Avatar billede oehre Nybegynder
12. marts 2009 - 13:38 Der er 5 kommentarer og
1 løsning

Afhængighed mellem Drop Down Bokse (Controls)

Situationen er denne:

Jeg har to drop-down bokse / controls i et excel-ark. Den ene rummer regioner, den anden en under-deling af regionerne.

Som det er nu, der er de to bokse ikke gjort afhængige af hinanden. Dvs.: Man kan vælge en underregion, der ikke passer med den region, man har valgt, og det er et problem.

Hvordan kan man gøre under-regionen afhængig af det valg man allerede har truffet på regionalt niveau?

BR/Ø
Avatar billede supertekst Ekspert
12. marts 2009 - 14:01 #1
Hvilke slags controls - via kontrolelementer eller userform?
Avatar billede be_nice Juniormester
12. marts 2009 - 14:02 #2
Du kan gøre dette ved at lave "lister" med dine regioner og så lade valg af 1. boks give mulighederne i 2. boks.
Jeg har sakset et gammelt eksempel hvor der i A1 skal vælges Kaffe, The eller Vand og i B1 skal man så kunne vælge versionen - så på flg.:
F.eks.:
D1 = Sort
D2 = Med mælk
D3 = Med sukker
Marker de 3 celler, og navngiv dem Kaffe ( Skrives til venstre for formel-linjen)
D4 = Alm.
D5 = Med Mælk
D6 = Med sukker
Marker de 3 celler, og navngiv dem The
D7 = Cola
D8 = Dansk vand
Marker de 2 celler, og navngiv dem Vand
Stil dig nu i B2 og under Data -> Datavalidering -> Tillad liste -> Under "Kilde" skriver du følgende: =HVIS(A1="Kaffe";Kaffe;HVIS(A1="The";The;HVIS(A1="Vand";Vand)))
/Be_Nice
Avatar billede oehre Nybegynder
17. marts 2009 - 09:23 #3
Jeg har været på farten de seneste par dage og har ikke lige haft tiden til at prøve forslaget af. Det smager dog lidt af fugl.

Umiddelbart kan jeg dog se et mindre problem i eksemplet i og med at jeg bruger et kontrol-element uden brug af form, hvor det skitserede eksempel bruger datavalidering. Men logikken er helt på prikken.

Avatar billede oehre Nybegynder
31. marts 2009 - 10:53 #4
Kan ikke umiddelbart få eksemplet til at virke efter hensigten. Jeg har nok ikke været helt præcis til at beskrive det jeg vil. Jeg vil bakse lidt med det og vende tilbage med mere klar tale.
Avatar billede oehre Nybegynder
22. april 2009 - 10:45 #5
Jeg har selv kommet frem til en løsning på problemstillingen - ikke den flottest løsning, men en der virker efter hensigten.

Tak for inputs.

Avatar billede be_nice Juniormester
22. april 2009 - 20:15 #6
Godt at høre at du fandt en løsning - normalt nævner man denne når man lukker et spøgsmål, så andre evt. kunne få gavn af denne.
/Be_Nice