Avatar billede lsskaarup Nybegynder
19. marts 2009 - 20:39 Der er 8 kommentarer og
1 løsning

Hvad får min linje til at falde ud

Er nu ved at være godt desperat efter at finde en løsning, på mit internet problem.

Det er efterhånden blevet en lang sag, og jeg synes desværre min udbyder er begyndt at skyde fejlen over på min pc. Ikke at jeg 100% procent kan afvise dette, men som det senere vil fremgå har jeg prøvet mange forskellige ting.

Men ved godt I ikke sådan kan løse problemet foir mig, men måske kan I alligevel komme med de gyldne ideer, som direkte/indirekte løser det.

I slutningen af januar eller begyndelse af februar begyndte jeg at få problemer med at mit internet bare sådan uden videre forsvandt. Jeg kunne tage strømmen på routeren, og få den op igen, men da jeg skulle til at gøre dette flere gange om dagen fejlmeldte jeg linjen.

Symptomerne er at linjen pludselig bare forsvinder. Der er lys i DSL-lampen men ikke i Internet-lampen. Jeg opdagede det ved, at det skete når jeg havde computeren tændt. Men de sidste mange gange, har computeren ikke engang været tændt, da linjen forsvandt.

Som sikkerhed har jeg altid brugt antivirus og de sidste mange år fireware (software). I øjeblikket udgøres disse programmer af Avast og Comodo.

* Første forsøg, er en ny router, men det har ikke hjulpet synderligt.

* Næste forsøg er en tekniker, som ikke finder nogen fejl på centralen, og heller ikke hos mig. Han skifter dog skillefilteret for en sikkerhedsskyld, da dette var gammelt. Han er den første der begynder af snakke om virus, man kan eller vil ikke give en forklaring på hvorfor det sker, når jeg ikke er hjemme og pc'en ikke er tændt.

Den hjælper lidt, men ikke nok. Den falder stadig ud 1-2 gange om dag og op til hver 2. eller 3. dag, når det går godt.

* 3. fejlmelding, og supporten er vidst ved at hive sig i håret. Han fortæller at de faktisk har lignede fejl andre steder i langt, men at der ingen rød tråd er i problemerne. Han snakker også om virus o.l., men mener også at jeg er godt dækket ind. Han roder lidt med indstillingerne på centralen, og vi giver det endnu en chance. Igen dog uden held.

* 4. fejlmelding. Igen er linjen faldet ud, mens jeg har været på arbejde. Supporteren kan ikke se nogen fejl, men falder så over en indstilling, hvor routeren er sat til ADSL2 og centralen jeg ligger på er kun en ADSL. Han siger at det godt kan skabe problemer, så han sætter routeren op til kun ADSL. Jeg vælger efter at scanne med Housecall, for at se om det finder noget, men det gør det ikke.

* 5. fejlmelding (i dag, rettelser er derfor ikke testet). Har nu kun haft 2 udfald på ca. 7 dage, det går frem ad, men jeg mener stadig det er for meget. Supporteren vil have jeg skifter ledningen imellem skillefilteren og routeren, hvilket jeg gør. Routeren begynder så at søge efter DSL-linjen, da den pludselig genstarter af sig selv. Suppouteren siger han ikke havde bedt den om at gøre noget, så reelt jeg ved ikke om ledningsskiftet hjalp eller om det er genstarten (som altid hjælper).

Han beder mig om at gå på nogle forskellige hjemmesider, mens han måler nogle ting. Han siger, der er ca. 60 udgående forbindelser mens jeg har browseren åben og at der ikke burde være mere end ca. 10. Altså mener han at jeg har et eller andet på computeren. Igen siger jeg, at det jo ikke kan forklarer hvorfor linjen falder ud, når computeren netop ikke er tændt, men det interesserer ham ikke voldsomt. Vi bliver enige om at se hvordan linjen ud opfører sig.

Jeg er dog blevet lidt betænkelig for om jeg skulle have noget på min maskine. For hvorfor har jeg så mange udgående forbindelser, hvis jeg ikke skal have dette?

Derfor jeg vil gerne have Jer til at komme med forslag til hvad jeg kan gøre, for at finde ud af, om jeg vitterlig har noget på min pc.

Jeg vil i mellemtiden prøve at scanne med andre programmer, såsom Ad-aware, SuperAntiSpyware o.l.
Avatar billede aners Nybegynder
19. marts 2009 - 20:51 #1
Først og fremmest skal du lige beslutte dig for hvad der lyser hvornår, og hvad router kontra modem er.

Det er forholdsvis simpelt:

Når du tænder dit MODEM, (f.eks. Ericsson/Siemens-kassen med lys) vil DSL-lampen blink, dette indikerer at den forsøger at etablere forbindelse til centralen (DSLAM'), i denne fase bliver modem og dslam enige om en båndbredde (training).

Hvis DSL-lampen aldrig lyser konstant, er det enten fordi modem ikke får noget svar (f.eks. hvis du fjerner "telefonkablet"), eller at dslam og modem ikke kan skabe en forbindelse - dette kan skyldes at din linie ikke er konfigureret til "Best Effort"(ved Best Effort, vil modem og dslam langsomt teste båndbredden, indtil filmen knækker, og stoppe så højt som muligt, hvor forbindelsen er stabil - groft sagt), hvorimod en fast konfiguration vil tvinge linien til at forbinde ved f.eks. 4096/512kbps, hvis du ikke kan opnå denne bredde (f.eks. pga støj på kobbervejen til dslam) vil du aldrig få konstant lys i DSL, og dermed aldrig komme på nettet.

