Avatar billede mc_goblen Praktikant
10. marts 2009 - 08:55 Der er 3 kommentarer og
1 løsning

Bedste RAID setup til HyperV

Hej!

Jeg har en 2008 server som skal køre HyperV.

I serveren sidder 4 x 146GB diske 15K omdrejninger.

Hvordan vil i anbefale at jeg opsætter mit RAID?

Jeg havde overvejet den kedelige hvor jeg laver 2 drev med mirror.

C: Systersystem - 146 GB Mirror
D: Disk til de virtuelle systemet - 146 GB Mirror.

Eller ville det være bedre at RAID 1+0? Tænkte bare at der var noget ide i at ligge styresystem og de virtuelle systemet på hver sin disk...
Avatar billede bufferzone Praktikant
10. marts 2009 - 09:01 #1
4 diske er i mine øjne lige i underkanten, men hvis du kun har 4, så er det raid 1+0 du bør gå efter, det giver både hastighed og sikkerhed.

I idealsituationen ville jeg have et raid 1+0 med 2 til 4 diske til hyperV og et andet raid 1+0 med 6 til 10 diske til de virtuelle maskiner. Naturligvis med hvert raid på hver sin controller
Avatar billede bufferzone Praktikant
10. marts 2009 - 09:03 #2
husk at det mindste raid 1+0 kræver 4 diske, ellers er det enten raid 1 eller raid 0 og hvilket du vælger afhænger af om du vægter sikkerhed eller hastighed, du får ikke begge med kun 2 diske
Avatar billede mc_goblen Praktikant
10. marts 2009 - 09:18 #3
Hej Bufferzone
Tak for dit input.

Jeg havde som sagt godt overvejet 1+0 for både at få striping og mirroring - men jeg tænkte at der også kunne være noget logik i at få Windows 2008 til at køre på sin egen disk - og altså ikke ligge det på den stripede disk sammen med de virtuelle images.

Men du holder altså stadig på 1+0?
Avatar billede bufferzone Praktikant
10. marts 2009 - 09:33 #4
det kommer jo an på hvad du vil. Raid 1+0 kræver et lige  antal diske. man kunne argumenterer for at dine virtuelle maskiner er de vigtigste, hvorfor du kunne have hyperV på en disk og så lave raid 1+0 med 4 diske til de virtuelle.

fordelen ved 1+0 er at det både giver sikkerhed og hastighed. Går du kun efter hastighed forøger du samtidig risikoen fordi du nu er afhængig af flere diske

Jeg holder stadig på 1+0 mindst til de virtuelle og om det også skal være til hyperV afhænger af hvor hurtigt du har brug for at være oppe ved nedbrude samt om du har behov for at nedbrud kun sker meget sjældent.

Husk i denne sammenhæng også andre vigtige ting som UPS, køling og transient sikring (der normalt er indbygget i UPS)