Avatar billede michael_c Nybegynder
08. marts 2009 - 02:01 Der er 7 kommentarer

konvertering af rgb til cmyk

Er der nogle der ved om der findes en generel formel til at konvertere værdier fra cmyk til rgb.
Jeg har behov for en menu hvor folk kan vælge baggrundsfarve til print, hvorefter jeg vil vise den valgte farve i browseren, der jo som bekendt bruger rgb.

Med venlig hilsen
Michael
Avatar billede Slettet bruger
08. marts 2009 - 06:41 #1
Jeg fandt det her på google, måske kan det hjælpe dig.. :-)

http://forums.tizag.com/showthread.php?t=2456
Avatar billede zips Juniormester
08. marts 2009 - 18:19 #2
Avatar billede olebole Juniormester
10. marts 2009 - 14:06 #3
<ole>

Der er tale om to vidt diamentralt modsatte og usammenlignelige måder at 'lave' farver på, når vi taler RGB og CMYK. Det ene er additiv farveblanding - det andet subtraktiv ditto.

Der findes ikke en formel, som kan oversætte fra RGB til CMYK. Derudover er den trykte CMYK-farve afhængig af en bunke faktorer, såsom papirtype, -overflade og -kvalitet, trykfarven og dens konsistens, trykkemaskinens farvetilførsel, m.m.m.

Det giver absolut ingen mening at vise en print-farve på en tilfældig fru Jensens laptop fra Aldi. I firmaer, der lever af print og DTP, har man et konstant helvede med at holde skærmene kalibreret.

På fru Jensens PC vil der med statsgaranti være dramatisk forskel på en hvilken somhelst CMYK-farve og det tilsvarende trykte resultat. Er der så oven i købet tale om en JavaScript genereret CMYK-farve, vil det være helt til grin.

/mvh
</bole>
Avatar billede trissebasse Nybegynder
11. marts 2009 - 09:59 #4
Tjaeh.. Olebole har ret.
Prøv bare at udskrive hvad som helst du har præsteret billedligt på en printer og du vil blive overordenlig overrasket.

RGB og CMYK er to HELT forskellige farveteorier. CMYK vil derfor ikke kunne præsenteres reelt på en alm. skærm ligegyldigt hvor meget du selv prøver dig frem. Du kan selv synes du har fundet de rigtigt matchende farver... Men det er ikke sikkert "fru Jensen" er enig :-)
Avatar billede olebole Juniormester
11. marts 2009 - 11:10 #5
michael_c >> Udfra det, du skriver, kan man jo regne ud, det ikke er Jer selv, der printer - men prøv at spørge i firmaet, der printer. Jeg er 100% sikker på, I vil få samme besked dér.

Printarbejde kan ikke udføres på en alm. ukalibreret PC - og det kan bedømmelse af en fil til print heller ikke. Selv på en overordentlig velkalibreret Mac/PC skal der lang erfaring og dybt fagkendskab til at arbejde med print og forudsige det færdige resultat  =)
Avatar billede trissebasse Nybegynder
11. marts 2009 - 18:56 #6
Hej Olebole.

Utroligt hvad du kan regne ud :-) ... Jeg kan nemlig SLET ikke regne ud hvad pokker han skal bruge det til. Og venter egentlig lidt på at michael_c fortæller lidt mere... Lidt nysgerrig er man jo, Ikk'
Avatar billede olebole Juniormester
12. marts 2009 - 09:15 #7
Nej, det er såmænd ikke spor utroligt. Hvis man har arbejdet med grafik til print, kan man ikke finde på at stille sådan et spørgsmål, som spørgeren i denne tråd har gjort  ;o)