Avatar billede salttoft Nybegynder
16. marts 2009 - 21:15 Der er 11 kommentarer

Installation af Windows XP på Vista PC

Hej jeg har en Dell PC med 2 SATA HDD som giver mig problemer når jeg nu vil installere Windows XP - hjælp!

Jeg har Vista installeret på pc'en, men da jeg ikke har en aktiveringsnøgle vil jeg i stedet installere Windows XP professional. Jeg starter op med CD i drevet og kører installationen. Når jeg så kommer til at skulle vælge hvilken partition jeg vil installere på, står bare følgende:

Ukendt disk
(Der er ingen disk i dette drev)

Ukendt disk
(Der er ingen disk i dette drev)

Ukendt disk
(Der er ingen disk i dette drev)

Ukendt disk
(Der er ingen disk i dette drev)

Når jeg så kører ned med pilen for at vælge en partition, går den bare direkte i blå skærm og skriver:

Der er fundet en fejl, og Windows er blevet lukket ned for at forhindre beskadigelse af computeren. Fejlen skyldes muligvis følgende fil: setupdd.sys

FAGE_FAULT_IN_NONPAGED_AREA

Er der nogen som ved hvad jeg skal gøre for at få Windows XP installationen i gang?

På forhånd tak,

Salttoft
Avatar billede pilfinger Nybegynder
16. marts 2009 - 21:43 #1
Har hørt om problemet fra andre. et forslag kunne være at lade den gendane vista fra gendandelses partitionen og så få fat i et program ala patition magic som kan myrde vista helt og så se om ikke du kan få xp op at køre derfra ??
Avatar billede avler Nybegynder
16. marts 2009 - 21:47 #2
Avatar billede salttoft Nybegynder
16. marts 2009 - 22:11 #3
Hej avler,

Jeg har kigget på linket, og fundet frem til siden:

www.viaarena.com

Men jeg skal vælge en af følgende drivere - og det forstår jeg ikke?
http://www.viaarena.com/default.aspx?PageID=2&OSID=36&CatID=2920

Kan du hjælpe mig med hvad forskellen er?

På forhånd tak,

Salttoft
Avatar billede avler Nybegynder
16. marts 2009 - 22:33 #4
Hvad hedder din dell, eller bundkortet
Avatar billede salttoft Nybegynder
16. marts 2009 - 22:46 #5
Hej Pilfinger,

Jeg kan sagtens køre/opstarte Vista, men skal det her Partition Magic køres inde fra Windows?

Jeg forstår ikke din besked: "lade den gendane vista fra gendandelses partitionen"

Hvornår/hvordan myrder jeg Vista?

Det her program ser ud til at være fra Symantec, og det koster 599,- er der en billigere løsning?

På forhånd tak,

Salttoft
Avatar billede salttoft Nybegynder
16. marts 2009 - 22:50 #6
Hej igen avler,

Computeren er en Dell Dimension 9150 Viiv
17. marts 2009 - 06:59 #8
<pilfinger>: Det du skriver der [d. 16. marts 2009 kl. 21:43:24] er vist noget vrøvl !?!

<salttoft>: Det er 'SATA' helvedet *S* der skal fixes. Som <avler> skriver [d. 16. marts 2009 kl. 22:58:55] ...

Generelt:
http://www.eksperten.dk/artikler/1104
17. marts 2009 - 07:00 #9
Forresten - check i BIOS om der under Harddisk / SATA ka' vælges noget ála [Kompatible] ???
Avatar billede Jensen DK Novice
17. marts 2009 - 07:57 #10
Det er muligt at du kan løse installationer med denne mulighed.
Prøv at gå i BIOS og se om der står AHCI under menuen "Advanced" hvis der er, så prøv at disable den, så vil XP skiven finde harddisken, hvis du har mindst SP2 installeret.
Avatar billede salttoft Nybegynder
21. marts 2009 - 23:45 #11
Hej og tak for svarene, jeg har prøvet med jeres link til en RAID driver, jeg skal lige have fundet ud af hvad jeg gør når jeg ikke har et floppy A-drev, men ellers tror jeg at jeg kommer videre herfra - mange tak for alle svar og indlæg!