Avatar billede himal Novice
19. marts 2009 - 10:51 Der er 5 kommentarer og
1 løsning

Psykologisk salgspris excel

hvis man har en pris på kr. 1592,- og gerne vil automtisk lave den om til at runde op til hele 5 så den bliver kr. 1595,-
hvordan laver man det i excel
Avatar billede be_nice Juniormester
19. marts 2009 - 11:05 #1
Tal i A1
Flg. formel i B1:
=AFRUND.LOFT(A1;5)
/Be_Nice
Avatar billede himal Novice
19. marts 2009 - 11:09 #2
Be Nice
problemet er hvis prisen er kr. 1598 så runder den op til kr. 1600 istedet for kr. 1595
Avatar billede be_nice Juniormester
19. marts 2009 - 11:25 #3
Så er vi ude i at du skal have kombineret afrund.gulv og afrund.loft funktionen - dette har jeg ikke arbejdet i tidligere, men jeg vil lige prøve mig lidt frem.
Har lige et ærinde men kommer tilbage over middag.
/Be_Nice
Avatar billede be_nice Juniormester
19. marts 2009 - 12:13 #4
Så har jeg kigget lidt på det, og umiddelbart kan afrund.loft og afrund.gulv ikke kombineres til at finde logik i hvornår du gerne vil op eller ned.
Hvis du vil have tal rundet af som du giver udtryk for, så kommer du nok til at specificere en tabel i et særskilt ark, således at du laver et opslag i en tabel i stedet for at runde af.
/Be_Nice
Avatar billede himal Novice
19. marts 2009 - 12:56 #5
det blev så denne løsning =RUND.NED(A1;-1)+5
Avatar billede jkrons Professor
26. marts 2009 - 16:56 #6
Så skal du håbe at en vare ikke koster  1.500 for så kommer den til at koste 1.505, og det er ikke specielt psykologisk :-)