Avatar billede ezistenx Nybegynder
04. juli 2001 - 21:10 Der er 23 kommentarer og
1 løsning

Problemer med spil!!!

Jeg har store problemer med forskellige spil..!
Og jeg forstår det virkelig ik, eftersom jeg har en (syntes jeg selv) ret hurtig com.

Jeg følgende:

asus k7m bundkort
amd athlon 650 Mhz
350 Mb sd pc 100 ram
GeForce 2 mx400 pro 64 mb grafikkort
Ibm 21 gb harddisk 7200 rpm
350 W strømforsyning
Win98/winMe

Det passer perfekt sammen, og virker umiddelbart fejlfrit, og alt kører ret hurtigt, bare ik mine spil! F. eks citizen kabuto, Swat3, operation flashpoint og mange andre, kan den ik klare, men halflife, diablo1/2 og Unreal T, kører den perfekt!

I nogle spil, hacker den simpelthen helt vildt, og i andre går det bare overdrevet langsomt..!

I f.eks citizen er minimum krav 350 mhz og 64 mb ram, og 3d kort, og jeg har mere end det dobbelte...
Nogen der ved hvad problemet kan være?!
Avatar billede bbs Nybegynder
04. juli 2001 - 21:23 #1
Hvor lang tid siden er det at du har formateret?
Avatar billede ezistenx Nybegynder
04. juli 2001 - 21:50 #2
Ik så lang tid siden....

Har næsten lige installeret win 98...
Avatar billede ezistenx Nybegynder
04. juli 2001 - 21:50 #3
Prøver forresten også at opdatere min bios for at se om det bliver bedre, men hvad fanden gør jeg?
Avatar billede bergeren Nybegynder
04. juli 2001 - 23:21 #4
Prøvat skifte til de nyeste drivere på din grafik kort, det hjalp meget på mit Radeon at opdatere driverne
Avatar billede bergeren Nybegynder
04. juli 2001 - 23:22 #5
Eller lav din MX kort om tilet Quadro
Avatar billede morten_b Nybegynder
05. juli 2001 - 00:57 #6
Du behøver ikke investere i nyt grafikkort, mit GeForce2 MX kører glimrende og det er kun et 32MB.

Forsøg først med drivere, hent de nyeste til dit grafikkort og prøv også med Detonator-driverne hvis du får bedre resultat med dem. Prøv også at skifte mellem OpenGL og Direct3D, nogen kører det ene bedre end det andet.

Hvis det ikke virker, så prøv at kigge på eventuelle programmer du har liggende i baggrunden og som kunne tage ressourcer fra din computer. Læg også mærke til om \"hakkerne\" kommer når enten harddisk eller CD-rom spinner op, i så fald kan det være at du skal sætte den til ikke at spinne ned så hurtigt. Mht. til CD-ROM drevet kan man sagtens få problemer med at det er for langsomt til at komme op i fart og derved får spillet til at gå i stå hver gang der skal hentes fra CD\'en. Dette kommer især ved billige hurtige drev (mit 40x Delta-drev var håbløst).

Du har meget RAM så med mindre det er i stykker (prøv evt. at låne noget andet af en kammerat) burde der ikke være noget problem der.

Prøv at \"rydde op\" på computeren, f.eks. ved defragmentering eller lignende. Burde ikke være det store hvis du lige har formateret, men det skader jo ikke at prøve.

Temperaturen kan også være et problem ved især Athlon og den store strømforsyning. Installer et monitor-program og hold øje med temperaturen.

Husk også altid at opdatere spillene til nyeste version, da der ofte er kompabilitetsproblemer lige når et spil kommer ud.

Hvis intet fra denne smøre hjælper, så prøv om du kan lokalisere problemet noget mere. Hvad har de spil der ikke fungerer tilfældes osv. Det gør det nemmere at finde problemet.
Avatar billede bergeren Nybegynder
05. juli 2001 - 11:54 #7
Prøv at skifte tl Nvidias detonator drivere, Wis du ikke kn finde dem på nettet så køb comp. bladet Incite pcgames, der ligger de på.      Har du haft dit kort overclocket??????

