Avatar billede csfreak Nybegynder
17. marts 2009 - 17:14 Der er 14 kommentarer og
1 løsning

USB2 Sata Ekstern Harddisk Hjælp

Hej!
Jeg har netop fået min spritnye Zepto Nox A15, efter Zepto måtte give op med at reparere min gamle 6625WD. Jeg valgte at købe min gamle HDD med tilbage og Zepto har tilsyneladende monteret den for mig i denne: http://www.zepto.dk/Shop/Product.aspx?componentid=852
Med den var der installations-cd, diverse kabler her i blandt et USB-kabel. Jeg sætter den i bærbaren og den finder udmærket hardwaren men kan ikke selv finde driver til den, og på installations cd'en ligger kun diverse 98-filer osv. Jeg kan i hvert fald ikke selv overskue hvilken der er den rigtige, og hvis der da i det hele taget er nogen af dem der virker. Jeg har Windows Vista 64-bit.

Et billede af indholdet på den medfølgende installations-cd: http://img6.imageshack.us/my.php?image=cdindhold.jpg

Jeg håber der er nogen der kan hjælpe mig med at løse problemet, så jeg kan få overført mine gamle filer til den nye bærbare, da de er meget vigtige.

På forhånd tak!
Avatar billede haverslev Novice
17. marts 2009 - 19:23 #1
Når den er sat i en extern harddisk boks, som kører på USB, så skal der normalvis ikke installeres nogle drivere til den.

Men er der flere slags USB stik i den ene ende af kablet ?
f.eks et klar og et rødt ?

Når du har den monteret til USB stikket, får du så et ikon nede ved uret - "sikker fjernelse af hardware" ?
Hvis ja, kan du så se disken i Diskåndtering ?
H-klik på dDenne Computer, klik på Administrer, klik på Diskhåndtering i venstre side.
Får du den nu vist i højre side, sammen med din nuværende harddisk, cd/dvd-drev?
Avatar billede csfreak Nybegynder
17. marts 2009 - 19:39 #2
I disken sidder sådan en lille USB-indgang, og her sættes den lille ende af kablet ind. Den går så over i en normal USB 2.0 som er sat i PC'en, ud fra den går der endnu en ledning som deler sig i hhv. en USB hun og han, i normal størrelse.

Der er ikke noget med "sikker fjernelse af hardware", og det er heller ikke muligt at se den i diskhåndtering.
Det er meget underligt, da lyset i den virker og den fint opfanger at der er sat noget hardware i, men ikke kan installere hardwaren.
Avatar billede haverslev Novice
17. marts 2009 - 19:47 #3
Hvis ikke der er en extern strømforsyning med til den, så skal den højst sansynlig have strøm igennem et af de USB stik du nævner - så prøv lige at særre et af de stik i USB også
"Den går så over i en normal USB 2.0 som er sat i PC'en, ud fra den går der endnu en ledning som deler sig i hhv. en USB hun og han, i normal størrelse."
Avatar billede csfreak Nybegynder
17. marts 2009 - 19:51 #4
Har prøvet at sætte begge usb-stik i computeren samtidig og diverse kombinationer, men den kommer ikke frem.. Kun vinduet med "Der blev fundet en ny hardware", klik for at installere driver, osv. osv.
Avatar billede haverslev Novice
17. marts 2009 - 20:12 #5
Har du selv installeret Vista 64bit på maskinen ?
er det en Vista med SP1 og fuldt opdateret via update ?

Hvis du selv har installeret vista, har du så husket at installere chipset osv fra Zeptos hjemmeside?
ftp://ftp.zepto.dk/Notebooks/Nox_A15/Drivers/Vista/64bit/
Avatar billede csfreak Nybegynder
17. marts 2009 - 20:16 #6
Vista var installeret da jeg modtog maskinen, og har installeret alle drivers fra driver CD'en. Kan dog godt prøve at installere chipset igen, men tvivler på det vil hjælpe. Desværre.
Avatar billede haverslev Novice
17. marts 2009 - 20:18 #7
Hvis chipsettet er installeret, så skulle det nu være OK
Har du prøvet den externe i en anden pc?
Hvis aj, hvad er så resultatet ?
Avatar billede csfreak Nybegynder
17. marts 2009 - 20:23 #8
Ja har prøvet på en stationær med windows XP. Det var egentlig nogenlunde det samme som her, den finder hardwaren men intet dukker op i denne computer samt den kan ikke installere hardwaren.
Avatar billede haverslev Novice
17. marts 2009 - 20:31 #9
Hmm, kan du se om den harddisk sidder rigtigt i den harddisk boks?
Ellers må du ringe til Zepto imorgen og forklare dem problemet
http://www.zepto.dk/Information/Contact.aspx
Avatar billede csfreak Nybegynder
17. marts 2009 - 20:36 #10
Den var åben før jeg satte den til, og det var blot en stor chip der sad deri, så jeg blev lidt usikker på om det nu virkelig var harddisken, eller de havde glemt at sende den med. Men på chippen sad der en blå diode, og den lyser op når man plugger den i computeren.

Men ja, sidste udvej må være at ringe til Zepto.
Tak for hjælpen!
Er lidt usikker omkring point-uddeling, det er længe siden jeg har været herinde. Vil du lægge et svar?
Avatar billede haverslev Novice
17. marts 2009 - 20:53 #11
Øhh, vi er vel enige om at det er en "normal" sata harddisk der er i den?

Og IKKE en SSD disk som vist her.
(for så er det vist ikke den fra din 6625WD, mener ikke de blev leveret med SSD:
http://www.proshop.dk/showproduct.aspx?prodid=138873
Avatar billede csfreak Nybegynder
17. marts 2009 - 21:42 #12
Tog lige nogle billeder af den, når jeg skruede skruerne ud i enden og tog enden ud. På enden sidder der denne chip.
Her er billederne:
http://img6.imageshack.us/gal.php?g=sany0002b.jpg

Min hjerne fortæller mig at det ikke er en harddisk, og at Zepto har glemt at sende den med. Men jeg ved selvfølgelig ikke hvordan en HDD fra en bærbar ser ud. Kan du fortælle mig om jeg har ret?
Avatar billede haverslev Novice
17. marts 2009 - 21:53 #13
Der er INGEN harddisk i den - det du har der er blot elektroniken
til at styre harddisken med og give strøm osv..
Nu har du ikke taget et billiede fra indersiden af printet, men der skulle gerne være et stik, hvori du kan sætte din harddisk

Her er lige et billede af en SATA disk og som du kan se, så skal de 2 kabler der stikker ud af den, erstattes med de stik fra printet`s bagside
http://www.boegebjerg.dk/lars/sata.htm
Avatar billede csfreak Nybegynder
17. marts 2009 - 21:58 #14
Yes, det kan jeg godt se nu. Sikke et tidsspilde, tusind tak for hjælpen og for din tid! Nu må jeg ringe og råbe lidt af Zepto.

Endnu engang tak, læg et svar så du kan få dine point!
Avatar billede haverslev Novice
17. marts 2009 - 22:06 #15
Ja giv dem blot en skideballe - nu er problemet måske at finde din "gamle" harddisk.

Du lukker spørgsmålet ved at sætte flueben i "Accepter dette svar" ud for svaret, og klikke på "Accepter svar og afgiv point" nederst.  :-)