Avatar billede ghonem Nybegynder
17. marts 2009 - 21:40 Der er 41 kommentarer

Problemer med linux!!

Hej jeg har lige købt en acer mini bærbar med linux, jeg har ikke selv valgt at den skulle være men linux, men tænkte at man skulle prøve noget nyt, da man bliver træt af microsoft.

jeg har nogle problemer som jeg håber at nogle kan hjælpr mig med :D

1. Med det linux jeg har fået er der installeret open office, men det vil jeg gerne afinstallere, og istedet installere microsoft office kan man det?

2. min søster har købt den samme og ved ikke så meget om computer, og vil gerne lave den om, så den ligner en normal xp, kan man det?

3. hvordan afinstallere man programmer i det hele taget, fordi skal have fjernet firefox og have opera.

4. Kan man godt få en anden msn, end den der er installerede?

5. Hvis man skal have et spil eller et program skal det så være lavet til linux eller kan man godt installere et xp program?

tak hvis i vil hjælpe mig :D
Avatar billede arne_v Ekspert
17. marts 2009 - 21:49 #1
re 1)

Nej. MS Office er til Windows.

Du kan koere det under Wine eller paa Windows i en virtual PC.

re 3)

Du kan da godt have begge installeret samtidigt.

re 5)

Programmer skal vaere bygget til Linux for at virke paa Linux. Medmindre du bruger nogle af workarounds naevnt i svar til spm. 1.
Avatar billede ghonem Nybegynder
17. marts 2009 - 21:55 #2
Er ikke lige er total computer geni, så forstår ikke dit svar på spørgsål 1

fordi skal bare vide hvordan man afinstallere det, og det kan jeg ikke rigtig finde ud af :D
Avatar billede Slettet bruger
17. marts 2009 - 21:59 #3
Du kan også vælge at betale 40 dollers for crossover, hvor du bl.a kan installe officepakken, hvis du i forvejen har en cd.

http://www.codeweavers.com/products/cxlinux/

Prøv evt lige at vænne jer lidt til linux. Det tager lidt tid, men er afgjort besværet værd.
Avatar billede anders_cp Nybegynder
17. marts 2009 - 22:07 #4
Du skriver ikke hvilken linuxdistribution du har, men de fleste linuxdistributioner har en grafisk brugergrænseflade til at installere og afinstallere programmer.
I Suse hedder den eksempelvis Yast. I Mandriva rmdrake, så det er forskelligt.

1) Du kan generelt ikke køre windowsprogrammer på linuxmaskiner, men oftest findes der ligeså gode eller bedre alternativer til linux. Har du BÅDE linux og windows installeret kan du bruge et lille program i linux, som hedder Wine:
http://www.winehq.org/
Jeg vil du klart anbefale at finde alternativer istedet.
Men hvorfor dog skifte til Microsoft Office? Opfylder OpenOffice ikke dit behov? Jeg kan kun se grunde som pivottabeller, fælles outlook kalender som eneste grunde til at skifte.

2) Hvis din søster ikke ved som meget om pc'er, er hun jo ganske fordomsfri, så ville linux da være en god start. Med de store kommercielle kendte linuxdistributioner(Suse, Mandriva, Ubuntu[ikke engang kommerciel, men en god "begynder"] og mange flere) er sværhedsgraden med at installere og afinstallere programmer samt bruge dem lig med windows ditto. Forskellen er om man vil støtte Microsoft med at lukke alle programmer for omverdenen; det kan sammenlignes med at man kun ville kunne se tv på philip-tv-apparater.

3) som jeg tidligere har skrevet. Afhængig af dine linuxdistro.

4) du skriver ikke hvilken messenger; men ja der findes masser af messengers til linux. Eksempelvis Gaime og amsn(der minder meget om Windows ditto)

5) Som udgangspunkt. Ja, store microsoft spil er kan kun køre på microsoft, men hvis spillene er web/java-basserede kan de køre på begge styresystemer.
Avatar billede ghonem Nybegynder
17. marts 2009 - 22:09 #5
men det er en mini bærbar, kan ikke bruge en cd, eller noget i den stil. men har også tænkt mig at vænne mig til den, men der er nogen ting jeg gerne vil vide. og det er sådan nogem med at afinstallere:D

men har opdaget at linux ikke kan åbne exe. filer, hvilket er et lille problem. men har læst lidt rundt omkring at man kan konvertere den til linux filer, eller noget i den stil, kender du noget til det?
Avatar billede ghonem Nybegynder
17. marts 2009 - 23:16 #6
altså har set lidt rundt på min bærber og inde i system står der:

Linpus Linux Lite v1.0.13.E

1) vil gerne have office 2007, fordi det er det jeg altid har brugt. jeg er studerende og vi bruger office på hele skolen, og synes bare at det er mere simpelt end open ofice.

2) og min søster er jo vokset op med xp. så hun kan ikke rigtig stille sig tilfreds med linux.
Avatar billede anders_cp Nybegynder
17. marts 2009 - 23:28 #7
"altid har brugt." "vokset op med xp."

Så installer xp.
Det er et spørgsmål om holdninger og vilje til forandringer, IKKE om det ene styresystem/program er nemmere end det andet..
Avatar billede arne_v Ekspert
18. marts 2009 - 03:50 #8
Jeg er enig.

Hvis man vil have Windows så vælg Windows.
Avatar billede danny_s Nybegynder
18. marts 2009 - 12:03 #9
Flere af mine venner har købt samme mini bærbar, for at instalere windows på dem kan du enten gøre det over netværk (rimelig besværligt men kan lade sig gøre) eller du kan bruge et usb cdrom drev, jeg har brugt begge løsninger på dem og det virker fint.

Tog en ekstern usb harddisk skilte boksen ad og tog den lille ting der sidder inden i som laver IDE/PATA interfacet om til usb fra og satte den til et ganske almindeligt cdrom drev. Gik ind i bios og satte den til at boote fra "usb fdd"

Jeg vil dig råde nybegyndere til at prøve ubuntu i stedet for windows, det fungere totalt godt det er umuligt at få en virus ind, du kan køre det samme system i flere år uden at geninstalere og uden maskinen blir langsom og skal geninstaleres.

Som tideligere nævnt så kan crossover office køre de fleste windows programmer på linux, jeg køre selv blandt andet Live Messenger Office 2007 og flere andre windows programmer på min linux maskine via wine/crossover office.
Avatar billede ghonem Nybegynder
18. marts 2009 - 12:35 #10
tak danny_s for dit gode svar, men forstår ikke helt hvad man skal gøre for at kunne installere xp, fordi der er kun 8 gb, på så den vil jo køre total lansomt, vil den ik?

en af mine venner har en downloaded vista version, kan man bruge de til noget? eller skal man have cd'en? men kan du fortælle lidt mere detaljeret ? :D
Avatar billede danny_s Nybegynder
18. marts 2009 - 13:01 #11
Den vil ikke køre langsomt på grund af at der kun er 8gb harddisk, der vil nok bare ikke være plads til at funktioner som "SystemRestore" vil give nogen mening, jeg ville ikke instalere vista på sådan en, du får ikke meget plads tilbage at arbejde med, xp fylder generelt omkring 2gb med sidefil og det hele, vista fyldet det dobbelte og mere til alt efter indstilingerne.

Omkring det med den downloadede så skal den brændes ud på en cd, i vistas tilfælde skal der en dvd til, eller cd versionen af vista, som er meget svær at få fingrene i.

Du kan selvfølig bruge netværks instalations metoden så slipper du for at bruge en cd, men det er meget besværligt at sætte op, slet ikke noget for normale mennesker :)
Avatar billede ghonem Nybegynder
18. marts 2009 - 13:39 #12
så du vil råde til at ændre min linux udagve?

tror godt jeg kan installere xp, kender mange kloge hoveder:D
Avatar billede ghonem Nybegynder
18. marts 2009 - 13:40 #13
men kan man godt åbne xp filen i linux, eller skal man lave den om til en anden fil?
Avatar billede ghonem Nybegynder
18. marts 2009 - 14:06 #14
og hvordan åbner man docx. filer?
Avatar billede danny_s Nybegynder
18. marts 2009 - 14:30 #15
Jeg vil råde dig til at instalere windows på den hvis du ikke er indstillet på at finde alternativer til de programmer du førhen har brugt på windows.

Det er nemt at finde alternativer bare søg på google efter feks : Publisher linux alternative.

Det er nemt nok at instalere windows xp på den, du skal bare ha et usb cdrom drev.

Hvad angår linux så er google et meget godt sted at starte, feks søg på : howto open docx files

Du kan sagtens køre nogen windows programmer på linux. En god start er www.winehq.com

Har aldrig rodet med det linux der følger med de der acer bærbare, syntes ikke det er noget værd, hvis endelig det skulle være linux så ville jeg vælge ubuntu, der følger en windows emulator med fra start af som kan køre de fleste windows programmer.
Avatar billede ghonem Nybegynder
18. marts 2009 - 14:34 #16
okay mange tak. tror jeg sætter den over på en usb stik, og prøver mig ad, fordi har opgivet linux. Synes der er for stor forskel:D
det er måske godt for nogle, men for  underligt til mig :D
Avatar billede danny_s Nybegynder
18. marts 2009 - 14:47 #17
Det er ikke bare at kopiere windows cd'ens indhold over på en usb stick, den skal også laves bootable, men der findes masser af guides til det ;)
Avatar billede danny_s Nybegynder
18. marts 2009 - 15:10 #18
Desuden så er det linux der følger med de der acer bærbare så begrænset at man får helt ondt af det, ubuntu feks som jeg rådede dig til at prøve er et fuldt funktionelt system som windows med alt hvad der dertil høre af skrivebord start menu denne computer osv osv.
Avatar billede ghonem Nybegynder
18. marts 2009 - 15:15 #19
og i det der ubuntu: kan man der åbne normale windows programmer/filer, altså  kan man installere office og såen. og bruge normale spil, som man skal have xp for at have ?
Avatar billede danny_s Nybegynder
18. marts 2009 - 15:28 #20
Ja ubuntu kan åbne .exe filer, via dens windows emulator "Wine"
wine kan køre i 98/2000/XP mode, du kan ændre imellem de forskelige wine modes med winetricks.

De fleste spil og programmer virker fint, hvis ikke er det igen bare at søge på google efter feks : fifa 2008 ubuntu
Så finder du nemt andre med samme problem og helt sikkert også en løsning på hvordan du får det til at virke på ubuntu.

M$ office kræver crossover office instaleret for det virker, men hvad fejler OpenOffice ?? Jeg bruger openoffice selv på windows computere, der er meget få ting som OpenOffice ikke kan i forhold til M$ Office. Og de få ting er ikke noget den normale bruger har brug for.
Avatar billede ghonem Nybegynder
18. marts 2009 - 15:32 #21
altså alle mine gamle office dokumenter kan jeg ikke åbne med open office. Og  når jeg prøver at åbne dem kommer der bare et vindue frem, også skal jeg vælge hvilket program jeg vil åbne det med, og nogen gange sider den at der er fejl, åbningen. og andre gange siger den at den ikke kan åbne den. og hvis jeg får åbnet den, er det ikke hele teksten der kommer frem
Avatar billede danny_s Nybegynder
18. marts 2009 - 15:39 #22
OpenOffice kan ikke åbne alle word dokumenter, da jeg i sin tid migrerede til linux kopierede jeg bare alle mine dokumenter over på en usb stick satte den i en windows computer med office på og åbnede dem og gemte dem igen som wordpad .doc dokumenter, dem kan openoffice godt læse.

