Avatar billede krel Nybegynder
19. marts 2009 - 21:49 Der er 1 løsning

fra drop down til drop up menu (HJÆLP) [ ! ]

Hej derude ^_^

Jeg har forsøgt at lave en dropdown menu om til en drop up menu og måden jeg har gjort det på er jeg ikke sikker på vinder priser for finere og rigtig kodeteknik, men jeg har fået det til at virke som jeg havde tænkt det skulle. (hjælp til lettere eller smartere måde at lave denne menu på (hvis den findes?) søges!)

KORT FORTALT er det meningen at jeg har en vandret menulinie, når men føre musen over denne kommer små undermenuer (nu kaldet sub/subs) frem ovenover menulinien (nu kaldet tab/tabs).

Dette virket også helt fint, men mit problem er at disse subs ikke forsvinder igen når men fører musen ned af siden. Hvis musen føres til højre, venstre eller over subs forsvinder de ganske rigtig.

I starten var min side opbygget af EN <tabel> med en masse <tr>'er og<td>'er, men da det kode jeg har brugt ikke ville virke i samme tabel (ved ikke hvorfor??) delte jeg siden op i tre <table>'er:

1)    indeholder submenuen
2)    indeholder tabmenuen
3)    indeholder (resten af siden)

I tabel (1) er der en <td> der indeholder en <div> hvor submenuen ligger i. I tabel (2) er der et <div> rundt om hele <tabel>'en - Sådan kunne jeg få det til at gøre som jeg ville..

Som sagt er problemet nu at submenuen ikke forsvinder når man kører ned over siden (dvs. sådan som jeg har bygget tabellerne op så hvis man holder musen i de 5px den sidste <tr> er i højden i <tabel> (2) som indeholder tab forsvinder subs også helt rigtig, MEN da man så skal "hen over" tab menuen for at komme ned til indholdet på siden dukker subs jo op igen ;~(

Så MIN TANKE er om man kan lave et <div> nedenunder tabsmenu i tabel (2), sådan at når musen føres hen over dette <div> så nulstilles <div>'en der indeholder submenuen i tabel (1)
- ved bare ikke hvordan man skal skrive denne kommando

Det script jeg har omstukturet i har jeg fundet her
  • (hvor også .js-dokumentet jeg har brug findes)
  • Skal lige siges jeg har lavet om i css og brugt mit eget og ikke det der bruges på siden her - men burde vel ikke have nogen effekt på script-delen (udførelsen)

    Håber der sidder nogle der kan hjælpe derude

    mvh.
    Kristian

    [*] http://dynamicdrive.com/dynamicindex1/mouseovertabs.htm
    Avatar billede krel Nybegynder
    26. marts 2009 - 23:13 #1
    lukker nu tråd oprettet