Avatar billede regnbuen Nybegynder
15. marts 2009 - 15:59 Der er 5 kommentarer og
1 løsning

Fejl ved opstart - X-ONE NOTEBOOK

Hej Eksperten :)

Min X-ONE NOTEBOOK (bærbar computer) havde stået stille i et stykke tid, og da jeg kom over til den, var den frosset, så jeg lukkede den og startede op igen. Men lige fra jeg tændte siger den sådan en mærkelig klik-lyd - som en cd, der ikke kan indlæses - men der er ingen cd i computeren, så det må være fra harddisken?

Efter noget tid, kommer der en sort skærm og der står:

SiS191 UNDI, PXE-2.1
Copyright (C) 2003-2006 SiS Corporation

SiS191 PXE BootROM v1.3 Use BEV/BBS

CLIENT MAC ADDR: 00 90 F5 6F A 00 GUID: 0090F56FAF00-0000-0000-000000000000

PXE-MOF- Exiting SiS191 PXE BootROM.

SiS191 UNDI, PXE-2.1
Copyright (C) 2003-2006 SiS Corporation
_

Efter endnu mere tid skifter skærmen, og der står så:

SiS191 UNDI, PXE-2.1
Copyright (C) 2003-2006 SiS Corporation

SiS191 PXE BootROM v1.3 Use BEV/BBS
PXE-E61: Media tets failure, check cable
PXE-MOF: Exiting SiS191 PXE BootROM.

SiS191 UNDI, PXE-2.1
Copyright (C) 2003-2006 SiS Corporation

Jeg aner ikke hvad der er galt!
200 point for svar :)
Avatar billede aners Nybegynder
15. marts 2009 - 16:03 #1
Det er jo ikke ligefrem den store debug-info man får, men "klik-lyden" taget i betragtning (og det faktum at du aldrig når videre end div. bios-beskeder) kunne jeg forestille mig at systemdisken er gået i smadder.

Prøv at sætte en bootable cd/dvd-rom i og se om den vil starte, vil den det, kan du efterfølgende forsøge med en anden disk.

PXE-boot er boot via netværk, hvilket jeg tvivler på du gør brug af, se derfor bort fra denne "fejl"-besked.

Held og lykke
Avatar billede regnbuen Nybegynder
15. marts 2009 - 16:08 #2
Hej Aners.

Bootable cd/dvd-rom, nu er jeg ikke den største computernørd ;)
Er det den der står Windows Vista Home Basic på? Der er ikke en der hedder boot-cd eller sådan noget :)

Tak på forhånd :)
Avatar billede aners Nybegynder
15. marts 2009 - 16:14 #3
Hej 'regnbuen',

Ja, for eksempel en Windows cd-rom (original, eller kopi med bootsector).
Avatar billede regnbuen Nybegynder
15. marts 2009 - 16:20 #4
Okay, den starter op med den - og går ind i en menu der installerer Windows påny - hvis man gør det, sletter den så filerne på harddisken?
Avatar billede aners Nybegynder
15. marts 2009 - 19:22 #5
Det kommer an på om du overhovedet kan tilgå disken.

Hvis du vælger at installere Windows på ny, vil du inden installationens start blive bedt om at svare på om du vil formatere partitionen, eller installere på den eksisterende partition.

I tilfælde af at du vælger installere Windows igen, vil du blive bedt om at angive en sti til installation, som er forskellig fra din nuværende installation (som typisk er C:\Windows\).

Hvis Windows installationen brokker sig over at den ingen disk har fundet, er der 2 muligheder:

- Hardware-fejl, f.eks. defekt disk.
- Manglende controllerdrivere (f.eks. manglende SATA-drivere på cden)

Held og lykke
Avatar billede Pallepro Nybegynder
18. marts 2009 - 11:05 #6
En god idé ville være at kontakte din forhandler som så ville kunne finde frem til hvem der har servicen på den.