Avatar billede hyldsgaard Nybegynder
04. juli 2001 - 15:17 Der er 17 kommentarer

print -> server -> printer

Jeg har følgende problemstilling:

Vi har en printer som ikke har en Windows 2000 driver, men der findes derimod en NT-driver. Da vi har en NT-server stående tænkte jeg følgende scenarie.

Vi installerer et eller andet program på NT-serveren som leger printer. Den printer alle klienter til. Når programmet modtager et print sørger den for at printe videre til selve printeren.

Hvad hedder sådan et program og findes det?

/Michael
Avatar billede tkl83 Nybegynder
04. juli 2001 - 15:23 #1
hej,
prøv at hoppe ind på din printers fabrikat og hent driverne ned for det er nok det letteste
Avatar billede eric-pedersen Nybegynder
04. juli 2001 - 15:24 #2
Du bruger da bare NT-serveren som printserver.
Jeg kender ikke så meget til NT, men det skulle vel bare være at gå ind i hjælpe-funktion, og skrive printserver, så skulle det gerne kunne køre.

(  Hjælpe-funktionen er iøvrigt en overset hjælp, der ofte kan løse mange problemer :-) )
Avatar billede eric-pedersen Nybegynder
04. juli 2001 - 15:24 #3
men tkl83\'s svar må klart være at prøve først
Avatar billede hyldsgaard Nybegynder
04. juli 2001 - 15:29 #4
Der findes ingen Windows 2000 driver til printeren. Ellers havde jeg naturligvis brugt den.

Jeg kan jo ikke bruge NT-serveren som normal printserver... den har jo NT-driveren liggende og når man så tilføjer en netwærksprinter på en W2000-maskine, så forsøger den at bruge NT-drivere, som jo ikke fungerer...

Så i må \"lige\" finde en anden løsning... :o)
Avatar billede curtsen Nybegynder
04. juli 2001 - 15:30 #5
hvad med at installere printeren på serveren og så lade alle klienter printe til den via serveren...

Det fungerer..
Bare installer printeren på jeres server. og del den.
Så lav en printer installation på klienterne der peger på den printer på serveren..
Avatar billede curtsen Nybegynder
04. juli 2001 - 15:32 #6
hvilken printer er det.. ???
de fleste printere kan godt køre i w2k med nt40 driver.
Avatar billede hyldsgaard Nybegynder
04. juli 2001 - 15:35 #7
Det er en Minolta PI1800... og driveren er ikke fuld kompatibel på W2000... (hvilket er bekræftet af producenten)...
Avatar billede eric-pedersen Nybegynder
04. juli 2001 - 15:35 #8
hyldgaard...............
Printjobbet bliver jo sendt fra en win 2000 maskine, og over i en NT. Det er så NT-serveren der udfører printjobbet, og derfor må det også være en NT-driver der skal bruges.

Svarer (som jeg tror det) til at gemme på diskette, og gå over til NT-serveren og printe det ud.
Avatar billede eric-pedersen Nybegynder
04. juli 2001 - 15:38 #9
Der findes jo mange netværk med win 2000 og NT, og kan ikke forstå at en printer der er tilsluttet en NT-server ikke skulle kunne bruges af en 2000 klient !!!
Avatar billede hyldsgaard Nybegynder
04. juli 2001 - 15:57 #10
Printjobbet bliver dannet på klienten som herefter overfører jobbet til serveren...

Avatar billede jakoba Nybegynder
05. juli 2001 - 01:02 #11
det hedder en printspooler.
Avatar billede jakoba Nybegynder
05. juli 2001 - 01:20 #12
nej det var galt. du ønsker jo at sende de rå filer til serveren og få dem lavet til printjobs der.
eg.  wordfil.doc sendes til printserver.
    printserver åbner i Word og printer.

sådan et program ville jeg nødig skulle lave. formange mulige print-genererende programmer der alle skal være kompatible fra NT til 2000.

mvh JakobA
Avatar billede eric-pedersen Nybegynder
05. juli 2001 - 01:23 #13
jakoba.......Er det den med disketten, du laver lidt plat på :-)
Avatar billede jakoba Nybegynder
05. juli 2001 - 01:24 #14
Prøv. Prøv hårdt, at finde en driver der kan bruges på win2000. evt en anden mode i printeren hvor den emulerer en supporteret printer.
Avatar billede jakoba Nybegynder
05. juli 2001 - 01:26 #15
eric-pedersen >> nej slet ikke, via et net, eller via diskette, det er eet fedt.
Avatar billede anjep Nybegynder
14. juli 2001 - 18:29 #16
Hey...Jeg har haft samme problem bare med HP4050N, Jeg var nød til at installere printeren lokalt og der efter skal stien direkte til prineren eller print serveren, du kan evt. prøv at mappe din LPT1 til den server hvor du har delt printeren og der efter skrive dir>lpt1 i CMD og så håbe på at der komme noget ud :-)

/Anjep
Avatar billede frrosen Nybegynder
24. juli 2001 - 11:29 #17
Prøv at bruge en driver til HP laserjet 6P, de fleste printere er HP kompatibel.Jeg har prøvet det med en tilsvarende printer og det virkede.