Avatar billede dygs Nybegynder
05. marts 2009 - 23:14 Der er 5 kommentarer

Er PC8500 RAM overkill?

Jeg har tænkt mig at købe et system på LGA 775 platformen.

I den forbindelse skal man jo have nogle RAM, men så har jeg hørt, at at PC8500 (1066) ikke vil være bedre end PC6400 (800) medmindre man overclocker. Er det korrekt?
Avatar billede qbic6400 Nybegynder
05. marts 2009 - 23:52 #1
Du kører sikkert med dualchannel ram
dvs egentlig er der på samme modul 2 kanaler med 400 MHz hver.

typisk ram er i dag på enten 533 MHz eller 667 MHz
det ganger du med 2 for at få den hastighed som du vil kunne opnå
hvis du vælger at sætte lidt mere fart på systemet
Avatar billede dygs Nybegynder
06. marts 2009 - 12:48 #2
Æh...

Dvs. at man kun får fuld udnyttelse af de hurtigere RAM hvis man overclocker... eller? :s
Avatar billede meterpunk Nybegynder
06. marts 2009 - 13:09 #3
Jeg har to næsten ens systemer kørende, den eneste forskel er det ene kører DDR2 ram i dualchannel, det andet gamle DDR ram som ikke kører dualchannel og jeg kan ikke mærke/se nogen hastigheds forskel! Så jeg ville holde mig til de billige.
Avatar billede Inqk Nybegynder
06. marts 2009 - 14:26 #4
PC8500 RAM er bestemt ikke overkill når du kører med en processor der har en bushastighed på 1066 Mhz.
Avatar billede meterpunk Nybegynder
06. marts 2009 - 17:14 #5
Et er teori, noget andet praksis. Mine 2 PC'er kører med C2D E4300 bushastighed på 800, jeg kan stadig ikke mærke forskel om jeg har hurtige eller langsomme ram i, oven i købet køre de hurtige dualchannel, de langsomme ikke. Men det er da rigtigt at det ikke er overkill, det er bare ikke mærkbart.