

Min office ligger på vores server, jeg bruger aldrig mine cder.

Det er ikke nødvendigt at lave den til zip

Jeg vil tro det er en fejl i dit usbstik
Avatar billede MichaelWJ-IT Nybegynder
20. marts 2009 - 11:43 #3
Prøv det aligevel og se om at det ikke virker..
Avatar billede ebbesen Nybegynder
20. marts 2009 - 12:10 #4
Tak for det indtil videre. Jeg vender tilbage, når jeg får leveret den bestilte miniPC først i april - hvis ovenstående ikke virker alligevel.
Avatar billede ptj_11 Forsker
20. marts 2009 - 19:31 #5
En anden mulighed er, at pakke office cdén til isoformat, herefter downloader og installerer du f.eks. Daemon Tools, light eller pro.
Dette giver dig mulighed for at oprette virtuelle CD-drev.
Her mounter du din isofil. Så virker det præcist dom hvis du har en fysisk CD-drev.
Dette vil du også kunne drage fordel af i fremtiden. Det bliver sikkert ikke sidste gang, at du skal installere på din nye maskine.

/ptj_11
Avatar billede ebbesen Nybegynder
21. marts 2009 - 09:42 #6
Jeg har nu kopieret til USB-stick og afprøvet installationen. Jeg havde ikke i første omgang tænkt på, at ALLE filerne skulle være synlige, men nu ser det ud til at virke. Jeg fik installeret Word 2003 på min stationære PC på den måde (jeg bruger normalt 2007, men skal somme tider supportere tidl. version, derfor) uden problemer.
Når det nu ser ud til at virke, er der så risiko for, at det fremover vil give problemer med andre programmer? Jeg kan vel bare gøre det samme med dem?
Jeg har ikke erfaring med ISO-filer, men jeg har fundet gratis MagicISO Maker, hvis jeg skulle have brug for det.
Avatar billede ptj_11 Forsker
21. marts 2009 - 18:36 #7
Fordelen ved mit forslag er, at du nemt i fremtiden vil kunne "mounte" nye installationsfiler.
Hvis du f.eks. opretter et bibliotek på en ekstern HD, hvor du gemmer dine ISO-filer, vil du til hver en tid, når du har behov, kunne tilknytte dem til din maskine via USB, mounte dem, og du vil have en funktion lig med et cdrom-drev.
Daemon tools giver normalt ikke problemer i en standardinstallation.
Jeg har en enkelt gang haft et problem med deres BHO (værktøjslinie i IE), men det er nemt at slippe af med den, det er bare at disable den.
Der har i tiden været software, der krævede, at cd-skiven lå i drevet, for at kunne køre, og metoden med Daemon tools løser i hvert fald det problem.
Men hvilken metode du vælger er naturligvis op til dig selv.
/ptj_11
Avatar billede ebbesen Nybegynder
22. marts 2009 - 09:56 #8
Tak. Jeg går ud fra, at mounte betyder installere?
Så vidt jeg kan se nu er den eneste gang, jeg virkelig - måske - får et problem er, hvis jeg skal installere styresystemet igen. Altså formatere. Jeg har fået at vide, at ikke alle miniPC'er kan boote fra USB, så til det vil det nok være godt at bruge din fremgangsmåde. Det må komme an på bios'en i den maskine, jeg har bestilt: ASUS Eee 1000 HE.
Avatar billede ptj_11 Forsker
22. marts 2009 - 19:55 #9
Hej Ebbesen.

I følge manualen ser det ud til, at maskinen leveres med et eksternt dvd-drev, eller også forventer man, at brugeren har, eller anskaffer et.
Maskinen leveres i hvertfald med en genskabelsesCD/DVD.
Hvis det første er tilfældet, så er dine problemer jo løst, hvis ikke, så skal du fortsætte med en af de foreslåede løsninger.

Daemon Tools kan ikke bruges ved geninstallation, da det er softwarebaseret, og denne software er først aktiv/brugbar, når Windows er fuldstændigt indlæst i opstartsfacen.
På følgende link kan du downloade manualen til din nye PC. Den ligger ikke på dansk, men engelsk er tilgængelig:
http://support.asus.com/download/download.aspx?SLanguage=en-us&product=20&model=Eee%20PC%201000HE&type=map&f_type=12

At mounte, betyder ikke direkte, at installere. Det skal snarere oversættes med betydningen "at tilknytte/loade".
I denne forbindelse betyder det altså "at loade ISO-filen til et anvendeligt virtuelt CD-Drev".

/ptj_11
Avatar billede ebbesen Nybegynder
28. marts 2009 - 15:06 #10
Jeg har nu MiniPC'en i hus, den er opdateret, og der er installeret de ønskede programmer via USB. Ingen proplemer.
TAK.
Avatar billede MichaelWJ-IT Nybegynder
28. marts 2009 - 15:14 #11
Det lyder jo godt (o: