Avatar billede ixma Nybegynder
19. marts 2009 - 14:02 Der er 24 kommentarer og
1 løsning

Har jeg formateret min harddisk?

Jeg formaterede min laptop for at erstatte Vista med XP. Min eksterne harddisk sad til i USB-porten.

Bagefter satte jeg den til min stationære og nu virker den ikke. ´Den popper op som E: når jeg sætter den ind, men hvis jeg klikker på den, siger den:

Disken i drev E: er ikke formateret
Skal den formateres nu?

Hvis jeg højreklikker egenskaber viser den:
Filsystem: RAW
Anvendt: 0 byte
Ledig: 0 byte

Må jeg se i øjnene at jeg har slettet hele disken? Jeg har ellers flere gange før installeret XP med harddisken siddende i, og den plejer ikke at blive involveret i processen.

Hvis jeg har slettet den, kan data så reddes? Der ligger en masse uerstatelige ting som jeg ikke har back up af...
Avatar billede off-line Nybegynder
19. marts 2009 - 14:10 #1
Se efter i Diskhåndtering, om disken betegnes som RAW. Det er
muligt, at den har mistet partitiontabellen. Ellers fortæl hvad
der ellers står.
Avatar billede mglars Nybegynder
19. marts 2009 - 15:01 #2
Hey

Det med "Anvendt: 0 byte"  synes je da tyder på det... men synes satdig det lyder mærkeligt...  Kan du fortælle lidt om hvordan du formaterede
Avatar billede haverslev Novice
19. marts 2009 - 17:59 #3
Avatar billede ixma Nybegynder
20. marts 2009 - 01:46 #4
Diskhåndtering: I kollonen hvor der under C: står NTFS, står der intet under E:

Jeg højreklikkede og valgte marker partitionen som aktiv, og troede dette måske var den hellige gral. Det var det ikke.

Ellers står der:

Layout: Partition, Type: Grundlæggende, Filsystem: , Status: I orden (Aktiv), Kapacitet: 465,75 GB, Ledig plads: 465,75 GB, % ledig: 100%, Fejltolerance: Nej, Spild: 0%

Vedr. formattering:
Bootede fra Win XP CD, valgte at installere på drev C:, sagde ja til at slette ale på drevet... ikke andet.

Så forstår ikke hvorfor jeg skulle have kommet til at formattere?
Avatar billede mglars Nybegynder
20. marts 2009 - 10:13 #5
Jamen hvis du kun har formateret C: , så burde der ikke være formateret andet end C: ??
Avatar billede haverslev Novice
20. marts 2009 - 12:48 #6
Som tidligere skrevet - Kig på, hvordan du får oprettet tabellen igen:
http://www.helgec.dk/lost%20partition.html
Avatar billede ixma Nybegynder
20. marts 2009 - 13:17 #7
Du er sikker på at problemet er med tabellen? Det ser jo noget omstændeligt ud, og lyder som om det kan ødelægge en del. Og jeg er ikke den store ekspert...

Men hvis du er sikker på, at det er dér, der skal gøres, så super
Avatar billede ixma Nybegynder
20. marts 2009 - 13:18 #8
Og ja, jeg er helt enig i, at hvis jeg kun har formateret C:, så burde E: ikke være formateret :-)
Avatar billede off-line Nybegynder
20. marts 2009 - 13:35 #9
Hvis man bare har programmet Testdisk, som det handler om, så
er det nok lidt indviklet. Men Linket henviser til en anvisnig,
som brugeren helgec har lavet. Og følger du den, er det ikke spor
farligt. Du kan godt have mistet partitionstabellen uden at have
formateret partitionen, det har mange oplevet.
Desuden mister man jo normalt ikke partitionstabellen når man
formaterer.
Avatar billede ixma Nybegynder
21. marts 2009 - 00:38 #10
Nu har jeg forsøgt at følge instruksen og selvom min IQ er nogenlunde i orden, så fatter jeg ikke en lyd af det. Jeg får slet ikke de skærme og menuer op som i demonstrationen. Eksempelvis ingen mulighed for at oprette en partition.
Avatar billede off-line Nybegynder
21. marts 2009 - 00:55 #11
Det må du også have misforstået. Du skal ikke oprette en
partition. Du skal se om du har mistet en.
Med Testdisk får du mulighed for at se alle dine partitioner.
Hvis du kan se den du mangler, markerer du den og går videre.
Derefter kan programmet skrive en ny partitionstabel, hvorefter
du igen kan se din partition i Denne computer.

Når du åbner Testdisk, går du ind under "Win" og trykker på
Testdisk win.
Når der står "Create" trykker du igen på enter. Såskulle du
kunne se dine partitioner.
Med piletasterne markerer du så den du vil give en ny tabel
og trykker enter. Ved næste billede trykker du bare enter. Osv.
Så skulle det køre for dig. Ellers spørg igen.
Avatar billede ixma Nybegynder
21. marts 2009 - 01:10 #12
Tror ikke jeg har misforstået. Tak ellers for den detaljerede instruktion, som er væsentligt bedre skrevet end på linket (som er forfærdeligt skrevet).

