Avatar billede ps76 Forsker
04. marts 2009 - 14:16 Der er 7 kommentarer og
1 løsning

Erstatte WEB key med simplere adgangskode

Hør lige her: Jeg sidder med en netop modtaget Netgear router DG834G v4, som jeg har modtaget fra den internetudbyder, som jeg har købt linien hos.
Routeren er forprogrammeret sikkerhedsmæssigt, således at der er en WEB key, som skal ind på den bærbare, for at wireless fungerer. OK, det har jeg så gjort, og det virker.
MEN - det er altså i et sommerhus, beregnet til udlejning, så det er ikke praktisk, at gæsterne skal indstallere samme WEB key på deres computere, synes jeg (26 cifre!).
Så det jeg ønsker, er at FJERNE denne web key, og i stedet bare kunne oplyse gæsterne om et mere simpelt password el.lign., som de skal bruge for at kunne komme på vores trådløse forbindelse, UDEN at de skal indstallere noget som helst på deres egen computer.
Hvordan gør jeg det?
Avatar billede kenya1546 Nybegynder
04. marts 2009 - 16:36 #1
Først synes jeg du skal koble dig på routeren med et kabel.
Så skal du i en browser skrive 192.168.0.1 som er standard gateway til din router
Brugernavn er username
password er password

som standard hvis ikke du har ændret noget.
I venstre side under setup finder du wireless setup
Der skulle du have mulighed for at ændre WEP key'en til noget lettere.
God fornøjelse
Avatar billede ps76 Forsker
04. marts 2009 - 17:16 #2
Ah, så let er det altså ikke. Har du kigget og set mulighederne?
Der er jo en 7-8 forskellige security options, hvor den første i øjeblikket er valgt (WEP), men derefter følger en række, startene med WEP-PSK osv.
Derefter Security encryption, hvor man bl.a. kan vælge passcode - men som jeg forstår det, så DANNES der en WEP key efter den passcode du vælger...Så der er lige hvordan der skal vælges blandt alle disse...? Hvis man bare kan vælge f.eks. et ord eller en sætning i f.eks. Key 1, i stedet for den 32 cifrede kode, og så denne nye gælder, så er det simpelt nok - men det tror jeg nu ikke man kan.
Avatar billede kenya1546 Nybegynder
05. marts 2009 - 05:17 #3
Jeg kunne ikke lige finde brugermanualen til routeren da jeg kiggede igår, jeg fandt bare et screenshot af setup siden med wireless.
WEP-PSK står for WEP Pre Shared Key hvis jeg husker ret.
Det lyder som om det er den du skal bruge.
Men jeg ser lige igen om ikke jeg kan finde manualen til den og så hjælpe dig lidt bedre end først antaget :-)
Avatar billede kenya1546 Nybegynder
05. marts 2009 - 05:39 #4
okay manualen er fundet
sådan som jeg ser det ville jeg vælge WEP
og dernæst vælge open system
Så ville jeg SELV indtaste forskellige muligheder i key 1-4
Jeg ville ikke indtaste noget i passphrase for det er kun hvis ikke du selv kan finde ud af at taste i 1-4
Hvis du har valgt 128 bit kunne en mulig løsning se sådan ud

2345678cfreds
2436578fredsc
8765432sderfc
5432678derfcs

du kan bruge enhver kombination af 0-9 og A-F a-f
bare der er 13 af dem.
sig til hvis ikke det giver mening
Avatar billede ps76 Forsker
05. marts 2009 - 08:14 #5
Skal gæsten så indtaste disse fire linlier også? Det er da stadig noget bøvl. Jeg ville foretrække at bare have ét eller 2 kodeord - f.eks. "pippi langstrømpe" - og når gæstens computer så finder det trådløse i huset, så skal bare denne sætning indtastes for at logge på? Kan man ikke bare udfylde den ene af de key linier? Måske hvis man vælger 64 bit, eller en af de andre web muligheder? Der står faktisk at det skal være 26 cifre mininum hvis man vælger 128, og 13 hvis man vælger 64, men kun 8 hvis man vælger web psk (kræver så "netværk key"...? Jeg kunne jo også bare forsøge mig frem, men er bange for pludslig at miste forbindelsen til routeren og ikke kunnekomme tilbage, hvis jeg vælger noget forkert...?
Avatar billede kenya1546 Nybegynder
06. marts 2009 - 07:23 #6
Alle 4 linier skal udfyldes.
Til gengæld sætter du et prik ud for en af linierne.
Det er denne linie der skal skrives ind på computeren.
Du skal ikke være bange for at miste forbindelsen til routeren. Der er altid mulighed for at lave en hard reset bag på (som regel skal reset knappen holdes inde i ca. 30 sek. så bliver routeren nulstillet)
Jeg vil stadig anbefale dig at du laver ændringerne i routeren, NÅR du er koblet op via kabel. Det er den sikreste måde at undgå fejl på.
Om dine gæster skal skrive 2345678cfreds eller de skal skrive pippi langstrømpe, eksempelvis tror jeg er lige meget. De vil stadige have et stykke papir og se på.
Avatar billede ps76 Forsker
06. marts 2009 - 09:28 #7
Okay, har nu gjort som foreslået, men også prøvet wep-psk - det virker tilsyneladende også, men i begge tilfælde bliver jeg IKKE spurgt om password, når jeg selv tænder min bærbare...men det er måske korrekt at det skal være sådan, når det er den pc, som har sat det hele op?
Hvordan kan jeg - for at teste systemet - lave min egen computer om til en "neutral" computer, som om det var en ny gæst, der var ankommet, og se, hvad han så ville få præsenteret?
Avatar billede kenya1546 Nybegynder
06. marts 2009 - 10:46 #8
Det lyder godt at du har fået det til at virke.
Og ja det er helt korrekt når det er din egen bærbar idet den allerede har kodeordet
det du skal gøre for at checke en neutral computer er afhængig af om du kører vista eller XP
Jeg kører selv XP, men har et program til at håndterer mine logins.
Du skal finde din trådløse netværksforbindelse og vælge egenskaber for denne.
Det finder du under kontrolpanel, og vælg netværksforbindelse, derefter trådløs.
Hvis du kører din kontrol panel i kategori visning så ligger den her:
Netværks og internetforbindelser - netværksforbindelse - vælg trådløs - (højreklik og vælg egenskaber)

Når du så har egenskaberne åbnet op, har du 3 faneblade (dem for oven)
Generelt - trådløst netværk - avanceret.
Vælg trådløst netværk.
Der kan du se dine foretrukne netværk.
Klik på den som du har oprettet og vælg FJERN.
Så genstarter du computeren og du skulle gerne få et billede som en hel ny computer vil få.

Skriv bare igen