Avatar billede kalabakas Nybegynder
02. marts 2009 - 22:12 Der er 2 kommentarer

acces til ftp server bag switches

Hej eksperter
Jeg har et mindre problem. Det er sådan at jeg har for nyligt taget mig sammen til at stille en ftp server op på mit lokalenætværk men vil rigtig gerne kunne få forbindelse til den over internettet fra andre computere uden for mit lokale netværk. Sagen er den at serveren står bag to switche som jeg ikke menere har yderlige mulighed for opsætning (intet software på selve switcen) så jeg kan ikke give ftp-serveren mulighed for at bruge dens internet IP, men kun dens lokale IP som vist hedder noget med 10.0.0.5. Det jeg spørger om er: er det muligt at oprette adgang til min server fra andre computere uden for mit lokale netværk, hvis ja hvordan
Avatar billede darrich Novice
03. marts 2009 - 10:06 #1
Hej

Ud fra det du skriver får man ikke et klar billede af dit net.
Du have en router i miljøet, når du kobler flere maskiner fra lokal net til internettet. Måske en kombineret router/switch.

Du skal have sat port routning op i din router fra offentlig ip-adresse port 21 til lokal ip adresse på din server.
Avatar billede 383ci Nybegynder
12. marts 2009 - 11:17 #2
Ja du skal have EN wan adresse som du tilgår fra Internettet på port 21. Du skal så forwarde port 21 til den interne IP adresse som ftp serveren køre på.
Wupti.
Hvis du kan tilgå fra LAN siden er det et spørgsmål om du for "ramt" den rigtige WAN adresse fra internetsiden og får "drejet" over på serverens interne adresse.
Hvad for en enhed er "øverste" i dit system? Altså sidder "først" på internetforbindelse?
Der er iøvrigt mange tråde her om at oprette ftp servere, så det er nemt at finde noget omkring det her.