Problemet er bare, at ved skridt nummer 2 i din instruks, falder den af: Jeg åbner testdisk win og der står ikke 'create' nogen steder. Der står (analyse) (delete) (MBR code) (geometry) (options) (advanced) (Quit)

Og så kommer jeg jo ikke videre, når jeg ikke kan se, hvor jeg 'creater' en partition?
Avatar billede off-line Nybegynder
21. marts 2009 - 01:24 #13
For at være sikker på, at vi kører samme version, og at den er i orden kan du hente min her:
http://sitecenter.dk/jasveg/nss-folder/downloads/

Men du skal ikke lave en partition, kun tabellen.
Avatar billede off-line Nybegynder
21. marts 2009 - 01:25 #14
Ps. Den er forresten selvudpakkende.
Avatar billede ixma Nybegynder
21. marts 2009 - 01:34 #15
Hmmm... Det var en anden version. Har hentet din version, og ja, der er noget der hedder 'create'.

Så jeg trykker 'create', som du siger. Derefer kan jeg se partitioner (min interne disk og min eksterne). Jeg markerer min eksterne forsvubdne disk og trykker enter (proceed). Derefter - som du siger - enter igen (Intel/PC partition) - men derefter kommer jeg til en række menupunkter som jeg har set før:

analyse) (delete) (MBR code) (geometry) (options) (advanced) (Quit)

Ikke noget med at lave ny tabel?

Fuck mand...
Avatar billede off-line Nybegynder
21. marts 2009 - 01:44 #16
Når du med piletaterne HAR markeret din eksterne HD trykker du
enter. Og ja så står der "Analyse" Du trykker bare enter igen.
Så får du "Quick search" og trykker bare enter.
Du bliver spurgt om der skal søges under Vista og svaret er
selvfølgelig "N"
Prøv at tage den dertil og se hvad der sker.
Avatar billede ixma Nybegynder
21. marts 2009 - 01:55 #17
Okay, den kører nu (efter 'n' for analyse vista). Hvad gør jeg når den engang er færdig?
Avatar billede ixma Nybegynder
21. marts 2009 - 01:55 #18
Tak i øvrigt...
Avatar billede off-line Nybegynder
21. marts 2009 - 02:11 #19
Trykker bare enter. Så dukker der grønne partitioner op.
Du vælger med piletasterne den du vil gå videre med og
trykker enter. Så står der forneden "Write" vælg den og tryk
enter. Du bliver så spurgt, om der skal skrives en ny partitions
tabel, hvad du selvfølgelig vil. Husk at genstarte.

Nb. Jeg går ud fra, at du efter "Create" med piletasterne, valgte
din eksterne HD.
Avatar billede ixma Nybegynder
21. marts 2009 - 02:19 #20
Grønne partitioner? Det er et dos-program, der er kun sort og hvidt?

Der står ikke noget med 'write'

Der kommer ingen mulighed for 'partition tabels' - kun om jeg vil oprette/add en partition.

Begynder at tro problemet ikke ligger her? Hvad siger du?

Og ja, valgte ekstern HD
Avatar billede off-line Nybegynder
21. marts 2009 - 02:33 #21
Jeg har lige kørt Testdisk igennem igen.
Jo der skrives faktisk med grønt, når der trykkes enter efter
spørgsmålet om Vista.
Hvis du bare får mulighed for at oprette en partition på den
ekster HD, Ja så er der formodentlig ikke noget.

I den situation ville jeg køre programmet igen. Hvis resultatet
så er det samme, Ja så ser det desværre ud til at noget er gået
helt galt med din HD.

Jeg vil i så fald råde dig til at kontakte helgec. Han er faktisk
ekspert i harddiske. Han kan fortælle dig, om alt er lige så
sort, som det ser ud lige nu. www.helgec.dk
Avatar billede ixma Nybegynder
21. marts 2009 - 02:47 #22
Okay, jeg prøver ham Helge i morgen inden jeg bare giver op. Tak for forsøget!
Avatar billede off-line Nybegynder
21. marts 2009 - 02:53 #23
Det er i orden. Nu går jeg også i seng.
Lad os høre hvordan det går.
Avatar billede ixma Nybegynder
31. marts 2009 - 00:42 #24
Det fik jeg desværre ikke noget ud af, da jeg vægrer mig en del ved at sende min harddisk til en fremmed.

Så hvis andre kender til gode metoder eller kan hjælpe, ville jeg blive superglad...
Avatar billede ixma Nybegynder
02. februar 2010 - 20:10 #25
Jeg lukker