Exel dokumenter kunne openoffice dog sagtens læse, det var kun tekst dokumenterne den havde problemer med.
Avatar billede anders_cp Nybegynder
18. marts 2009 - 15:47 #23
danny_s
For Info:
OpenOffice 3.0 kan godt åbne Microsofts .docx-filer, de ældre OpenOffice kan ikke.
Avatar billede danny_s Nybegynder
18. marts 2009 - 16:05 #24
Okay meget godt at vide, troede de havde fået beskyttet det imod den slags, ligesom de har på deres .pub format :)
Avatar billede anders_cp Nybegynder
18. marts 2009 - 16:19 #25
Det har de vist også reelt set. Nu skal jeg ikke gøre mig til den store ekspert på det område, men som jeg har hørt/læst mig til forholder det vist sig sådan:
Microsoft blev presset til at lave deres .doc-format åbent i sin tid. Dette problem løste Microsoft ved at .docx-formattet som er lavet i Microsofts eget åbne xml-format. Læste en artikel engang hvor de viste at programmering til M's format var tre (eller mere) gange større (men det er efter hukommelsen)! På den måde er det reelt lukket.

Jeg stødte lige på en "konverter" til at kunne læse doxc-filer:
http://blog.mypapit.net/2007/09/how-to-open-microsoft-openxml-docx-documents-in-openoffice.html
Avatar billede danny_s Nybegynder
18. marts 2009 - 16:21 #26
M$ går jo til nogle ret uforskammede metoder for at tvinge folk til at blive ved med at købe deres lorte programmer. Bare se på hvordan XP ligeså stille blir forældet alerede nu.

Den nye forbedrede tcp/ip stack.
Den nye forbedrede version af deres ntfs filsystem.
Disse ting kommer vi ikke til at se til windows xp selv om det nemt kunne laves dertil.
Man kan heller ikke styre windows 2008 servere fra xp.
Der er sikkert mange flere ting, det var bare lige hvad jeg kunne komme i tanke om.
Kender flere der har investeret 6 cifret beløb i xp til deres firma's computere, og nu kan se frem til at skulle investere det samme igen om små 5 år når m$ holder helt op med at lave opdateringer osv til xp. Flere af dem har enda inden da haft samme problem da m$ holdte op med at lave opdateringer til Win98.
En investering på et par 100.000 holder åbenbart ikke langt i m$'s penge griske øjne.
Avatar billede ghonem Nybegynder
18. marts 2009 - 16:23 #27
jeg har opren office 3.0, men når jeg skal til at åbne den. men når jeg dobbelt klikker på den, kommer der et vindue op hvor der står : filterudvalg. også kommer der masser af navne som jeg kan trykke på, men den gidder ikke at åbne, har næsten prøvet alle. og de er gemt med office 2007
Avatar billede anders_cp Nybegynder
18. marts 2009 - 16:33 #28
Jeg enig med dig ;)

http://en.wikipedia.org/wiki/Office_Open_XML

Jeg fandt lidt mere om formattet. En lang artikel, men her een mere til din liste (fra linket):
Criticism of ECMA-376 1st edition

The ODF Alliance UK Action Group has stated that with OpenDocument an ISO-standard for Office files already exists.[57] Further, they argue that the Office Open XML file-format is heavily based on Microsoft's own Office applications and is thus not vendor-neutral, and that it has inconsistencies with existing ISO standards such as time and date formats and color codes.[57]

Og så en, som jeg selv har oplevet. Hvis du programmere i .net 2.0 og ønsker at lave excel-filer og manipulere med cellernes formatering SKAL du have installeret Office-pakken på din Microsoft-server(!). Altså en office-licens på en SERVER til at bruge Microsofts egen .net - excel namespace (Microsoft.Office.Interop.Excel;). Jeg synes det er totalt langt ude...
Avatar billede ghonem Nybegynder
18. marts 2009 - 16:38 #29
ja men synes det er for meget besvær, tror jeg sætter dem over i wordpad, på min anden pc. men jeg har et spil der hedder peggle, som jeg gerne vil kunne bruge, men man kan ikke åbne det  linux, hvilket også står på deres hjemmeside, men kan man ikke, lave exe. filen om ? og hvordan, fordi har fået mange forklaringer, men synes at mange forklare dem på en mærlig måde, da jeg ikke kender til linux. :D
Avatar billede ghonem Nybegynder
18. marts 2009 - 16:48 #30
men tror jeg laver min søsters om til xp, også vil jeg prøve mig lidt endnu, og se hvordan det går. men Danny_s skrev at man skulle lave den om til bootable, hvilket jeg ikke kender til, men det kan hver at en af jer gøre eller kan fortælle mig hvor jeg kan finde det henne. og hvis jeg kan downloade det til linpus linus, hvilket jeg også har fundet ud af er et problem, fordi jeg ikke ved hvordan man installere ting, da der kommer et vindue op, jeg ikke kan finde rundt i.
Avatar billede ghonem Nybegynder
18. marts 2009 - 16:55 #31
fx.  vil jeg gerne downloade et program der hedder sopcast, via denne hjemme side http://www.sopcast.com/download/

