Avatar billede krydset Nybegynder
10. marts 2009 - 18:49 Der er 6 kommentarer og
1 løsning

2 routere på et netværk

hejsa. Ude på arbejdet har de i IKKE trådløa router lad os kalde den R1 Så har de for nyligt indkøbt en wireless lad os kalde den R2

R1 er tilsluttet til internettet via tdc adsl modem som sidder i wan porten på R1 og router signalet ud til de 2 pc'er der står på kontoret

R2 er så tilsluttet i R1 i port 4 og sat ind i frokoststuen via et 30 M net kabel

Det er så meningen at bossen skal kunne fange netværket hjemme i hans stue og dermed kunne gå på nettet, men det går ikke helt efter planen da R2 ikke har forbindelse til nettet. Kan man på nogen måde få de 2 routere til og snakke sammen så begge har hul til internettet

Mvh Thomas L
Avatar billede og54 Nybegynder
10. marts 2009 - 19:58 #1
Hej Thomas

Det skulle være en smal sag. Der er intet i det, som taler imod at det kan lade sig gøre. 30 m ledning er ok, og R2 i R1's LAN udgang er fint.

Jeg tror måske at det der kunne være problemet kunne være følgende: Hvis R2 er en trådløs router (og ikke et trådløst accesspunkt) og hvis der ikke er ændret i standardkonfigurationerne på R1 og R2, så kunne de måske begge køre i 192.168.1.X området for IP-adresser. Det vil sige at R2 - hvis den (mest sandsynligt) står til at modtage DHCP fra R1 - ville få en 192.168.1.X adresse på WAN siden og samtidig ville den også tildele en 192.168.1.X adresse til din trådløse pc når du logger den på. Det ville den ved nærmere eftertanke ikke synes er så smart. Du kan ikke have samme IP område på begge sider af en router.
Løsningen er at ændre området for hvad enten R1 eller R2 giver fra sig, fx (en af dem!) til at give 192.168.2.x i stedet.

Den anden ting er - jeg ved ikke hvor langt der er til bossens stue, men trådløst netværk rækker ikke mere end et par rum...
Avatar billede krydset Nybegynder
10. marts 2009 - 20:09 #2
jeg har haft min router ude og teste med, og der kunne den fint trække de 35 m der er fra winduet i frokost stuen og hen til bossens vindue hvor hans wireless modtager også er i vinduet så det er ikke et problem. Problemet er bare og få begge 2 routere til nettet
Avatar billede krydset Nybegynder
10. marts 2009 - 20:19 #3
men jeg prøver det du har skrevet og vender tilbage i morgen, hold lige øje med tråden :)
Avatar billede jonah.hex Nybegynder
10. marts 2009 - 23:49 #4
den router ikke, med mindre du har mange offentlige IPer, der er tale om NAT
hvorfor kalder du dem R1, hvis ikke de hedder det
Avatar billede krydset Nybegynder
11. marts 2009 - 06:35 #5
tjaaa hvad skulle jeg ellers kalde dem der er jo 2 routere, det var bare for i kunne finde rundt i det :-D
Avatar billede krydset Nybegynder
28. oktober 2009 - 14:56 #6
lukker her
Avatar billede krydset Nybegynder
28. oktober 2009 - 14:57 #7
.