Avatar billede bigbite Nybegynder
18. marts 2009 - 20:19 Der er 10 kommentarer

SBS 2003

I dag har jeg setup min føste SBS 2003. Det gik jo fint med installation af AD, DNS, DHCP.

Wan: dynamic IP

SBS 2003 ip: 192.168.0.10
mask: 255.255.255.0
gateway: 192.168.0.1

Jeg installere exchange server ved at følge guide.
smallbusiness smtp connector, bruger jeg smart host til at forwarde email (asmtp.mail.dk)
Jeg opretter 2 bruger.
Jeg test min exchange server ved sende email mellem 2 bruger og det virker fint = (intern mail virker).
jeg test ekstern mail: sender mail fra exchange til Yahoo konti og sender mail fra yahoo konti  til exchange = det virker ikke.

Jeg har nu prøver mange forskellige tinge, men kan stadigvæk ikke løse problem. Jeg håber at you guy out there will tell me, what i am doing wrong or missing to do.

mange tak på forhånden.
Avatar billede morfus Nybegynder
19. marts 2009 - 01:24 #1
Hvordan er din(e) mx record for dit domæne ?
Det er lidt svært at lave en ordenlig løsning når du ikke har fast WAN ip, men det kan godt lade sig gøre
Avatar billede bigbite Nybegynder
19. marts 2009 - 08:44 #2
Jeg kigger i DNS under min domain, kunne jeg ikke finde nogen mx record. Skal jeg oprette en exchange mx record i min DNS?
Avatar billede bigbite Nybegynder
19. marts 2009 - 09:17 #3
Jeg tænker på, hvis nu køber jeg  et fast ip hos TDC. hvordan er det nu at jeg skal konfigurere min exchange server.?
Avatar billede bigbite Nybegynder
19. marts 2009 - 12:55 #4
Jeg skulle bare lige sige, at jeg har en host domain ( itxxxxx.com)
Avatar billede dragox05 Nybegynder
19. marts 2009 - 14:19 #5
dns, mx, porte i router?
Avatar billede bigbite Nybegynder
19. marts 2009 - 15:50 #6
hmmmm jeg er ikke med dns, mx, porte i router?....????

min sbs2003 har DNS, AD, DHCP og exchange.

jeg har test DNS, AD, DHCP, det virker fint.

exchange har problem, som jeg beskrev i indlæggen tidlige
Avatar billede dragox05 Nybegynder
25. marts 2009 - 11:00 #7
bigbite: Vi er enige om at det virker internt?
og vi er enige om at du fint kan sende mails ud af huset?

Men ingen mails kommer hjem til dig selv igen?

Kan du tilgå http://domaine.dk/exchange ?
Hvis du kan det, så prøv at sende mails fra den og tilbage igen.

Det er sansynligt at du ikke modtager mails pga du stadig mangler at lave mx eller dns.

hvis jeg f.eks. kigger i min egen router
så har jeg port 80,25,110,53 åben.
De står for www, smtp, pop3, dns

du skal selvfølgelig have åben for port 25 og 110 i din router, for at du kan modtage dine mails. Ellers stopper de jo ved din router :)
Avatar billede dragox05 Nybegynder
25. marts 2009 - 11:01 #8
altså http:// ditdomainenavn.dk / exchange
Avatar billede dragox05 Nybegynder
25. marts 2009 - 11:01 #9
Avatar billede sup3rior Nybegynder
17. april 2009 - 21:09 #10
Du skal i DNS på dit eksterne domæne lave en MX record som peger på den IP adresse du har på din egen mail-server... I den forbindelse vil jeg tilråde at du købe en fast IP hos din ISP.

Dels fordi så skal du ikke holde øje med om den skifter og rette din MX record, dels fordi du ikke risikerer at havne i spam-filtre fordi din WAN ip ligger i et af de scopes som IANA har klassificeret som DHCP scopes...

Sidst, men ikke mindst, skal din firewall forwarde trafik på port 25 til din server :)