Avatar billede c3-rp Nybegynder
12. marts 2009 - 14:33 Der er 3 kommentarer og
1 løsning

PCI SATA controller ydelse vs. pris

Jeg kan se på edbpriser (http://edbpriser.dk/Products/Showsubcategory.asp?ID=19) at der er stor forskel på priserne på controllers.

Jeg står overfor at skulle købe en controller til min virksomheds ene fil-server. Trafikken er begrænset, så ville jeg kunne klare mig med det billigste alternativ derinde? På fil-serveren opholder sig kun ganske få større applikationer, ellers er det mest dokumenter, udkast til hjemmesider og andre småfiler.

Spørgsmålet er egentligt - er det penge ud af vinduet, selvom det kun er 100,-, at købe en billig controller?
Avatar billede c3-rp Nybegynder
12. marts 2009 - 14:39 #1
Lige for at specificere, så ligger det primære fokusområde nok på de små filer jeg omtaler. De bliver ofte åbnet, oprettet osv. Vi vil selvfølgelig ikke risikere at sådan noget tvinger controlleren i knæ. Så hellere give de 900,- mere for en stabil løsning.
Avatar billede lars_computerworld Seniormester
12. marts 2009 - 20:31 #2
Hvis du bare skal styre en disk via SATA så burde det ene vel være lige så godt som det andet. Det komplicerede kommer når vi taler RAID-setups. Så begynder prisen at kravle op fordi controllerne får egen processor og hukommelse - for at aflaste cpu´en i maskinen.

Burder fil-serveren ikke køre en eller anden form for RAID? 5 el. 1+0 f.eks.
Avatar billede c3-rp Nybegynder
12. marts 2009 - 23:42 #3
Okay, så det er dér forskellen ligger.

Jo, den skal sættes "rigtig" op. Vi vil køre RAID 1 vha. 2x WD 250 GB SATA diske til styresystemet. Controlleren skal kun bruges til 1x WD 1 TB SATA disk, som vil være firmaets datadisk hvor alle interne dokumenter/kampagner osv. opbevares. Denne disk kører en remote-backup hver nat til en server et sted i Danmark. Ideen med at den skal være alene, er at vi kan skifte den ud uden at det berører selve styresystemet.

Tak for dit feedback :) Vil du smide et svar, så skal jeg kreditere dig retfærdigt.
Avatar billede lars_computerworld Seniormester
20. marts 2009 - 23:00 #4
Selv tak. Så fik jeg husket at svare.