Avatar billede og54 Nybegynder
10. marts 2009 - 10:11 Der er 3 kommentarer og
2 løsninger

Kender nogen et godt USB netkort ?

Jeg skal have en del stationære pc'er på et trådløst net i en boligforening. Jeg har foreløbig prøvet Asus WL-167G, Asus WLAN USB dongle, Linksys Wireless-G RangePlus, SMC EZ Connect (samt i øvrigt også et Asus PCI kort) og sammenlignet dem med et Intel Wireless 2200 kort (standard kort i mange bærbare PC'er) ved hjælp af Network Stumbler.
I forhold til Intel-kortet fandt USB-kortene kun en 1/3 til 1/4 af de tilgængelige netpunkter, og signal/støjforholdet var væsenligt dårligere (typisk 10 dB) på dem der rent faktisk kom op. Det er for dårligt til at bruge til noget hvis det skal række længere end indenfor samme rum.
Det er ikke PC afhængigt (prøvet på flere XP maskiner, både stationære og bærbare) med samme resultat.

Er der nogen der har erfaringer med USB netkort og kender et der har bedre specifikationer?
Avatar billede thov Forsker
10. marts 2009 - 10:53 #1
Ingen USB adaptere slår bærbares indbyggede netværk, desværre :-(

Men her på matriklen, kan en Linksys WUSB300N 'se' netværket hos genboen - det kan hverken Asus'en eller SMC'en (de finder kun naboerne).
Generelt har draft-n (802.11n) også større rækkevidde end 802.11g, og så er de jo heldigvis bagudkompatible :-)
Avatar billede johnstigers Seniormester
10. marts 2009 - 20:18 #2
Her er det omvendt.
smcwusb-g (USB stick) finder flere netværk end det indbyggede i min Asus Note.
Avatar billede og54 Nybegynder
11. marts 2009 - 11:56 #3
Super, tak for det. Som jeg har forstået det, kan jeg først give jer point når jeg I har sendt svaret som svar, ikke? Så læg dog endelig svarene som svar!
;-)Tak
Avatar billede thov Forsker
11. marts 2009 - 12:44 #4
Mine tre laptops er alle bedre end de andre USB adaptere jeg har haft fingrene i :-)
Og så kender jeg til to Lenovo'er, som kun kunne 'se' routeren, når de befandt sig i samme lokale - elendige svagpi***** :-(
Avatar billede johnstigers Seniormester
11. marts 2009 - 14:37 #5
:)