Avatar billede wyxz Nybegynder
03. marts 2009 - 08:37 Der er 11 kommentarer

Hvor mange uger...??

Er det muligt at lave en formel til Microsoft Excel, hvor man indtaster en  dato i et felt + en anden dato i et andet felt, og så skal den regne ud hvor mange uger der er i mellem de to datoer?

Og hvordan gør man det?
Avatar billede japping Nybegynder
03. marts 2009 - 08:44 #1
=UGE.NR(A2)-UGE.NR(A1)

hvis de to datoer står i A1 og A2
Avatar billede thesheriff Nybegynder
03. marts 2009 - 08:48 #2
=UGER(A1;A2;0) giver antal uger

=UGER(A1;A2;1) giver antal kalenderuger
Avatar billede wyxz Nybegynder
03. marts 2009 - 11:37 #3
De formler i har skrevet...

Kan jeg bare copy/paste dem over i Excel?

Det har jeg nemlig forsøgt, og der står så "#NAME" i det pågældende felt, når jeg gør det.

Jeg forsøgte så at skrive det selv, men desværre med samme resultat.

Måske bør jeg skrive at det er en 2002 version jeg arbejder i.
Avatar billede wyxz Nybegynder
03. marts 2009 - 11:39 #4
De formler i har skrevet...

Kan jeg bare copy/paste dem over i Excel?

Det har jeg nemlig forsøgt, og der står så "#NAME" i det pågældende felt, når jeg gør det.

Jeg forsøgte så at skrive det selv, men desværre med samme resultat.

Måske bør jeg skrive at det er en 2002 version jeg arbejder i.
Avatar billede thesheriff Nybegynder
03. marts 2009 - 11:44 #5
Det er fordi du bruger en engelsk udgave af Excel.

Bare oversæt funktionerne, så virker det :)
Avatar billede wyxz Nybegynder
03. marts 2009 - 12:54 #6
Jeg kan simpelthen ikke få det til at virke.
Forsøgte først med "weeks", men det ville denn ikke godtage.
Så forsøgte jeg at bruge wizarden i excel, og det nærmeste jeg kunne komme det var "weekday". Dog uden held

Kan jeg lokke dig til at skrive formlen, som den skal indtastes?

Beklager..  er ret novice i det her.
Avatar billede wyxz Nybegynder
03. marts 2009 - 12:55 #7
Jeg kan simpelthen ikke få det til at virke.
Forsøgte først med "weeks", men det ville denn ikke godtage.
Så forsøgte jeg at bruge wizarden i excel, og det nærmeste jeg kunne komme det var "weekday". Dog uden held

Kan jeg lokke dig til at skrive formlen, som den skal indtastes?

Beklager..  er ret novice i det her.
Avatar billede thesheriff Nybegynder
03. marts 2009 - 13:01 #8
Du skal ikke beklage :)

Det er nok bare mig, der tager fejl, da jeg ikke har arbejdet med Excel i mange år (bruger Calculator).

Og det er også muligt, at du skal have en tilføjelse til Excel, men det ved japping måske mere om?
Avatar billede jkrons Professor
03. marts 2009 - 23:38 #9
Jappings giver problemer, hvis ugerne ikke ligger i samme år. Fx vil formlen give 0 uger mellem 22-1-08 og 23-1-09. Denne giver et tilnærmet antal hele uger:

=INT(DATEDIF(A1,A2,"D")/7)
Avatar billede jkrons Professor
03. marts 2009 - 23:47 #10
Vil du have det med både hele uger og rest dage så prøv

=TRUNC((a2-A1)/7)&" uger "&MOD(B1-A1,7)&" dage"
Avatar billede wyxz Nybegynder
08. marts 2009 - 10:29 #11
"Trunc"-formlen var lige det jeg skulle bruge.

Perfekt!! Tak for det :-)

Point til "jkrons".