Din Internet-lampe er først aktuel, når DSL er etableret. Internet-lampen lyser når en klient (f.eks. en router/pc) her fået en dhcp lease (trukket ip-nummer).

Håber det gav lidt bedre indsigt.

Hvis problemet fortsætter vil jeg anbefale dig at bestille en service-aftale, så snart linien kører, så skal du se ISP flytte dig til andet kort/skifte udstyr osv, for så har de pludselig en SLA at overholde :)

Held og lykke med det
Avatar billede mic-olesen Nybegynder
19. marts 2009 - 21:13 #2
Nu ved jeg ikke hvilken udbyder som du bruger, men er du TDC kunde eller har din udbyder lejet sig ind på TDC`s porte så er der rigtig god chance for at finde fejlen. TDC har mulighed for at etablere en overvågning af linjen, som kan afsløre om der er slip af synkroniseringen mellem modem og port, samtidig kan der ses efter bitfejl, som både kan komme ved fejl på kobberet ud til dig eller ved for høj hastighed i forhold til hvad linjen kan bære. Samtidig vil overvågningen vise om det drejer som om bitfejl på farend eller nearend. Hvis disse viser at der ingen fejl er, skal man nok ind og se på tildelingen af DHCP. Håber du har fået lidt fif til at komme videre.
Avatar billede lsskaarup Nybegynder
19. marts 2009 - 22:15 #3
Jeg kan ikke lige se, hvor jeg blander dioderne, samt router/modem sammen. Jeg har da vidst kun skrevet router, og en ZyXEL P-660R er ifølge producentes hjemmeside en router...

DSL lyser hele tiden, men mindre routeren er blevet genstartet, hvor den så prøver at skabe forbindelsen til centralen, som du skriver Aners. Internet lampen blinker når linjen IKKE er faldet ud, med er der "hul" igennem blinker den også selvom computeren er slukket, ja, sågar selvom jeg tager LAN-kablet ud.

Hvad mener du med en SLA?

Jeg er ikke kunde hos TDC, men ligger på deres central, da min udbyder ikke kan levere en særlig høj hastighed på deres egen central, da den ligger for langt væk fra mig. Hvis jeg skal have TDC til at overvåge linjen, skal jeg så bestille det igennem min udbyder eller kan jeg tage fat i TDC direkte?
Avatar billede mic-olesen Nybegynder
20. marts 2009 - 11:01 #4
Det skal foregå via din udbyder da det er dem der er kunde hos TDC, men det burde din udbyder også nemt kunne have fortalt dig, men ved godt at periodiske fejl kan være meget svære at finde, men overvågningen er første skridt for at kunne løse dit problem.
Avatar billede lsskaarup Nybegynder
20. marts 2009 - 13:45 #5
Det er i hvert fald ikke noget de har fortalt mig, hvis de har gjort det, men hvis linjen falder ud igen, så må det være næste skridt...

Til status, fik jeg i går scannet med Ad-aware og SuperAntiSpyware, som ikke fandt andet end nogle enkelte lav-risiko cookies
Avatar billede lsskaarup Nybegynder
20. marts 2009 - 17:07 #6
Nå, den var også faldet ud da jeg kom hjem i dag, så nu har jeg fået dem til at overvåge linjen i 7 dage, startede fra på mandag. Så må vi se, hvad det giver af svar.
Avatar billede mic-olesen Nybegynder
20. marts 2009 - 20:01 #7
sådan en overvågning kører automatisk i 3 uger og man kan gå ind og se på den efter et kvarter, men for at gøre fejlretningen nemmere og hurtigere er det meget vigtigt at du noterer tidspunkterne ned når du observerer dem.Når du har nogle tidspunkter er det nemmere at søge specifikt på disse fremfor at skulle sidde og kigge flere dages overvågninger igennem. Håber det hjælper på problemmet. Hvilken hastighed får du fra din udbyder og hvilken hastighed viser hastighedsmålingerne. Tænkte på om der er noget system i afbrydelserne som evt hver halve eller hele time.
Avatar billede lsskaarup Nybegynder
21. marts 2009 - 13:18 #8
Jeg har ikke selv observeret en sammenhæng i afbrydelserne. uheldigvis fordi langt de fleste sker, når jeg ikke er hjemme, og en tidsrum på kl. 8.00 - 17.00 siger jo ikke så meget.

De gange jeg har levet en hastighedstest svarer den godt nok til de 8 Mb, som linjen lyder på, jeg havde nemlig forventet at det kunne være støj, som også fik hastigheden til at gå ned.
Avatar billede lsskaarup Nybegynder
19. januar 2010 - 15:14 #9
Fandt aldrig reelt ud af hvad problemet var, selvom jeg oppe på at have haft besøg omkring 8 teknikere, som heller ikke kunne se noget problem, selvom linjen ikke kørte når de kiggede på den. Men det er blevet bedre, så...