Er din processor over clocket???

Har du noget siddende i PCI slot1????? Wis du har det så fjern det og prøv at se hvordan det virker.

Deler dit graffik kort IRQ med noget???? Det må det ikke.

Wad er temperaturen på din processor nå du spiller????
Den skal helst kun være 45-50 Max, Køb en ny køler.
EVN.    http://www.edbpriser.dk/hardware/hardware-top10.asp?ID=1724697893

Den er til en 1.5 GH, så den skulle nok kunne holde din 650 kold.
Har du directX 8????? Wis ikke så skynd dig at læge den ind, det kunne hjælpe.

Wis opløsningen i dine dine spil står på 12xx X xxxx
så flyt den ned til 1152 X xxxx.

/Bergeren
Avatar billede ezistenx Nybegynder
05. juli 2001 - 12:00 #8
Ok....

Jeg har lige købt mit geforce 2 kort, istedet for mit gamle vodoo3 2000 kort, da jeg troede det var der den var gal!!! Men det hjalp bare ik :(

Ok, spil der kører med openGl kører perfekt:

halflife, soldier of fortune osv...

Nogle spil, de fleste, der kører directX, kører af shit! Men jeg har prøvet både directx7 og flere forskellige versioner af 8´eren...
Jeg har også prøvet med den nyeste detonator, detonator 7.xx serien (den nyeste af slagsen)
Og driverne der fulgte med til mit grafikkort...

Bergeren>> Hvad mener du med tilet quadro??

Eftersom jeg har så mange ram, og biosen finder dem, er det nok ik alle der fejler noget, så det burde da virke, men jeg kan prøve at bytte!!

Avatar billede ezistenx Nybegynder
05. juli 2001 - 12:04 #9
Min temperatur på cpu´en er rigtig god...
har brugt et program til at måle dette!!!

Jeg har en GIGA køler, og to blæsere på der kan køle cpu´er ned der kører med over en giga hertz!!! Så hvis jeg overclocket skulle det heller ik være noget problem... Men det har jeg ik!! Jeg har heller ik overclocket mit grafikkort...

Og strømmen til alle andre ting fungerer også fint nok!
Avatar billede ezistenx Nybegynder
05. juli 2001 - 12:09 #10
Det ser ik ud som om den deler irq´en med nogle andre ting!

I mine pci porte sidder der lydkort (soundblaser 16 pro) og et netkort (realtek 10/100 Mb)

Opløsningen i mine spil står på 640X480-800X600-1024X768... Jeg kan ik køre højere opløsning pga min skærm! Det er forresten en gammel ibm p50 15\" skærm!!!! Kan det være problemet?
Avatar billede ezistenx Nybegynder
05. juli 2001 - 12:13 #11
Øhm.... i spillene, gør den følgende:

I starten af et spil fungerer den f. eks 100% optimalt! Efter jeg kommer videre ind i spillet begynder den at gå langsommere og langsommere!!!
Og til sidst så langsomt så det er uspilleligt..
Det sker efter ca 2 min!

At tage forskellige grafik features fra og til, er fuldstændig ligemeget!!! Om jeg har Høj i alle grafik ting i spillet og grafikken i spillet er RIGTIG god, eller om jeg har ingen, eller lav grafik, gør ingen forskel på hastigheden i spillet! Kun grafikmæssigt, og det virker ik som om det grafikken der fejler noget!
Avatar billede ezistenx Nybegynder
05. juli 2001 - 12:15 #12
Jeg tror ik det har noget med styresystem at gøre, men en hardware fejl!!! Hvordan fanden tester jeg det?!  plz hjælp
Avatar billede morten_b Nybegynder
05. juli 2001 - 14:36 #13
Hvis det er noget der kommer efter et stykke tid, vil jeg altså igen pege på RAM\'en!

