Avatar billede runeneesgaard Nybegynder
08. marts 2009 - 18:41 Der er 4 kommentarer og
1 løsning

Hvad betyder et X-antal % gray?

Jeg sidder og prøver at lave en tutorial til Illustrator (kan findes her: http://vector.tutsplus.com/illustration/create-an-aperture-style-camera-lens-icon/) og forfatteren af denne referer hele tiden til et vist antal % gray når han skriver hvilken farve man skal bruge (se fx step 1). Hvad skal det sige? Først troede jeg at det var opasiteten han mente, men det kan vidst ikke helt passe.

Er der nogen der kan hjælpe med dette?

På forhåndt tak :)
Avatar billede kringleraket Nybegynder
09. marts 2009 - 10:22 #1
Når han skriver...

-45 degree linear gradient, which has a 100% gray (at 100% stop) to 40% Gray (at 0% stop), and the center slider set at 50%.

...er det ikke bare en farve han beskriver, men en gradient.

Gradienten er lineær, tiltet -45 grader og består af 2 farver: 100% grå (det samme som sort) og en 40% grå.
Slideren med 100% grå skal stå på positionen 100% og den med 40% grå skal stå på 0% (Dette beskriver hvor langt inde på figuren farven begynder).
Center slideren beskriver hvor overgangen imellem de to farver ligger, i dette tilfælde midt imellen, altså på 50%.

Her kan du læse lidt mere om gradient paletten:
http://www.bittbox.com/illustrator/illustrator-quick-tip-faster-gradient-color-adjustments/

Det er faktisk ret nemt at gå til.
Avatar billede runeneesgaard Nybegynder
09. marts 2009 - 18:22 #2
Tak for svaret kringleraket!

Jeg er klar over, at det ikke blot er en farve han beskriver og jeg kender godt til bruge af gradients (sådan da), men tak for forklaringen alligevel :)

Det jeg var i tvivl om var det med x-antal % grays. Men det vil så bare sige, at hvis han fx skriver 40 % gray er det 4 "skridt"  (eksklusive den hvide, som vel må være 0 % gray) på listen med "Grays" i Illustrator?
Avatar billede runeneesgaard Nybegynder
09. marts 2009 - 18:25 #3
Jeg så lige på listen med "Grays" og jeg kan se at den mørkeste af dem er helt sort, altså R: 0 G: 0 B:0, som man ville forvente. Dog er den lyseste R: 242 G: 242 B:242. Burde den ikke være R: 255 G:255 B:255 hvis det skulle give nogen mening?
Avatar billede kringleraket Nybegynder
09. marts 2009 - 19:38 #4
Nej, jeg tror bare han mener K-værdien i CMYK.
Du kan skifte til CMYK i farvepaletten.
Avatar billede runeneesgaard Nybegynder
10. marts 2009 - 00:39 #5
Faktisk var det samme princip jeg prøvede at forklare, men ja, jeg var i RGB mode. Jeg prøvede lige at skifte farve og det giver fin mening hvad du siger :)

Tak for hjælpen.