Avatar billede japping Nybegynder
19. marts 2009 - 19:44 Der er 11 kommentarer og
1 løsning

Router parametre til server på fast ip-adresse

Jeg ønsker at sætte min dsl og router op, så jeg kan tilgå min server fra internette. Jeg har fast ip adresse.

Mit problem er at jeg kan få systemet op at køre og tilgå min server fra internettet, men efter kort tid får mit dsl modem ip adressen 0.0.0.0 i stedet for min faste ip. Hvis jeg kobler mit dsl modem fra igen og genstarter, virker systemet fint igen.

Jeg har følgende setup: mit dsl modem er tilsluttet internettet. dsl modem er forbundet med kabel til min trådløse router. Min server for kabelforbundet til den trådløse router. Mine pc'ere kobler trådløst op til min trådløse router. Hermed primære oplysninger:

DSL MODEM:
LAN, TCP/IP:10.0.0.1
LAN, DHCP Client IP Pool: 10.0.0.2
WAN, Routing
SUA/NAT server set: Port 80 to IP adress 10.10.6.100

WIRELESS ROUTER:
Internet,WAN IP: 10.0.0.2
Internet,Gateway: 10.0.0.1
LAN, IP Adress: 10.10.6.1
Wireless router ip: 10.10.6.1
NAT Adress mapping, global IP: 0.0.0.0, from 10.10.6.0 to 10.10.6.0
DHCP Adress pool: 10.10.6.10 -> 10.10.6.110

Hvad gør jeg forkert ? Mangler I nogle oplysninger for at kunne hjælpe mig ?
Avatar billede aners Nybegynder
19. marts 2009 - 19:59 #1
Øh, har dit 'modem' den offentlige faste ip-adresse, eller er det rent faktisk routeren der får den?

Hvem har du som internetudbyder? Når du skriver SUA, formoder jeg at det er noget ZyXEL-udstyr, dernæst tænker jeg Cybercity - kan du be-/afkræfte dette?
Avatar billede lillholm Nybegynder
19. marts 2009 - 20:09 #2
Hvis den skal fungere som en server hvorfor sætter du den så ikke først på forbindelsen og slår router funktionen fra paa dit trådløse.
Avatar billede japping Nybegynder
19. marts 2009 - 20:27 #3
Ja, det er CyberCity jeg har.
Ja, ZyXEL udstyr.
Det er dsl modemmet der automatisk finder min offentlige ip-adresse når jeg ikke tilslutter serveren. Ganske vist står der ip 0.0.0.0 under NAT i min trådløse router, men det er fordi jeg ikke har skrevet noget ind her.
Avatar billede japping Nybegynder
19. marts 2009 - 20:30 #4
lillholm ->

jeg er ikke helt med på, hvad du mener - måske fordi jeg ikke ved, hvad jeg egentlig foretager mig :-)

Der er kun en fysisk ethernet forbindelse på min dsl-modem hvori min trådløse router sidder.
Avatar billede aners Nybegynder
19. marts 2009 - 20:31 #5
Tilslut din router til dit dsl-modem, konfigurer dhcp-servicen og bind evt. et af numrene til din server, så den ikke skifter.

Lav passende records (NAT) til indersiden af dit net, således at din server kan nås udefra på de rette porte.

F.eks. port 80 til web, 21 til ftp osv.
Avatar billede japping Nybegynder
19. marts 2009 - 20:44 #6
Hvad mener du med dhcp-servicen på routeren. Den har jeg jo sat til: DHCP Adress pool: 10.10.6.10 -> 10.10.6.110. Min server har fast 10.10.6.100.

Min server kan godt findes udefra, men efter få minutter virker mit internet ikke og dsl-moden får wan ip 0.0.0.0.

Spørgsmålet er om routerens "NAT Adress mapping, global IP: 0.0.0.0, from 10.10.6.0 to 10.10.6.0" er korrekt ? Hvad er forskellen på DHCP og NAT ? Skal de begge have hele ip området for såvel pc'ere og routere, nemlig 10.10.6.10-110 ?
Avatar billede aners Nybegynder
20. marts 2009 - 19:38 #7
DHCP er dynamisk tildeling af ip-adresse (dynamic host conf. protocol)

NAT er oversættelse af adresser fra et net til andet (network address translation)
Avatar billede japping Nybegynder
22. marts 2009 - 09:25 #8
Så er det vel korrekt at jeg har følgende på min trådløse router:

NAT Adress mapping, global IP: 0.0.0.0, from 10.10.6.0 to 10.10.6.0

Hvis ja, hvad er der så galt ?
Avatar billede fastwrite Nybegynder
23. marts 2009 - 03:01 #9
Du skal slet ikke røre din NAT - medmindre du har flere netværk internt at holde styr på, hvilket jeg er overbevist om at du IKKE har. Hvis du har selv har lavet denne NAT mapping, så slet den igen.

Det lyder dog mærkeligt at dit dls modem får en 0.0.0.0 - det tyder på at den går ned. Er det kun når du tilgår din server udefra at dit dls går ned, eller er det også når du sidder hjemme?
Avatar billede Martinius Nybegynder
24. marts 2009 - 00:03 #10
Hejsa.

Først og fremmes vil jeg sige.... Det er ikke et modem du har hos cybercity, det er en router.

Hvis jeg var dig ville jeg :

Slå alle routerfunktionaliteter fra i den trådløse (allerhelst sætte den til som access point), og så koble ledlingen fra cybercity routeren i lan indgangen på den trådløse.

Hvis cybercity routeren smider ip en ville jeg ringe til cc support, og få dem til at enten teste linien, eller smide en ny router af sted til dig..

Mvh

Martin
Avatar billede japping Nybegynder
29. marts 2009 - 18:06 #11
Tak for input.
Jeg vil lige prøve det du foreslår og vende tilbage derefter.
Avatar billede japping Nybegynder
07. januar 2012 - 13:06 #12
Udbyderens udstyr kan ikke håndtere at der er en server tilkoblet.