men når jeg downloader den kan jeg åbne den gennem et program der hedder xarchiver. og når den så åbner kommer det vindue, jeg ikke fatter en dyt af.
og det er en tgz fil, hvilket skulle være en linux fil.
Avatar billede danny_s Nybegynder
18. marts 2009 - 17:49 #32
anders_cp det er sku for langt ude, typisk m$, de ved godt hvordan man krasser penge ind ihvertfald. Hvis bare de var ligeså gode til at lave fejlfri systemer, så ville vi alle køre windows :)

ghonem du kan ikke bare lave exe filen om, hvorfor vil du også gøre det når wine kan køre exe filer ?
Du skal bare ha noget andet linux som nævnt tideligere det linux der følger med til de acer bærbare er til grin, du kan ikke en skid i det.

Du kan køre alle exe filer i linux bare du har de rette library filer til det.

Mht bootable usb stick så har jeg ikke rodet med det, køre en RIS ligne server på min linux box hvorfra jeg kan instalere windows pc'er bare de kan pxe boote :)

Du må have fat i google og søge på feks windows instalation from usb jumpdrive eller usb stick.

Angående tgz filer så er det et tar gzipped arkiv det samme princip som zip og rar filer, tgz filer indenholder normalt souce koden til et linux program, det skal pakkes ud og så åbner du et konsol vindue i den mappe og køre ./configure | make | make install
Avatar billede ghonem Nybegynder
18. marts 2009 - 18:02 #33
men hvordan finder man wine? det har jeg ikke forstået eller hvor henter man det fra, fordi kan slet ikke finde ud af det :D
Avatar billede danny_s Nybegynder
18. marts 2009 - 18:46 #34
Plejer at bruge apt-get install wine
Tvivler på det skod linux der følger med til de acer bærbare har apt, det kan slet ikke betale sig at prøve at rode med det efter min mening.
Avatar billede ghonem Nybegynder
18. marts 2009 - 19:36 #35
tror i det her kunne virkhttp://www.wegotserved.co.uk/2008/04/30/turn-your-usb-flash-drive-into-a-windows-install-disk/

det er hvordan man gøre sin usb pind, om til en windows vista, men tro i man kan gøre det med xp?

og kan i forklare mig det fra: ved overskriften windows vista.

den kommer efter billedet :D
Avatar billede ghonem Nybegynder
18. marts 2009 - 19:37 #36
Avatar billede danny_s Nybegynder
18. marts 2009 - 20:09 #37
umidelbart vil jeg tro du kan følge de samme trip fra guiden og så bruge " bootsect /nt5.1 g: " i stedet for den command de foreskriver, og så kopiere indholdet af en xp cd ind i stedet for en vista
Avatar billede danny_s Nybegynder
18. marts 2009 - 20:10 #38
trip = trin
Avatar billede danny_s Nybegynder
18. marts 2009 - 20:24 #39
har du prøvet noget så simpelt som denne linux konsol command :
dd if=/sti/til/windows.iso of/dev/sti/til/flashdrev
Avatar billede danny_s Nybegynder
18. marts 2009 - 20:25 #40
dd if=/sti/til/windows.iso of=/dev/sti/til/flashdrev
Avatar billede ghonem Nybegynder
18. marts 2009 - 22:19 #41
tak for alle de gode råd, gutter. men linux er simpelthen for indviklet til mig, og da alle mine venner bruger word, og masser af andre programmer som kræver xp, har jeg besluttet mig for at levere denne her tilbage, og har købt en asus med xp, som faktisk er til samme pris, og med mere plds.

men vil gerne takke jer mange gange, for den gode hjælp