Avatar billede Karissa Nybegynder
09. marts 2009 - 17:04 Der er 5 kommentarer

Spontan forvrængning og misfarvning af billeder

Hej med jer!

Vi har fået det problem, at nogle af vores billeder på vores computere er begyndt at misfarves og forvrænges fuldstændig.
Se et eksempel på dette link: http://kyllingborghus.dk/DSC00022.JPG
Der synes ikke at være nogen logik i, hvilke billeder, det går ud over - de er taget med forskellige kameraer, og vises på forskellige computere. Nogle af billederne er blevet flyttet mellem computerne med et usb stick.
Virusscanninger viser intet.
Hvis I kunne give mig en idé til, hvad der kan være i vejen, så kan jeg selv gå videre med problemet.
Avatar billede hearnz Nybegynder
09. marts 2009 - 17:07 #1
er det kun billeder der er flyttet med usb stick det går ud over?
Avatar billede Karissa Nybegynder
09. marts 2009 - 17:15 #2
Ja, med stor sandsynlighed - men det har ikke været det samme usb stick der har været brugt. (Men de er alle af mærket Kingston.)

Det skal også siges, vi bruger Picasa som billedbehandlingsprogram, og at det var der, problemet opstod første gang. Vi kunne direkte overvære billederne blive deformeret.
Men på en anden computer er det nu også sket, og på den bruges der ikke Picasa. (Men billederne havde ligget på føromtalte usb stick forinden).
Avatar billede hearnz Nybegynder
09. marts 2009 - 18:03 #3
Ligemeget hvad lyder/ser det meget underligt ud. Har aldrig set noget lignende.

Husker du at "ejecte" din usb stick før du tager den ud af usb porten?

Hvis man glemmer det kan man risikere at den ikke har fået skrevet data færdig og derfor mangler der måske noget i billederne.

Du siger i kunne overvære det? hvordan? skete det af sig selv imens i havde billederne åbne i programmet eller hvad? :)
Avatar billede Karissa Nybegynder
09. marts 2009 - 18:15 #4
Skummelt.

Nej, det har jeg egentlig aldrig brugt. Det er faktisk et okay bud - det vil jeg lige se, om det gør en forskel. Det er bare så svært at undersøge, fordi det virker så tilfældigt.

Tja, nu så jeg det desværre ikke selv, men det gjorde en .. mindre computer-kyndig person, men så vidt jeg kunne forstå, så var det mens hun redigerede billeder i Picasa - også mens hun så på sådan et gitter af billeder, så bliver de et for et deformeret, men ikke alle, kun nogle tilfældige. Men det stemmer jo så ikke så godt med usb-teorien.

Er virus udelukket?
Avatar billede hearnz Nybegynder
09. marts 2009 - 18:54 #5
virus er aldrig udelukket :) men højst usandsynlig vil jeg mene.

Kan ikke svare dig på hvordan de er blevet sådan, men det kunne da virke som om det er programmet der har gjort det siden det skete imens hun bare kiggede på et gitter af billeder.

Det er svært at svare på, men skift eventuelt til et andet billedbehandlingsprogram og husk at ejecte og se om det hjælper dig noget.