Den bliver langsomt fyldt op og hvis den ikke fungerer ordentligt kan den skabe de problemer du nævner. Prøv at låne noget hos en ven!
Avatar billede ezistenx Nybegynder
05. juli 2001 - 20:02 #14
Ok... jeg prøver!! Har mulighed for at gøre det snart!!!
Avatar billede jj2 Nybegynder
06. juli 2001 - 05:31 #15
>>ezistenx

-Når en computer køre langsom skyldes det ofte spild af tid på:

1. -Logisk paradokser i regristrerings-databsen. -Computeren søger efter links eller TSR-programmer som ikke længere findes på HDD. -Brug Regclean41 til at rense ud mindst en gang efter hver kold start. -Forsæt indtil regclean41 ikke kan finde flere fejl.

2. -Fragmenteret HDD. -Det tager tid at flytte læsehovedet fra yderste spor til inderste. -Sæt defrag til at flytte filer så den køre hurtigere. -Brug så scandisk & defrag som de to sidste job før du lukke computeren for sidste gang hver dag.

3. -Sæt din computers \"Typical role\" som \"Netværk server\", hvis du har mere end 32MB ram? -Så afsætte WinXX mere ram som buffer & cache\'er.
-Samme råd opnåes som regel efter en kørsel med Wintune9X.

-Der flere ting man kan gøre alt efter om der er tal om dos- eller windows spil?

Håber det hjælperdig på vej?

MVH
jj2
Avatar billede ezistenx Nybegynder
08. juli 2001 - 14:21 #16
Det er windows spil, tror ik jeg ville have problemer med dos spil, hehe...

Øhm... det med rammene virkede desværre ik..!

Hvordan sætter jeg min com til netværk server?!

Avatar billede ezistenx Nybegynder
08. juli 2001 - 15:38 #17
Kan ik lige ser hvordan det sku virke!!
Avatar billede ezistenx Nybegynder
08. juli 2001 - 20:43 #18
Ingen der tror de ved hvad problemet er?!
Avatar billede jj2 Nybegynder
10. juli 2001 - 19:20 #19
>>ezistenx

Vælg System -> Filsystem -> Harddisk. -Sæt computerens \'Typical role\' som \'Netværksserver\'.

-Med 350MB ram vil det være en fornuftig opsætning.

-Størrelser af windows cache\'er & buffer er ikke umiddelbart synlige.

Har du prøvet at:

1. -Køre Regclean41?

2. -Defragmentere din HDD?

MVH
jj2
Avatar billede ezistenx Nybegynder
11. juli 2001 - 15:43 #20
Har prøvet at sætte den op som netværks server!
Hvordan kører jeg regclean41, hvor får jeg den fra?

Defragmentere burde ik gøre noget, eftersom jeg lige har installeret win...!

Avatar billede jj2 Nybegynder
11. juli 2001 - 20:16 #21
>>ezistenx

Regclean kan muligvis hentes via:
http://ftp.sunet.se/pub3/vendor/microsoft/Softlib/MSLFILES/REGCLEAN.EXE
-Eller den findes som værktøjsprogram på nogle CD\'er som medfølger diverse computer-magasiner.
-Søger du via Gooogle eller AltaVista får du antagelig flere download-muligheder?

-Din HDD er ikke speed-optimal lige efter Windows-installation.
-Instille du defrag til at flytte filer så din computer køre hurtigere?
-Vil den flytte rundt på filerne så dem der bruges mest ligge først.
-Mere avanceret metode går ud på at slette r,s,h-atributter så skjulte filer også flyttes.
-Det er dog altid en god ide at køre diskoprydning før defrag.
-Logger du af og på? -Eller genstarte umiddelbart før kørsel med defrag?
-Så kan du muligvis undgå at swap-filen bliver presset ind mellem dine nytte-filer?

Håber det hjælper?

MVH
jj2
Avatar billede ezistenx Nybegynder
11. juli 2001 - 23:44 #22
Ok... jeg har hentet den og afprøver nu..!
Øhm.. er den ik? ok.. jeg prøver lidt af hvert..
Avatar billede ezistenx Nybegynder
12. juli 2001 - 09:53 #23
øhm... det virkede ik, heller ik defrag!!
Avatar billede ezistenx Nybegynder
18. juli 2001 - 02:02 #24
Uhm.. ok