Avatar billede hammock Nybegynder
07. marts 2009 - 09:40 Der er 6 kommentarer og
1 løsning

Hjælp til "bootmgr mangler" i Windows Vista 32-bit

Håber nogen herinde kan hjælpe mig. Jeg har for nyligt skiftet både bundkort, processor, ram og harddiske. Jeg køre nu med SATA II bootdisk og har ikke længere de gamle IDE diske. Efter skiftet har jeg haft brug for at køre en "reparer windows" ved boot fra CD, men hver gang jeg forsøger kommer beskeden "bootmgr mangler". Bare så der ikke er nogen misforståelser - jeg kan godt boote op. Jeg har googlet mig frem til at nogen af mine bootfiler nok ligger på den gamle IDE disk. Hvad gør man? Kan man kopiere bootfilerne fra et andet sted (jeg har ikke IDE disken længere) eller skal man geninstallere hele moleviten (hvilket jeg ikke har meget lyst til)? Hvis jeg booter op i Vista og smider CD'en i og starter installationen, skal jeg så geninstallere samtliger programmer som i gamle dage?

Håber på lidt hjælp, da jeg er ved at løbe tør for idéer og energi...
Avatar billede haverslev Novice
07. marts 2009 - 09:48 #1
Når du har skiftet så mange ting, så er en nyinstall. det bedste

Men prøv:
http://windowshelp.microsoft.com/Windows/da-DK/help/5c59f8c1-b0d1-4f1a-af55-74f3922f3f351030.mspx#EI
Avatar billede haverslev Novice
07. marts 2009 - 09:50 #2
Hov - har der i det hele taget været installeret et styresytem på den / de SATA harddiske ?
Hvis ja, så kan ovenstående være en mulighed.
Hvis nej, så er der kun en nyinstallation der vil virke
Avatar billede hammock Nybegynder
07. marts 2009 - 09:58 #3
Tak for ovenstående, men problemet er at jeg IKKE kan boot fra CD, så får jeg beskeden "bootmgr mangler". Jeg HAR en forholdsvis velfungerende vista kørende på SATA disken, men vil godt reparere indstallationen, da der er nogen småfejl som kun en repair ville kunne aflive.
Avatar billede haverslev Novice
07. marts 2009 - 10:12 #4
Er det en orginal Vista med boot sektor ? - ikke en opgraderings udgave.

Sikker på at den booter på DVD og ikke køre direkte ind på c-drevet?

Prøv at tjekke om ikke der er en boot menu i opstarten - som regel er det F11 eller F12
Det er ikke nok at den står til 1.boot på cd/dvd-drev i bios, hvis der er en boot menu al.a den der er i F11/F12, så overruler boot menuen bios opsætningen
Avatar billede hammock Nybegynder
07. marts 2009 - 10:18 #5
Det er en original DVD med bootsektor.

Når jeg booter normalt er det fra c-drevet og jeg har ingen problemer med det, den starter fint op. Det er når jeg vil reparere vista og forsøger at boote fra DVD'en jeg får fejlen.

Jeg prøver dit tip med bootmenuen og vender tilbage - takker!
Avatar billede hammock Nybegynder
13. marts 2009 - 09:31 #6
Har ikke fået afprøvet ovenstående endnu, da mit keyboard er blutooth og ikke vil lade mig vælge i bootmenuen, da det først "kommer på" senere i boot forløbet. Prøver at skaffe et USB keyboard og vender tilbage. Er sgu ved at være lidt træt af alle de forhindringer - øv!
Avatar billede haverslev Novice
26. marts 2009 - 21:27 #7
Kan der lukkes her ?

Du lukker spørgsmålet ved at sætte flueben i "Accepter dette svar" ud for svaret, og klikke på "Accepter svar og afgiv point" nederst.  :-)